Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 24" men hur många millisekunder?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har letat efter hur snabb nya 24" iMac skärmen är, tidigare har jag sett att övriga platta mac skärmar legat på 16 ms, men hittar inget om de nya?

Är även nyfiken på om det går att stoppa i ännu vassare grafikkort än de Apple rekommenderar, gäller 24"?

Hälsningar

Nu måste det äntligen bli en iMac!!!
har suktat sååå läääänge.......:'(

Känner jag närvaron av en gamer kanske?
Jag är också nyfiken på hur snabb skärmen är. Jag läste på nån nyhetssida att den var 6ms men blev osäker. De kanske har glömt en 1:a framför?

Vad gäller grafikkortsbyte så ska det gå men jag vet inte med säkerhet vilken typ det måste vara. Kanske är man också hänvisad till endast nVidia-kort?

Problemet är ju framför allt att det finns en motsättning mellan responstid och färgåtergivning eftersom TN-panelerna som ger låg responstid brister ganska kraftigt på den fronten. Sannolikt är det samma panel som i Dells 24"-skärm och då är det 16 ms, vilket är vettigt med tanke på att iMacen inte är nischad som någon speldator.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 00:22

De dyrare proffsskärmarna för grafisk produktion (Eizo proffs-skärmar) har mycket hög millisekund (37 ms). Milisekunder är inte associerbart hur bra en skärm är för apples ändamål. Det är något man främst bryr sig om när man spelar CS och andra snabba spel. Till profesionella yrkesändamål använder man skärmar som återger rätt kontraster, färger och går att kalibrera i minst 5000;

Hade tidigare en samsungskärm med 4 ms, och min imac-skärm var otroligt mycket skarpare, och har betydligt bättre levande färger även om den inte kommer upp i Eizo-klass.

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=2&PRODUCT=1258

Denna Eizo med 37 millisekunder kostar ca 22 000kr för 19" och 27 000 för en 22.2"

Senast redigerat 2006-09-13 00:37

Härligt när saknar och ting klarnar lite grann, men samtdigt dyker då nya ?-tecken upp....

Eftersom det tydligen går att köra x-tra skärm kan man tänka sig att man då köper en typ 2-4 ms skärm som man kör parallellt?
Innebär detta att man förlorar snabbhet på annat sätt då grafikkortet blir dubbelt belastat?

Allt för att förena nytta med nöje.... Gamer?... :rolleyes:

Min fråga ang. grafikkortet kvarstår?

Richard

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 10:58
Ursprungligen av Richard Persson:

Härligt när saknar och ting klarnar lite grann, men samtdigt dyker då nya ?-tecken upp....

Eftersom det tydligen går att köra x-tra skärm kan man tänka sig att man då köper en typ 2-4 ms skärm som man kör parallellt?
Innebär detta att man förlorar snabbhet på annat sätt då grafikkortet blir dubbelt belastat?

Allt för att förena nytta med nöje.... Gamer?... :rolleyes:

Min fråga ang. grafikkortet kvarstår?

Richard

iom. att du kör en spelskärm som skärmavbildning (spegel) så visas samma saker som på din appleskärm. Då tar detta ingen mer kräm av datorn, då samma signal skickas till extramonitorn. Om du däremot använder en parallel skärm för avlastning och mera nyskrivbordsyta 0beroende av den andra skärmen, så belastas grafikkortet däremot, om än ganska lite.

Om du bara spelar lite, och inte förväntar dig det absolut gamertweekade på marknaden, så fungerar iMac ypperligt att spela på. Tror millisekund på de nya imac-skärmarna är 14 ms. Half life 2 flyer fint på höga inställningar, och ser mumma ut i widescreen, jag tycker helle inte alls att spel "ghostar" som spel på vissa skärmar med högre millisekund kan göra. Spel som Prey, Doom 3 funkar galant. Skall du däremot köra kommande crysis eller liknande är det nog ett grafikkort i 5000kr klassen som gäller om du skall köra högsta inställningarna.. För de pengarna kan du likaväl köpa både en xbox 360 och en Wii dock..

Du kan inte byta grafikkort på en 20" imac vad jag vet. Oas så är ett 256mb x1600 inte alls så illa som några vill ha det till. Kommer fugera i många år, då mac inte är en speldator.. Skulle det komma en värstingkonfiguration av ett mobile-grafikkort till imac, så går det säkerligen dock att byta logicboard (eller vad det kortet där GPU finns heter)

Hmm uttömmande svar, det gillar jag, kan bara tacka och bocka!

Lite förvirrad blir jag dock då du hänvisar till 20", medan jag hela
tiden menat 24" där det sitter ett 7600GT på 256mb, förmodar
detta är ännu bättre?

Anledningen till att jag var inne på att hitta ett snabbare kort berodde
på att 24" är ännu större vilket ökar möjligheterna att få plats med t.om
ett standard kort, vad vet jag?

Hoppas inte Apple är så roliga så att de använder den extra platsen till att stoppa in 24 watts högtalare

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-16 19:09

Det är fortfarande ingen som har en siffra på uppdateringshastigheten? Kanske dags att maila Apple och fråga...

Gissningar i all ära, men...

Ursprungligen av Richard Persson:

Hej!
Är även nyfiken på om det går att stoppa i ännu vassare grafikkort än de Apple rekommenderar, gäller 24"?

Det är inte omöjligt att det går i framtiden. Om jag har fattat allt rätt så är grafikkortet i iMac 24" en mxm kort som således går att byta ut.
Förutsatt att man får tag i drivrutiner, och att mxm blir succé så att det blir stort utbud på kort.

http://www.nvidia.com/page/mxm.html
http://www.mxm-upgrade.com/

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-06 04:36
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Det är inte omöjligt att det går i framtiden. Om jag har fattat allt rätt så är grafikkortet i iMac 24" en mxm kort som således går att byta ut.
Förutsatt att man får tag i drivrutiner, och att mxm blir succé så att det blir stort utbud på kort.

http://www.nvidia.com/page/mxm.html
http://www.mxm-upgrade.com/

Gäller detta 17 o 20" också eller är det bara 24"? Det går ju att få mer minne på 20" så det är därför jag undrar. Vore ju perfekt om man kunde få ett 7600 eller bättre i den med, hata snikmodellerna, men jag är fattig ;/

1
Bevaka tråden