Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

58st MacBook stulna i Göteborg!

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 15:29

En skola i Göteborg har precis fått sina nya, vita MacBook 13"/1.83GHz stulna. De är 58st till antalet och är fr.o.m. nu spärrade i Apples databas.

Information om maskinerna (enstaka eller alla) riktas lämpligen till Polisen i Göteborg, 031-739 20 00 eller MacSupport AB i Göteborg, 031-726 43 00

Serienummer på de stulna maskinerna:
--------------------
4H624M2HU9B
4H6263YHU9B
4H6263YUU9B
4H6263YWU9B
4H6268QDU9B
4H6268QFU9B
4H6268QMU9B
4H6268QRU9B
4H6268R0U9B
4H6268R9U9B
4H6268REU9B
4H6268RMU9B
4H62727HU9B
4H62727PU9B
4H62727WU9B
4H627285U9B
4H627286U9B
4H62728CU9B
4H62728DU9B
4H62728NU9B
4H62728SU9B
4H6274N4U9B
4H6274N5U9B
4H6274N7U9B
4H6274N8U9B
4H6274NBU9B
4H6274NCU9B
4H6274NDU9B
4H6274NJU9B
4H6274NKU9B
4H6274NLU9B
4H6274NPU9B
4H6274NRU9B
4H6274NUU9B
4H6296M7U9B
4H6296MLU9B
4H6296N6U9B
4H629BA1U9B
4H629BA3U9B
4H629BA6U9B
4H629BA7U9B
4H629BA8U9B
4H629BAAU9B
4H629BABU9B
4H629BACU9B
4H629BADU9B
4H629BAEU9B
4H629BAHU9B
4H629BAJU9B
4H629BAKU9B
4H629BALU9B
4H629BAMU9B
4H629BAPU9B
4H629BAQU9B
4H629BARU9B
4H629BAUU9B
4H629BAWU9B
4H629BAYU9B
--------------------

Senast redigerat 2006-09-11 20:01

Dom här datorerna kommer utan tvekan dyka upp i andrahandsledet. Låt oss hitta ett gäng av dom nu!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-11 15:42

OK, ska hålla ett öga på tradera och liknande sajter från och med nu!
Men hur kunde dem slarva bort en massa fina MacBooks? Jag menar låser man inte in såna dyrbarheter ordentligt?

Måste ha krävt en stor bil för att få med sig de där stackars skönheterna..

Har ni ingen videoövervakning eller larm på stället?

58 stycken. Otroligt, det är ju en jättehög. Någon måste väl haft nys om dem och brutit sig in där de förvarades? Man får hoppas att de dyker upp på ett sätt så att tjuven kan sättas dit ordentligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 16:47

Kan bara säga att datorerna har hanterats på rätt sätt med normala säkerhetsåtgärder.

Vill man stjäla något nog mycket så går det, oavsett säkerhetsåtgärder. Vi hade inbrott på min gamla gymnasieskola när jag gick där, de gick systematiskt igenom alla elevskåp och plockade med sig 30-talet nya bärbara datorer. Det visade sig senare vara ett insiderjobb, eftersom de visste exakt var de nya datorerna fanns och larmet hade slagits av på rätt sätt, och det skulle inte förvåna mig om även denna stöt har varit väldigt beroende av någon på insidan...

Tragiskt att folk inte kan skilja på ditt och mitt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 17:15
Ursprungligen av Johan Gunverth:

En skola i Göteborg har precis fått sina nya MacBook 13"/1.83GHz stulna. De är 58st till antalet och är fr.o.m. nu spärrade i Apples databas.

Innebär det att dom datorerna inte kan använda update funktionen hos apple?eller hur fungerar deras spärrning.
Skulle vara intressant att veta, om man någonsin blir av med sin lilla MB att jävlarna inte kan uppdatera systemet iaf,

fixade citeringen. /ohennig -mod

Senast redigerat 2006-09-12 22:37

På min förra skola var det två inbrott på rad, ett varje helg i två veckor.

Första inbrottet: De hade slått sönder glaset på en entrédörr för att ta sig in, sedan hade de gått till Kaffeterian och slagit in glaset där med. Där ifrån stal de en Playstation 2... tack för det..VI som VILLE SPELA PÅ RASTER!!!!

Andra inbrottet: Ny fönster inslagna. Åter igen Kaffeterian i skolan, vad blev stulet? ...ett paket glass.....

ibland undrar man..

Båda gångerna säger lärarna att det tog en kvart för Securitas att komma..:tveksam: Larmtjänst? Ja! Snabb service? Njaeue...:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-11 17:41

Tror att dom blir svåra att bli av med om dom inte tar sig utomlands,, men iof så är nog inte datorer med ÅÄÖ på tangentbordet direkt så poppis urrkbeckistan..

Hoppas dom åker dit! Jag ska hålla mina ögon öppna!

Senast redigerat 2006-09-11 18:58

sjukt många datorer för ett enda inbrott ...datorer til lett värde av över en halv miljon kronor .... ok att den svarta MacBook är nice ... men att det fanns en sådan stor svart marknad var svår att tro ...

Jag kommer definitivt att sätta in nya lås och inbrottssäker dör i min lägenhet när jag får min Mac Pro ... det säger jag ...

Ursprungligen av Tussen69:

...datorer til lett värde av över en halv miljon kronor ....

Tror du det var en balt som gjorde det? :eek: (Kunde inte låta bli.)

Synd att dom inte hade WIMP installerat..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-11 18:15

Jäklar vad surt! Hoppas det ordnar sig med försäkring och att det går att få fram nya i tid!

När man ser en annons som är misstänkt, vad borde man göra? Det finns ett par annonser för MacBook Pro på en av de där "liknande" platserna, eBay för att vara exakt, som är så vanvettigt billiga att det bara måste vara något lurt. Antingen stöldgods eller så finns det ingen dator alls, är min reaktion.

Jag antar att det enda raka är att kolla mot listan när man väl är på plats som spekulant på en fin maskin. Men vad gör man vid en träff? Säger sanningen rakt i ansiktet?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

När man ser en annons som är misstänkt, vad borde man göra? Det finns ett par annonser för MacBook Pro på en av de där "liknande" platserna, eBay för att vara exakt, som är så vanvettigt billiga att det bara måste vara något lurt. Antingen stöldgods eller så finns det ingen dator alls, är min reaktion.

Auktioner på eBay har sen urtiden pågått på detta sättet.
Säljaren sätter ut ett lågt utgångsbud, när folk ser hur billigt det är, lägger de ett bud.
I slutändan blir det en ganska dyr dator ändå, i många fall.

Många auktioner börjar på $10 t ex och lutar som $890.

Lite grann som när man ser en mobil för 1kr, man reagerar på att det är en krona, men det finns nog allt en baktanke bak det hela.

Annat är det om det säljs billigt som BuyItNow, då bör man akta sig.

Varför det kan verka skumt är kanske för att de annonser som finns på Tradera i många fall börjar med ett dyrare pris.

Ursprungligen av apple4ever:

Auktioner på eBay har sen urtiden pågått på detta sättet.
Säljaren sätter ut ett lågt utgångsbud, när folk ser hur billigt det är, lägger de ett bud.
I slutändan blir det en ganska dyr dator ändå, i många fall.

Många auktioner börjar på $10 t ex och lutar som $890.

Lite grann som när man ser en mobil för 1kr, man reagerar på att det är en krona, men det finns nog allt en baktanke bak det hela.

Ja, sådana auktioner är ju inte konstiga. Då kan det ju till och med finnas med en bjudbulvan som ser till att det inte stannar för lågt. Det brukar smälla till under de fem sista minuterna, då det panikbjuds upp till något som är kring marknadsvärdet. Det låga startbudet är ju bara till för att dra dit spekulanterna.

Citat:

Annat är det om det säljs billigt som BuyItNow, då bör man akta sig.

Det var just en sådan jag såg: 7000 spänn för en ny MacBook Pro, fast pris! Då säger i alla fall jag att det är för bra att vara sant. Verkar det för bra att vara sant så är det inte sant, bra tumregel.

Citat:

Varför det kan verka skumt är kanske för att de annonser som finns på Tradera i många fall börjar med ett dyrare pris.

Eller börjar på en krona men har ett reservationspris i höjd med nypris?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-09-12 17:58
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

När man ser en annons som är misstänkt, vad borde man göra? Det finns ett par annonser för MacBook Pro på en av de där "liknande" platserna, eBay för att vara exakt, som är så vanvettigt billiga att det bara måste vara något lurt. Antingen stöldgods eller så finns det ingen dator alls, är min reaktion.

Jag antar att det enda raka är att kolla mot listan när man väl är på plats som spekulant på en fin maskin. Men vad gör man vid en träff? Säger sanningen rakt i ansiktet?

Försök ta reda på så mycket som möjligt om säljaren och hans kontakter. Ring polisen eller MacSupport om du är säker på att det är stöldgods. Att köpa den vore häleri att säga sanningen i ansiktet på säljaren kanske skulle försvåra polisarbetet.

Ojoj...

Vilken skola var det?

Det är en stor mängd datorer! Kommer ju aldrig att gå att sälja dem i Sverige, men de kan ju hamna utomlands...

Ursprungligen av Warzaw:

Försök ta reda på så mycket som möjligt om säljaren och hans kontakter. Ring polisen eller MacSupport om du är säker på att det är stöldgods. Att köpa den vore häleri att säga sanningen i ansiktet på säljaren kanske skulle försvåra polisarbetet.

Dessutom kan man förlora rätten till det man köper om det är stöldgods, så man har ett eget intresse i att låta bli, om det nu skulle behövas.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-11 18:46
Ursprungligen av Johan Gunverth:

En skola i Göteborg har precis fått sina nya MacBook 13"/1.83GHz stulna. De är 58st till antalet och är fr.o.m. nu spärrade i Apples databas.

Vitfärgade, svartfärgade eller blandat? Kan vara bra att veta om man snubblar över annonser och så.

1,83 GHz finns bara i vitt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-11 18:55
Ursprungligen av Mikael Svensson:

1,83 GHz finns bara i vitt.

Sant, missade det. Tack.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 19:00

Ställer frågan igen: Vad händer när datorerna är stoppade i apples register? Kan man inte uppdatera programvaran på dem då? Eller går det, och att Apple får info om IP nummer vart datorn finns, eller vad händer??

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-12 22:50
Ursprungligen av Scumpi:

Ställer frågan igen: Vad händer när datorerna är stoppade i apples register? Kan man inte uppdatera programvaran på dem då? Eller går det, och att Apple får info om IP nummer vart datorn finns, eller vad händer??

Nej, ingenting händer. Man kan uppdatera datorerna hur man vill - dom skiljer sig inte från icke stulna datorer på något sätt alls. Apple skiter fullständigt - med all rätt - i dom tusentals Macar som snos varje dag runt om i världen.

Dessa burkar kommer att säljas i Sverige - alla är sålda inom 6 månader. Nema problema. Många har inga som helst problem att köpa sprillenya datorer för halva priset - man ställer inga frågor och det där med kvitton och garanti skiter man i om priset är tillräckligt lågt.
Jag tror att burkarna kommer att säljas genom djungeltrumman - inte via annonser.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 20:01

- Maskinerna är stoppade så att man inte kan serva dessa. Dessutom ringer larmklockan om någon vill ha hjälp av Apples support. Likadant om de lämnas in hos oss service-partners. Någon annat hinder finns inte.

- Det är vita MacBook 1.83GHz.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 22:38

klart dom kommer att jkunna sälja dom finns väl makrnad på dom eller

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 02:25

Databas för stulna datorer?

Borde inte vi medlemmar här kunna skapa en egen databas över datorer som man vet är ute på drift? Säg att du som användare här är intresserad av en annons på blocket, du vill veta att den garanterat inte är stulen, så då begär du datorns nummer och söker efter det. Borde apple kanske ha en sån här tjänst, eller har de kanske redan det?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 10:35
Ursprungligen av ch0bbits:

Borde inte vi medlemmar här kunna skapa en egen databas över datorer som man vet är ute på drift? Säg att du som användare här är intresserad av en annons på blocket, du vill veta att den garanterat inte är stulen, så då begär du datorns nummer och söker efter det. Borde apple kanske ha en sån här tjänst, eller har de kanske redan det?

Den frågan har varit uppe många gånger. Det blir nog svårt att administrera.
Apples databas fungerar numera så att stulna maskiner inte kan servas förrän den ÅF som har anmält dem stulna, låser upp dem igen. Och de fungerar. Ni som är ÅF och har GSX, kan själva kontrollera.

  • Medlem
  • 2006-09-13 22:29

Det säljs en 13" 1,83ghz MacBook för 4.900 idag på Blocket. Det är väl billigt!

Bevaka tråden