Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nVidia vs. ATI i nya iMac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi använder iMac i vår grafiska produktion. Nu ska vi på att köpa en ny, antingen 20" eller 24".
Vår IT-gubbe (Microsoftcertifierad och allmän spelfreak) påstår att i 2D är ATI-korten överlägsna nVidia (skarpare, naturligare färger), i 3D är skillnaden försumbar (men vi spelar inte på arbetstid...oftast...). Eftersom 20-tummaren har ATI och 24:an nVidia skulle detta peka mot 20-tummaren. Nån som har erfarenhet av detta? Som gammal Macanvändareär ju detta inget som man behövt bekymra sej om det här.
Dessutom undrar jag om det är skillnad på korten när det gäller möjligheten att kalibrera skärmen och då menar jag inte visuellt utan med EyeOne eller dylikt.

En IT snubbe är sällan en kille som vet ngt vad han snackar om!!
Borde väl alla veta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-11 18:20

Bättre färger/skarpare med ATI kort? Vad har han i bollen, ursäkta. Det är ju digitalt hela vägen, så de DA-omvanlgare som förrut förvrängde bilden existerar inte i en iMac. Samma bild kommer ut på skärmen, oavsett grafikkort! Tro mig!

Stirra dig inte blind på grafikkort om du inte arbetar med 3D-modellering osv. Det har iaf jag fått höra. Om du är grafiker som jag borde skärmstorleken vara av större vikt

(nVidias 7300GT som sitter i iMacen räcker långt för den dödlige spelaren. 7600GT ännu mer.)

Vad jag kanske vill minnas är att det där med färgerna gällde förr i tiden, många många år sen.
Tror att dätta gällde GeForce 256 mot ATI Rage Pro, är inte helt säker, men har för mig att jag läste det i något test.

Antagligen använde nVidia aningen sämre komponenter för att omvandla till analog signal, som sedan skickades ut genom VGA-kontakten..

I dagsläget är nog alla lika nöjda med Geforce så väl som Radeon när det kommer till färgåtergivning, speciellt om det är inbyggt eftersom det inte behövs någon grov signalomvandling.

Dock har jag för mig att GeForce 7300GT är snabbare med OpenGL än Radeon 1600Pro, så kör du med 24"aren tycker jag, om du har råd.

1
Bevaka tråden