Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

flytt av hårddisk till intel

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-11 09:03

Nu har den kommit! Med spänd förväntan ska jag nu köra Mac Pro i stället för G5. Jag flyttade över hårddisken till den nya maskinen med förhoppning om att jag ska kunna köra från den. Men icke. Den kan läsa den gamla hårddisken men inte köra från dess nyligen uppdaterade 10.4.7. Samma version som sitter i den nya maskinen. Vad ska jag göra? Då all programvara inte finns på skiva blir det svårt att göra en komplett ominstallering. Finns det någon patch som talar om att den nu sitter i en intel?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-11 09:29

Det är två olika OS till G5 och Intel Mac, det är därför den inte startar på disken.
Systemen heter likdant men skiljer sig åt ändå.

OSX på gamla disken är skrivet för PPC, OSX på sen nya är skrivet för Intel x86.
finns programmen för universal, alltså skrivet för PPC och X86 så är det ju en klar fördel att ha den versionen, men finns det inte, så varför inte koppla upp båda datorerna på nätverk o dra över de program du behöver ha?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-11 12:42

Du kan prova att starta från CDskivan som koom med MacPro och välj att göra en Arkivera & Installera. Då sparar den allt soom det är utom det gamla systemet som hamnar i en egen mapp.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-11 13:58

Varför inte prova den varianten där den gamla hårddisken dyker upp på din nya dator som en hårddisk. Koppla ihop datorerna med en FW-kabel.

  • Medlem
  • 2006-09-11 14:49

hur är det med de nya intel-macarna, kan man över föra personlig info via assistenten som körs när man startar datorn första gången? (jag vet att ppc-program inte är nån större vits - men mail, bokmärken och sånt?)

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 16:14
Ursprungligen av Ma:

hur är det med de nya intel-macarna, kan man över föra personlig info via assistenten som körs när man startar datorn första gången? (jag vet att ppc-program inte är nån större vits - men mail, bokmärken och sånt?)

Absolut. Inga som helst problem. Tips är ju att överföra programmen också, då dom lär fungera.

Jag har testat assistenten en gång och förde över användare och program. Det funkade över förväntan. Allt funkade och såg ut som i den gamla datorn. Skulle ju tippa på att det är bra att ha samma version på Mac OS innan man börjar med den.

1
Bevaka tråden