Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk startar ej - klickar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

PROBLEM!

Mina hårddiskar lägger ner en efter en. Har en 300GB LaCie som är inkopplad till en G5 2*2 GHz med FW 800. För ett tag sedan började den krångla - meddelandet "disken kopplades ej ur på säkert sätt" började dyka upp. Dock anslöts disken automatiskt på en gång efter meddelandet kommit upp. Plötsligt var den död, fanns inte att läsa. Gick igenom hårddisken med TechTool Pro och då hittar den oändligt antal bad blocks. Antar att allting är förstört, eller går datan att rädda?

Vad som är ännu värre är att en annan disk lagt ner. Också en LaCie. Fungerade för 2 veckor sedan men nu går den inte ens igång, den bara klickar! Vad kan detta vara? Vill verkligen ha kvar det som ligger på den - går det att rädda???

Hjälp!

Testa DiskWarrior eller TechTool. Vill du verkligen ha tillbaka sakerna och programmen inte funkar är de IBAS som gäller, men då blir de dyrt

Tack för ditt svar. Problemet är dock att disken inte ens snurrar igång, så det går inte att kontrollera den med någon mjukvara. Tror du man kan lämna in den till en datorfixare? Kan de kolla om det är något fysiskt tjall o kanske rätta till det, eller är det helt kört? IBAS - vad är det? Är det de som utvinner data som man t ex av misstag tagit bort? Självaskivorna på disken jag har borde vara intakta - borde det inte då gå att utvinna datan på ett eller annat sått som inte kostar en månadslön?

Du har alltså problem med flera hårddiskar? Det är alltså flyttbara enheter båda två? Det är inte så illa att du helt enkelt hanterar dem vårdslöst? Kanske rentav de får smällar när de är igång? Risken att flera hårddiskar skulle klappa ihop och då på det viset är annars nära noll.

Meddelandet "disken kopplades ej ur på säkert sätt" är i sig inget konstigt, det får jag jämt och ständigt om jag drar ur en flyttbar enhet så fort ikonen försvunnit. Det är en trist bugg i Finder, man kan inte lita på att Macen är klar med enheten. Jag har börjat kolla med Skivverktyg om enheten är avmonterad. Annars drar jag inte ur den.

Det kanske är mjukvara men rejält korrupt? Att utvinna filerna är mycket svårt om inte TechToolPro eller liknande kan. Det finns serviceföretag (IBAS, väl?) som kan utvinna data till och med från öppnade hårddiskar med fysiska skador, men det kostar massor och det är inte säkert de kan få ut någonting användbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 11:07

Om hårddisken klickar är den död eller på väg att dö. Om garantin har gått ut kan du bryta plomberingen och byta ut den interna hårddisken. Däremot är det mer osäkert om du kan rädda informationen på hårddiskarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 13:01

När det gäller 'klickande' LaCie-hårddiskar (d2) visade sig i mitt fall följande. Hårddisken visade sig vara intakt, medan det var nätadaptern som hade dött, alldeles oavsett det faktum att dioden på adaptern ännu lyste. Jag upptäckte det då jag testade den trasiga adaptern mot en fungerande hårddisk.

Trasiga hårddiskar, dvs i de fall de inte längre går att 'mounta' och de vanligaste verktygsprogrammen i allmänhet kan få svårt att hitta dem, har jag testat mot dels 'Data Rescue II' samt ett för mig tidigare okänt program, 'Stellar Phoenix' (Macintosh Edition). Båda kan sökas på MacUpdate.com.

Det senare var en demo som dessvärre inte tillät mig att 'prov-rädda' någonting alls, men dess sätt att lokalisera filer och foldrar var imponerande. Dessutom, där 'Data Rescue II' hade uppenbara svårigheter att läsa partitionerna korrekt hade 'Stellar Phoenix' till synes inga problem alls.

'Data Rescue' räddade oavsett detta mycket av det viktigaste från partition 1 (som den hittade/läste utan märkbara problem) innan hårddiskens tillstånd verkade ha förvärrats ytterligare.

Hoppas något av detta kan vara till hjälp.

  • Medlem
  • 2009-01-07 20:30

Nätadapter.....

Ursprungligen av bamse:

När det gäller 'klickande' LaCie-hårddiskar (d2) visade sig i mitt fall följande. Hårddisken visade sig vara intakt, medan det var nätadaptern som hade dött, alldeles oavsett det faktum att dioden på adaptern ännu lyste. Jag upptäckte det då jag testade den trasiga adaptern mot en fungerande hårddisk.

Trasiga hårddiskar, dvs i de fall de inte längre går att 'mounta' och de vanligaste verktygsprogrammen i allmänhet kan få svårt att hitta dem, har jag testat mot dels 'Data Rescue II' samt ett för mig tidigare okänt program, 'Stellar Phoenix' (Macintosh Edition). Båda kan sökas på MacUpdate.com.

Det senare var en demo som dessvärre inte tillät mig att 'prov-rädda' någonting alls, men dess sätt att lokalisera filer och foldrar var imponerande. Dessutom, där 'Data Rescue II' hade uppenbara svårigheter att läsa partitionerna korrekt hade 'Stellar Phoenix' till synes inga problem alls.

'Data Rescue' räddade oavsett detta mycket av det viktigaste från partition 1 (som den hittade/läste utan märkbara problem) innan hårddiskens tillstånd verkade ha förvärrats ytterligare.

Hoppas något av detta kan vara till hjälp.

JÄTTETACK för tipset, Bamse...

Kram Tomas

Tack så mycket för era svar!

Ingemar: Förstår att du undrar om jag är vårdslös, men det är jag verkligen inte. Jag är mycket noggrann med mina grejor, så det ska inte kunna bero på mig.

Jag testade tricket a la bamse och vips gick den ena disken igång! Jag bytte helt enkelt strömaggregatet mellan diskarna o då snurrade den igång. Den andra hårddisken (LaCie 300GB) går dessvärre inte att starta. Inte ens med det fungerande aggregatet. När jag pluggar in det i en kontakt så lyser dioden, men så fort jag sticker in det i disken så slocknar lampan. Och disken går inte att starta. Ingen garanti har jag kvar, men det borde ju gå att snurra igång den, tycker man, om det nu bara skulle bero på ett elfel!?

Ska höra med LaCie...

Hej!

En bekants hårrdisk uppförde sig lika dant. Det visade sig att det inte var något fel på hårddisken utan på kretskortet till kabinettet. Lösningen var att plocka ut hårddisken och stoppa den i ett annat kabinett. Sen var det bara att köra igen. Lösa kabinett kan du köpa i vilken datorbutik som helst.

MVH Uffe

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 16:55

Vi har samma problem, men det gäller en hårdisk med två raid-kopplade hårddiskar i, 2x200 Gb tror jag det var.

Tror ni att det går att plocka ut dessa och lägga dom i ett fungerande likadant skal och tömma över innehållet till en annan disk?

Jag tror att problemet kom när vi fick strömavbrott.

Oj, sen att svara, men hursomhelst:

Jag hörde av mig till LaCie och beskrev problemet. Det visade sig att jag hade en månad kvar på garantin och fick helt enkelt disken utbytt. Likaså strömaggregatet, det som klickade. Gick fort och smärtfritt.

EDIT: Smärtfritt, ja - om man bortser från att all data gick förlorad... Men inget gick att göra tyvärr.

1
Bevaka tråden