Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows XP OEM

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om en OEM licens går att installera på en MacBook Pro.
Den söker ju efter bios.

Glider på fint på min MacBook Pro.

Däremot "får" man väl inte installera en OEM-licens på en dator som har/har haft ett annat operativsystem installerat eller hur det nu var.

Precis så är det.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-31 18:56

Förstår inte hur världen fortfarande kan dras med Microsofts mycket märkliga idéer. Puh.

Tack för det

  • Oregistrerad
  • 2006-09-10 14:13

Så det går att installera samma licens på 2 datorer (alltså min PC och min Macbook) men man "får" inte?

Nä, det går inte. Går bara att aktivera den ena.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-10 14:21
Ursprungligen av eskimo:

Nä, det går inte.

Ok trist. Helt stopp alltså? Känns surt att inte ens kunna testa sin ärliga XP version på sin macbook. Aldrig jag håvar ut över 1000 spänn för att testa bara. Har alla som kör XP på mac verkligen köpt en extralicens för sin Mac?

PMa om det är något som är emot några regler. Är inte så insatt i detta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-10 16:12
Ursprungligen av Pantern:

Ok trist. Helt stopp alltså? Känns surt att inte ens kunna testa sin ärliga XP version på sin macbook. Aldrig jag håvar ut över 1000 spänn för att testa bara. Har alla som kör XP på mac verkligen köpt en extralicens för sin Mac?

PMa om det är något som är emot några regler. Är inte så insatt i detta.

Som sagts tidigare i tråden;
Det går ju fint att testa i 30 dagar (dvs installera och köra utan att aktivera) och sen köpa en egen licens.
Så gjorde jag medan jag fortfarande var osäker på hur BootCamp betedde sig. Eftersom jag måste köra XP för jobbet har jag sedan köpt en licens och aktiverat den i min BootCamp partition.

Så länge man inte formatterar hårddisken kan en aktiverad licens återinstalleras hur många gånger som helst. (Aktiveringsinfon (XP-nyckel + hårdvaru-ID) ligger alltså på hårddisken)

Hårdvaru-ID är sannolikt baserat på något i moderkortet, jag har bytt CPU, grafikkort och LAN-kort (i PC) utan att XP-aktiveringen behövts göras om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 19:29
Ursprungligen av Macsimal:

Hårdvaru-ID är sannolikt baserat på något i moderkortet, jag har bytt CPU, grafikkort och LAN-kort (i PC) utan att XP-aktiveringen behövts göras om.

Det räknas ut med en kombination av komponenterna. Varje komponent har ett visst antal poäng, och man kan komma upp i typ ett dussin poäng innan man måste aktivera igen. Går det "ett tag" mellan bytena så nollställs poängen. Minns inte detaljerna.

OEM-licens av Windows kan köpas "löst", i princip måste du köpa hårdvara samtidigt, men det går i allmänhet att köpa ändå. Du kanske måste köpa en skruv samtidigt!
Vad jag vet skall man kunna aktivera en OEM-licens igen om hårdvaran är (i stort sett) densamma. Om ändringarna är "för många" kan du inte aktivera igen.
Byta en defekt komponent är OK, byta hela datorn är inte OK.

Testa kan du ju absolut, i 30 dagar, aktivera går bara en gång.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-10 18:11
Ursprungligen av eskimo:

Testa kan du ju absolut, i 30 dagar, aktivera går bara en gång.

Nu hängde jag inte med. Kan jag installera med min key på macbooken trots att jag kör samma på PCn nu? Fast efter 30 dagar slutar den att fungera eller? Windows fungerar väl fortfarande då men jag kan inte göra updates som IE7 osv? Säkerhetsuppdateringarna laddas ju fortfarande ner vad jag läst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 21:11
Ursprungligen av Pantern:

Nu hängde jag inte med. Kan jag installera med min key på macbooken trots att jag kör samma på PCn nu? Fast efter 30 dagar slutar den att fungera eller? Windows fungerar väl fortfarande då men jag kan inte göra updates som IE7 osv? Säkerhetsuppdateringarna laddas ju fortfarande ner vad jag läst?

Möjligen så länge du inte startar om datorn, men jag minns inte detaljerna. När du startat om datorn kommer du inte längre än till en aktiveringsskärm. Du kan alltså inte logga in i Windows. Det enda du kan göra är att aktivera datorn. Men 30 dar kan du köra, sen får du installera om för att det skall funka igen.

Det andra du skriver om är Windows update - där kan man tydligen få säkerhetsfixar men inget mer om man inte kör deras program som visar att man har ett "genuint" Windows.

Såååååååå skönt att slippa det. Och på jobbet sköts allt sånt där utan att jag behöver bry mig.

  • Medlem
  • 2006-11-10 01:36

Nu var det val iofs sa att det i Sverige inte gick att knyta licensen sa hart, i alla fall inte foa privatpersoner. Jag har i alla fall for mig att det var sa och att man visst far flytta licensen. Men man maste ringa MS och typ flytta for att pa sa satt avaktivera, bara en kan vara "aktiv" i taget...

/hpe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-10 22:15

Jag tror att den kräver att du ska aktivera för att den ska gå att starta efter 30 dagar.

OEM licensen, om jag förstått det rätt, är kopplad till den datorn som den följde med. Eller rättare sagt den processorn. Den får alltså inte installeras på en ny dator ens om man skrotar den gamla. Dock är ju OEM licensen mycket billigare än att köpa en "lös" licens så det är väl rimligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-10 22:17
Ursprungligen av axpax:

Jag tror att den kräver att du ska aktivera för att den ska gå att starta efter 30 dagar.

OEM licensen, om jag förstått det rätt, är kopplad till den datorn som den följde med. Eller rättare sagt den processorn. Den får alltså inte installeras på en ny dator ens om man skrotar den gamla. Dock är ju OEM licensen mycket billigare än att köpa en "lös" licens så det är väl rimligt.

Aktivera kan jag ju då jag har en ärlig licens och det är inte OEM. Men den kommer klaga på att en annan dator körs med samma key alltså?

Windows XP Get Genuineversionen?

Hittade Windows XP Pro SP2 "Get genuine" för 1995:- och då kan man uppgradera till Vista för 140:- om man vill det framöver. Om jag inte missförstått det så är det en full XP Pro men inte till 3800 kr. Tycker det verkar vara en relativt bra deal, givet att det är Windows förstås, jämfört OEM-versionen för 1500 särskilt om OEM bara går att installera på en dator. Någon som vet om det finns några licens- eller andra hinder för att installera "Get Genuine"-versionen på Mac?

(one more question..tror ni OEM-versionen att installera igen på samma dator om man får logikkortet utbytt?)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-10 15:55
Ursprungligen av eschersprecher:

Hittade Windows XP Pro SP2 "Get genuine" för 1995:- och då kan man uppgradera till Vista för 140:- om man vill det framöver. Om jag inte missförstått det så är det en full XP Pro men inte till 3800 kr. Tycker det verkar vara en relativt bra deal, givet att det är Windows förstås, jämfört OEM-versionen för 1500 särskilt om OEM bara går att installera på en dator. Någon som vet om det finns några licens- eller andra hinder för att installera "Get Genuine"-versionen på Mac?

(one more question..tror ni OEM-versionen att installera igen på samma dator om man får logikkortet utbytt?)

Om du har nåt "bevis" på att datorn är reparerad, så kan du säkert via MS kundtjänst återaktivera en gång till om du tvingats byta exvis. moderkort. Jag vet att förr medgav exempelvis XP att aktiveras 3 gånger utan att man tog kontakt med MS.
"Get Genuine" är bara MS slogan för att få alla att betala för sina licenser, det har inget med funktionalitet i produkten att göra. Den kan installeras på vilken maskin som helst.

OEM-licensen är en billigare produkt som bara får köras på en maskin. Tog säkert fram för att motivera PC-tillverkarna att förinstallera Windows. För att få lov att installera en OEM XP måste man sätta fast ett klistermärke på datorlådan (som HP, Dell och alla andra OEM-säljare av XP gör) Påsåvis är inte OEM-versioner användbart om du kör exempelvis parallells. Det funkar antagligen för Bootcamp, men vem vill sätta ett fult MS-märke på sin vackra Mac??

Rekommenderad läsning: http://support.microsoft.com/kb/302878/sv

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 22:26

Det är helt OK med Microsoft (MS Sverige) att sälja och installera en OEM-licens med Intel-Macar som kör Boot Camp eller Paralells. Vi (MacSupport) kollade upp detta när Intel-macarna kom och har hitintills sålt något hundratal XP OEM.
Samma regler gäller som om det vore en PC-häck, bl.a:
- Licensen är kopplad till den fysiska maskinen.
- Det går inte att uppgradera.
- Återförsäljaren få stå för hela supporten kring licensen. Supporten för en fullicens tar Microsoft hand om.
- Den jävla klisterlappen skall klabbas på maskinen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-11 11:14
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det är helt OK med Microsoft (MS Sverige) att sälja och installera en OEM-licens med Intel-Macar som kör Boot Camp eller Paralells. Vi (MacSupport) kollade upp detta när Intel-macarna kom och har hitintills sålt något hundratal XP OEM.
Samma regler gäller som om det vore en PC-häck, bl.a:
- Licensen är kopplad till den fysiska maskinen.
- Det går inte att uppgradera.
- Återförsäljaren få stå för hela supporten kring licensen. Supporten för en fullicens tar Microsoft hand om.
- Den jävla klisterlappen skall klabbas på maskinen.

Men i Parallells har man ju virtuella maskiner (!) Är OEM-licensen knuten till den virtuella maskinen eller den fysiska Macen?

Man kan ju sätta klistermärket under iMacens fot

  • Oregistrerad
  • 2006-11-13 10:26
Ursprungligen av Macsimal:

Men i Parallells har man ju virtuella maskiner (!) Är OEM-licensen knuten till den virtuella maskinen eller den fysiska Macen?

Man kan ju sätta klistermärket under iMacens fot

Du tänker på Vista och Microsoft nya regler om virtuella maskiner. Inga problem med XP.
Vete fasen hur XP beter sig på flera virtuella maskiner. Det är ju samma "maskin" som registreras för varje ny installation. Precis som för virusdödade riktiga PC:ar. Hur som helst fungerar det och MS Sverige har godkänt det.

Senast redigerat 2006-11-13 10:54
Ursprungligen av Macsimal:

Men i Parallells har man ju virtuella maskiner (!) Är OEM-licensen knuten till den virtuella maskinen eller den fysiska Macen?

Man kan ju sätta klistermärket under iMacens fot

Har en liknande fråga: går det att köra sin Dell-knutna XP-skiva i Parallells (Dell-maskinen är död och begraven)?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 10:52
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Har en liknande fråga: går det att köra sin Dell-knutna XP-skiva i Parallells (Dell-maskinen är död och begraven)?

Hur menar du "går" ?
Om det "går" rent tekniskt eller om det "går" (=får lov) licensmässigt?

Rent tekniskt borde det gå eftersom "Dell-kopplingen" sannolikt endast är juridisk = en OEM licens (se tidigare inlägg i tråden) Har faktiskt aldrig provat det. Det finns dock en viss risk att Dell har varit "smarta" och gjort själva installationsprogrammet "DELL-hårdvaru-specifikt" så att det, exempelvis, vägrar att starta om det inte körs på en Dell. Alternativt så kör installationen OK, men fyller på hårddisken med en rackarns massa "dell-skräp" som länkar i startmenyn, drivrutiner och annat tjafs som en Dell-ägare har glädje av...

Rent licensmässigt är det du föreslår förbjudet enligt Microsofts licensvillkor!
Jag är 98% säker på att Dell-XP-skivan är en OEM-licens såld med en Dell-maskin. Och därmed lika död som den avsomnade hårdvaran.

Ursprungligen av Macsimal:

Hur menar du "går" ?
Om det "går" rent tekniskt eller om det "går" (=får lov) licensmässigt?

Jag menade går som i får - tolkar ditt svar som Nej! Får köpa ny OEM-skiva.

1
Bevaka tråden