Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook vägrar starta upp i OS X! Hjälp!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-09-10 01:24

Dator:
Powerbook G4 17" 1,67
100 Gb HD 10 Gb ledigt

Så här är det:

Satt och jobbade i Illustrator och så helt plötsligt började mp3n i Itunes att hacka, så jag stängde ned Itunes och när jag skulle tillbaka till Illustrator så hade det hängt sig. Så jag startar om datorn.

Den gråa startsidan kommer upp och den laddar under äpplet men sen så kommer den till single user mode i terminalen. Har starta om hundra gånger, samma sak.

Testade fsck kommandot men den skrev ut checking failed så jag forcecheckade med fsck -f och då skriver den ut:

disk0s3 I/O error
invalid key length (4. 11657)

har testat att koppla ihop med en annan mac och försöka föra över filerna genom firewire, jag får fram hdn och jag ser filerna men när jag börjar föra över så hänger sig min dator.

jag är så jäävla dum också så jag har inte backupat mina saker på länge för "datorn har fungerat så bra jag gör det sen". inga indikationer på att detta skulle hända alls.

någon som har förslag på hur jag kan rädda filerna utan att gå till ett rescueföretag?

jag är desperat!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-10 10:18

Prova att ta ut hdd:n, bygla om den till SLAVE (SL) och skaffa en 2,5" - 3,5" adapter. Koppla in hdd:n i en stationär Mac och prova att föra över filerna så... funkar inte det så är nog det bästa du kan göra att lämna in den till ett företag.

Jag tror tyvärr att det enda som kommer hjälpa är om du nollar disken och installerar om Macosx. Att nolla disken beskrivs här :http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107437

Du förlorar ALL information om du nollar disken...

Kanske kan du få ut den information du vill spara i single user mode?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-09-10 14:48
Ursprungligen av ghost9999:

Kanske kan du få ut den information du vill spara i single user mode?

Det är något sånt jag letar efter.
Ska testa med en Data Rescue bootdisk snart, när jag får den och se
om det går.

Om jag nu är tvungen att gå till ett företag, någon som vet ett billigt och bra i Stockholm?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-10 15:58
Ursprungligen av hamp.us:

har testat att koppla ihop med en annan mac och försöka föra över filerna genom firewire, jag får fram hdn och jag ser filerna men när jag börjar föra över så hänger sig min dator

För inte över filerna, då kan det hänga sig. Starta istället DataRescue (den har förmåga undvika hängning)

1
Bevaka tråden