Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Airport Express

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-10 11:55

Hej!

Jag undrar lite saker om APX som jag hoppas att någon kan svara på.

1) Kan man 'forwarda' (är det någon som vet vad det heter på riktig svenska?) portar, så att en dator utanför routern ansluts direkt till den dator på nätverket porten är inställd för?

2) Fungerar UPnP på APX? Detta är nödvändigt för bl a Azureus (om man inte orkar ställa in allt själv).

3) Fungerar den ihop med ett zyxell ADSL-modem (med telia som op)?

Tack på förhand för alla svar!

1. Det går bra. Med Airport Admin Utility går det bra att ställa in regler för vilken port som går till vilken IP-adress. (vidarebefordra eller port mapping är nog ordet du söker).

2. UPnP finns inte för Mac OS X, men kolla på den här länken så lär du lösa problemet ändå.

3. Det borde den göra. Föräldrarna har kört med AirPort och ett Zyxell-modem i flera år.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 11:31

Hej!
Kan bara svara på delfråga 3 - ja det funkar! Sitter just nu och har samma modem och samma operatör som du frågar om.
/nocke/

Ursprungligen av adm_kenshin:

Hej!

Jag undrar lite saker om APX som jag hoppas att någon kan svara på.

1) Kan man 'forwarda' (är det någon som vet vad det heter på riktig svenska?) portar, så att en dator utanför routern ansluts direkt till den dator på nätverket porten är inställd för?

2) Fungerar UPnP på APX? Detta är nödvändigt för bl a Azureus (om man inte orkar ställa in allt själv).

3) Fungerar den ihop med ett zyxell ADSL-modem (med telia som op)?

Tack på förhand för alla svar!

1
Bevaka tråden