Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Macbook på Ebay?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-09 20:58

Hej

Jag funderar på att köpa en Macbook och kollare runt på nätet efter det billigaste. När jag kikade lite på Ebay hittade jag några extremt billiga macbooks. Då jag aldrig haft en mac förut undrar jag om nån veet hur säkert det är att köpa en sån där från ebay.

Finns det några nackdelar?

Går det byta till svenskt tangentbord, och vad skulle det kosta?

Exempel från Ebay:
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=150031234852
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=150030526699

Tack på förhand
/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 22:17

Med sådana priser måste de vara stulna eller nåt sånt. $122 för en vit Macbook, 2Ghz? Knappast, inte ens en flera år begagnad Macbook skulle sälja för det.

Det är inte billigt förrän auktionen är avslutad och datorn är levererad (med fraktkostnad). Med så många tidigare försäljningar låter ju säljaren inte helt utan trovärdighet, det verkar som om det levereras i alla fall. När det är eftertraktade dyra saker som datorer så är det väl troligt att säljaren antingen har en budbulvan som ser till att buden hamnar vettigt, eller räknar med att buden i alla fall når en bra nivå.

Stulet kan det givetvis vara hur som helst. Fråga efter papper, kvitto från återförsäljare, och garanti mot Apple, har de inte det så låter det som om den är stulen. (Fast de kan ju glatt lova papper och strunta i det.)

Hotmail-konto, det höjer ju inte trovärdigheten i alla fall. Litet plus för att det är England, lite mer inom räckhåll än Hong Kong.

Om något låter för bra för att vara sant är det säkert just detta...

Att de är billiga två dagar innan auktionen slutar betyder ju ingenting. Det är bara för att locka in mer folk i budgivningen. Det finns ingen mening för en seriös köpare att lägga in sitt slutbud innan det är 15-30 sekunder kvar.

Genom att sätta låga utgångsbud så får man mer drag runt sin auktion. Tex så har de här säljarna fått en massa reklam på 99mac som de inte skulle ha fått om de hade haft utgångsbud som låg i nivå med vad de hade räknat med som slutbud.

Och det behöver inte betyda att det är stula grejjer.

Jag skulle lätt kunna sätta en krona som utgångsbud den dagen jag säljer min dator och den är hur ärligt köpt som helst. Hade det varit motsvarande 122 dollar på blocket så hade det nog varit stöldgods. Men på eBay är det en annan sak.

/Martin

Auktionerna slutade på 9 084,49 kr för den vita resp 9 934,30 kr för den svarta.

1
Bevaka tråden