Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken telefon/PDA fungerar egentligen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-09 09:25

Håller på att bli tokig.

Jag vill ju bara köpa en vanlig, enkel mobil som uppfyller följande kriterier:

* Måste gå att synka med Macen via isync, tredjepartslösningar är helt OK
* Måste fungera som modem till Macen - trådlöst
* Måste vara stabil, inga konstiga hängningar mitt i viktiga samtal eller liknande
* Måste ha BT
* Måste vara en 3G-lur
* Måste ha e-postläsare som stödjer åtminstone IMAP och POP
* Måste ha ett rappt operativsystem
* Bra skärm
* Inget krav på tillgång till PC för uppdateringar och liknande
* Inga sladdar för synk och dataöverföring
* Hög byggkvalitet

Följande är mycket starka önskemål, dock inte helt nödvändiga features:
* W-LAN
* EDGE
* Push
* HSCD
* Telefon som själv fattar när den skall använda GPRS/UTMS/W-LAN
* Möjlighet att skriva SMS och e-post med penna
* Stöd för åäö när man skriver med penna
* Rejält med minne
* Bra batteritid

Nedanstående funktioner bryr jag mig inte ett dugg om:
* Radio
* MP-3-spelare
* Kamera
* Polyfoniska ringsignaler

Har googlat i timmar, har läst en massa trådar här och på annat håll som handlar om mobiler men hittar inte någon telefon/PDA som verkar passa mig.

Har kollat bl a följande alternativ:
HTC TYTN
Nokia E61
Nokia N80
SE 990i
SE M600

Men är det inte bristen på stöd för Macen det spricker på så är det buggigt operativ, strulande W-LAN-uppkoppling eller långsamt OS. Eller också är det dålig skärm, bristande kvalitet eller hopplösa inställningar eller krångel för att få datakommunikationen att fungera.

Har idag en Tungsten och en gammal T68i, och det funkar, men jag vill ersätta båda med en enda burk som gör båda apparaternas jobb.

Eller - är det så illa att det ännu inte existerar något sådan produkt på marknaden…?

Tacksam för alla förslag och idéer.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 09:41

Jag har provat både M600 och Nokia E61.

Valet föll på en Nokia E61.
Det är en av de bättre lurar jag har använt och fungerar mycket bra både mot Mac och Windows som jag kör med på jobbet.

M600 föll på att operativet var väldigt slött, buggigt m.m.
Bara en sådan sak som en fysisk svarsknapp finns inte på M600.

Nät det gäller HTC så fungerar de inte alldeles perfekt med Mac trots att det finns en del tredjeparts programvaror. Jag använder själv en Qtek8500 och fungerar kanon som telefon men mindre bra mot Mac.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 10:57

Har du inte kollat Motorola A1000?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-09 12:52
Ursprungligen av Scumpi:

Har du inte kollat Motorola A1000?

Nej, den har jag missat. Skall kolla in den också - tack för tips. Har du en själv och i så fall funkar den att synka, det är nödvändigt att det verkligen fungerar.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-09-09 13:08
Ursprungligen av rasta:

Nej, den har jag missat. Skall kolla in den också - tack för tips. Har du en själv och i så fall funkar den att synka, det är nödvändigt att det verkligen fungerar.

Motorola A1000 synkar, enligt apples sajt, inte med iSync men man kan hacka sig till synkstöd själv. Läs mer här: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20041217193301752

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-09 13:40
Ursprungligen av Rasmus:

Motorola A1000 synkar, enligt apples sajt, inte med iSync men man kan hacka sig till synkstöd själv. Läs mer här: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20041217193301752

Ja, hittade också info om detta efter lite Googlande. Det verkar som om det är en gemensam nämnare för alla hyfsat nya lurar att man måste ta till dessa metoder för att det skall funka. Är visserligen helt OK, men man vill gärna vara säker på att det verkligen fungerar innan man köper. det är därför jag ställer min fråga ovan - om någon här på forumet har egna erfarenheter och säger att det fungerar - då räcker det för mig. Känns däremot mer tveksamt när någon i Ulan Bator skrivit ett script som "sägs funka"…

A1000 verkar helt OK, dock tycker jag den är rätt dyr för att vara en telefon utan WiFi. Om man kollar t ex Nokias sortiment så har flera av deras lurar i klassen 4-7000 kr denna användbara funktion.

Som jag ser det skall en bra Smartphone/PDA kunna ersätta datorn för att läsa mail och grundläggande nätfunktioner men skall även kunna fungera som modem när man har med sig datorn och inte har något W-LAN i närheten.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 14:59

Nej, jag har ingen själv - ännu.

Jag är nöjd med min E61, den har det du efterfrågar där uppe och gör det bra. Det enda man behöver skaffa över kuren är ett mer kompetent kalenderprogram, annars är jag helnöjd.

Hade inte 3G varit ett krav är Treo 650 en bra handdator med OK telefonfunktioner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 07:45

Tack för all input.

Är som sagt knepigt. Fick dock spader på min tidigare operatör och gick i förrgår in och teckande nytt abonnemang hos Telenor (försökte bortse från den taskiga reklamen, hrm). de kör en kampanj just nu näär man kan få antingen 200 MB fri datatrafik/månad för 199 kr + moms eller också helt fri trafik för 399 kr/månad. Kampanjen gäller bara några veckor till. Dessutom så bjuder de på månadsavgiften för fast telefoni hos BBB om man tecknar abonnemang hos Telenor så jag tog ett 199-kronors abonnemang till mobilen. Fick då faktiaskt en vettig telefon för 0 kr, nämligen en SE v600i så jag är inte riktigt lika desperat längre. Kan nu i lugn och ro kolla efter PDA-lur att komplettera med. Nu är det bara det vanliga slitet med att försöka få Macen att använda luren som modem via 3G/GPRS…

1
Bevaka tråden