Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1366*720 från en ibook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Hämtade min 32" lcd-tv idag och är sugen på att testa att koppla in ibooken via vga:n .. Testade lite snabbt men kunde inte välja 1366*720 , jag har spanning doctor.. Kan man på något sätt skriva in vilken upplösning man vill använda...

MVH Billy

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-08 21:03
Ursprungligen av billyskate:

Hejsan!

Hämtade min 32" lcd-tv idag och är sugen på att testa att koppla in ibooken via vga:n .. Testade lite snabbt men kunde inte välja 1366*720 , jag har spanning doctor.. Kan man på något sätt skriva in vilken upplösning man vill använda...

MVH Billy

Säker på att det inte är 1366*768 som du ska ha? 16:8.5 låter som lite konstig ratio... Jag använder DisplayConfigX... perfekt program för ändamålet.

Ursprungligen av Timber:

Säker på att det inte är 1366*768 som du ska ha? 16:8.5 låter som lite konstig ratio... Jag använder DisplayConfigX... perfekt program för ändamålet.

My bad , klart det ska vara *768 .. tackar tackar...

MVH Billy

Jag förstår inte heller alls det här med HDTV. Jag har också 1366x768 på min, jag kopplar den till MacBooken med HDMI-DVI, vilket inte borde vara ett problem då HDMI ska vara 100% bakåtkompatibelt med DVI, men ändå får jag bara ut max 1280x720, och i manualen står det att "PC-upplösningen" är 1360x768, varför ska det försvinna 6 pixlar? Dessutom ska MacBookens integrerade Intel-grafik vara optimerad för HD.

Jag börjar tro att HDTV är en bluff.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 02:00

HDMI är inte i första hand för data utan för video och det finns ingen HDTV-upplösning på 1366x768. Eftersom HDMI bygger på DVI kommunicerar datorn och skärmen om vilka upplösningar som är godkända. Dessutom visas HDMI-signaler oftest med overscan vilket skulle ställa till det för pixelmappade datorupplösningar. Vill du ha pixelmappning kan du vara hänvisad till den analoga VGA-kontakten som normalt fixar 1360 x 768 utan overscan. Vissa modeller har både HDMI och DVI där DVI-ingången kan köra pixelmappat med datorupplösningar.

Visst skulle det kännas bra om man i TV-inställningarna kunde stänga av overscan på HDMI-ingången och skicka in 1366 x 768, men det hänger väl på programvaran i TV:n. Jag har dessutom läst att om man kör en riktig HDTV-signal från datorn via HDMI slipper man problem med "tearing" när man tittar på film eller spelar.

ok. Overscan är dock aldrig ett problem.

Man ställer inte det på Macen i:

System Preferences -> Displays (se till att du står i den rutan som gäller TV:n) -> Options

Bocka av rutan overscan, helt enkelt.

Såvida det inte är låst i TV:n förstås.

Förresten, jag har testat även med VGA, det beter sig exakt likadant, den optimala upplösiningen är inte tillgänglig.

Min är en Samsung, ganska dyr modell faktiskt, man kan ju undra varför de får lov att sälja HDTV med upplösningen 1366x768, om det nu inte är en HDTV-upplösning. Är inte detta falsk marknadsföring?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 13:57

en iBook, sade Du? Då stöds ju bara skärmspegling, alltså samma upplösning på iBookens skärm som på den externa skärmen, i detta fall TVn. MacBook, däremot stöder annan upplösning på en extern skärm, och då ska Du kunna få högre upplösning.

Och är det via VGA (inte DVI) Du ansluter kommer Din inte alls få så hög upplösning.

Han använder Spanning Doctor, vilket tillåter honom köra utökat skrivord och högre upplösningar.

Ifall jag kopplar min med VGA eller DVI ska inte spela någon roll, hur hög upplösning jag kan få beror på skärmarna, inte kablarna.

1
Bevaka tråden