Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med kryssruta i FileMaker

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-08 11:37

Jag är inte sådär jättehaj på FileMaker.

Jag försöker göra en knapp. När man trycker på knappen ska en kryssruta markeras och en annan textruta fylls i med datum och tid då knappen trycktes ner. Datum och tid är inga som helst probelm. Men hur 17 går man till väga för att kryssrutan ska bli ikryssad?

Det är inga problem att fylla i datum och tid och sedan göra så att kryssrutan markeras men man måste manuellt trycka på mellanslag för att få fram krysset. Jag har även försökt fuska in ett mellanslag genom att mata in " " som text i kryssrutan men det funka naturligtvis inte.

HJÄLP!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-08 12:15

Alltså… det hela borde ju vara skitenkelt.… jag vill bara att ett manus ska sätta ett kryss i rätt kryssruta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-08 13:13

Japp, det är enkelt. Men du ska inte sätta ett kryss i rutan, utan sätta in ett värde i den.

Om du t.ex. ska ha värdet "Kryss" så ska du i layouten välja att visa fältet som en kryssruta, och använda en värdelista med värdet Kryss.
Sedan låter du manuset stoppa i "Kryss" i rutan.

Se bifogat exempel (inte så elegant, men du fattar principen).

Edit: Stavfelning

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-08 13:28

Haha... jag säger då det. Jo jag har försökt med alla värden jag kunnat komma på "1", "0", " ", "X" osv men "Kryss" det hade jag aldrig listat ut... tack så hemskt mycket för hjälpen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-08 13:53

Kryss är alltså bara ett exempel. Du kan använda värdet "Kalle Anka" om du vill, bara det finns i värdelistan, och fältet är definierat att ha en kryssruta som använder värdelistan.

1
Bevaka tråden