Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple är billigare än Dell

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gjorde en liten test på dells online store mot apple .. och tro det eller ej .. men apple är mycket billigare ...

jag gjorde en likadan config på dell precision 690 som jag har beställt på Mac Pro ...

följande priser fick jag fram ...

Dell - Dell Precision Workstation 690 $4,652

Apple Mac Pro - $2,999.00

större skilnad än vad som presenterades på WWDC 2006 ...

så .. vad säger man .... f*n vad man älskar att vara en mac användare ..

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-19 14:30

Jo det finns flera sidor som det har länkats till efter WWDC06 här på 99mac där folk har kommit fram till samma sak

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 16:35

Detta gäller även bärbara. Jag valde en Inspiron på dell.se som skulle kosta 7kkr utan moms... när jag konfigurerat den att bli likvärdig med mellanmodellen av macbook hamnade priset på strax över 17kkr (med moms) och då får man tänka på att macen kommer med programvara för flera tusen förinstallerat.

  • Medlem
  • 2006-09-07 19:18

Om man lägger till att man själv måste byta alla fläktar på dellen, med följden att garantin ryker, så är valet enkelt. Stay the hell away from Dell!

Kombinationen Dell och Microsoft är en garant för extremt låg kvalitet. Ungefär som att bygga ett hus av ostkuber och kaviar. Det funkar så länge man inte använder det.

Ursprungligen av stfm:

Kombinationen Dell och Microsoft är en garant för extremt låg kvalitet. Ungefär som att bygga ett hus av ostkuber och kaviar. Det funkar så länge man inte använder det.

Dagens liknelse!

Ursprungligen av stfm:

Kombinationen Dell och Microsoft är en garant för extremt låg kvalitet. Ungefär som att bygga ett hus av ostkuber och kaviar. Det funkar så länge man inte använder det.

Även om jag gärna håller med om att Dell inte är någon favorit så är det väl att ta i lite? Min erfarenhet av Dell är att de är lika originella och eleganta som korv och potatismos, men att de funkar om man kör dem som de kommer. Jag skulle nog tro att de funkar bättre än ett hemmabygge också. Köp billigaste möjlga komponenter och sätt ihop en smäck-PC för 3000, så har du någonting som definitivt är sämre - och utan garanti.

Kul hur som helst att jämförelserna är till Apples fördel. Det är faktiskt inte första gången, men det var ett tag sedan det var så tydligt. (Senast Apple hade en rejäl marginal var ju 1994, så det var väl på tiden.)

  • Medlem
  • 2006-09-07 23:02
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Även om jag gärna håller med om att Dell inte är någon favorit så är det väl att ta i lite? Min erfarenhet av Dell är att de är lika originella och eleganta som korv och potatismos, men att de funkar om man kör dem som de kommer. )

Min erfarenhet är att de har så dåliga fläktar att de ofta överhettas, så dålig ströförsörjning att de blir instabila och sämsta möjliga komponenter... fast jag har ingen diger erfarenhet. Att Windows är dåligt är jag däremot helt säker på.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-08 19:59
Ursprungligen av stfm:

Min erfarenhet är att de har så dåliga fläktar att de ofta överhettas, så dålig ströförsörjning att de blir instabila och sämsta möjliga komponenter... fast jag har ingen diger erfarenhet. Att Windows är dåligt är jag däremot helt säker på.

Sitter på en Dell nu (den dyra modellen) och kan ju säga att fläcktarna är långt ifrån trevliga, den går ständigt skållhet, och fläktarna låter massor när de väl går igång (alldeles för sent). I stort sett samma problem som Macbook hade, alltså. Dock så har Dell inte åtgärdat det på mer än ett år...

Dell's verktyg för uppdatering av drivisar och dyl. är dessutom sämst.

Du har kanske hört att de billigare modellernas batterier kunde fatta eld. Detta stämmer också (även om det är ovanligt). Anledningen är att när Dell beställde batterierna från Sony, så var inte den billigaste modellen tillräckligt billig, så Sony fick slänga ihop ett skitbatteri (eller förlora ordern till nån annan, dell säljer MASSOR av datorer). Detta resulterar i att dell's med sony-batterier kan fatta eld, medans en Vaio med ett sony-batteri inte gör det.

Oj då, nu predikade jag lite... Förlåt ^_^

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 12:50
Ursprungligen av adm_kenshin:

Du har kanske hört att de billigare modellernas batterier kunde fatta eld. Detta stämmer också (även om det är ovanligt). Anledningen är att när Dell beställde batterierna från Sony, så var inte den billigaste modellen tillräckligt billig, så Sony fick slänga ihop ett skitbatteri (eller förlora ordern till nån annan, dell säljer MASSOR av datorer). Detta resulterar i att dell's med sony-batterier kan fatta eld, medans en Vaio med ett sony-batteri inte gör det.

Med tanke på att Apple fått en hel del uppmärksamhet pga exploderande batterier är det ganska dumt att hacka på Dell för det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 13:08
Ursprungligen av JockeBo:

Med tanke på att Apple fått en hel del uppmärksamhet pga exploderande batterier är det ganska dumt att hacka på Dell för det...

Det är väl snarare dumt att utelämna Apple från hackandet?
Var det inte tom samma batteriserie som Apple använde?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 17:43
Ursprungligen av Netzach:

Det är väl snarare dumt att utelämna Apple från hackandet?
Var det inte tom samma batteriserie som Apple använde?

Jo, det var det. Och det visade sig att det var ett fel i tillverkningsprocessen, alltså inte att batterierna bara var billigt skit. Nåja, det är inte första gången jag haft fel...:cool:

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-09-08 01:21

Fast.. Grejjen är väl att man kan få en snålekonfad Dell för många tusen billigare än "sämsta" Apple. Det är ju precis det som "Svensson" ser. Att billigaste Dell är billigare än billigaste Apple. Att han sen inte köper den modellen utan en modell som visar sig vara dyrare än motsvarande Apple verkar ju inte "bita" liksom...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 12:54
Ursprungligen av bollman:

Fast.. Grejjen är väl att man kan få en snålekonfad Dell för många tusen billigare än "sämsta" Apple. Det är ju precis det som "Svensson" ser. Att billigaste Dell är billigare än billigaste Apple. Att han sen inte köper den modellen utan en modell som visar sig vara dyrare än motsvarande Apple verkar ju inte "bita" liksom...

Om jag har behov av en billig funktionsduglig dator ger jag blanka fan i om Apples värstingmodell är billigare än Dells värstingmodell. Om Dell har en billigare dator som uppfyller mina (och 90%* av köparnas) grundbehov är det mycket mer intressant.

* De flesta, jag också, köper en dator mycket kraftigare än de egentliga behoven.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-27 14:01
Ursprungligen av JockeBo:

* De flesta, jag också, köper en dator mycket kraftigare än de egentliga behoven.

Jo, jag tror du har rätt. Köper man en Mac så har man ofta väldigt stora behov. I alla fall jag. Har hittills inte haft en tillräckligt snabb Mac för mina behov trots att jag anväder de senaste modellerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-01 17:47
Ursprungligen av bollman:

Fast.. Grejjen är väl att man kan få en snålekonfad Dell för många tusen billigare än "sämsta" Apple. Det är ju precis det som "Svensson" ser. Att billigaste Dell är billigare än billigaste Apple. Att han sen inte köper den modellen utan en modell som visar sig vara dyrare än motsvarande Apple verkar ju inte "bita" liksom...

Väldigt bra skrivet och tyvärr väldigt sant.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-01 19:35

"Kombinationen Dell och Microsoft är en garant för extremt låg kvalitet. Ungefär som att bygga ett hus av ostkuber och kaviar. Det funkar så länge man inte använder det"

Åjavars , vi som har våra Macbookar på verkstäder runt om i landet pg av
alla problem som varit är inte så imponerade!
Skitmacar är vad det är!

Däremot inte ett ont ord om OSX , det är bra!

/sventa , som nu haft sin Macbook på reparation i 2 månader och en dag!

Ursprungligen av sventa46:

"Kombinationen Dell och Microsoft är en garant för extremt låg kvalitet. Ungefär som att bygga ett hus av ostkuber och kaviar. Det funkar så länge man inte använder det"

Åjavars , vi som har våra Macbookar på verkstäder runt om i landet pg av
alla problem som varit är inte så imponerade!
Skitmacar är vad det är!

Däremot inte ett ont ord om OSX , det är bra!

/sventa , som nu haft sin Macbook på reparation i 2 månader och en dag!

Tala för dig själv min MacBook funkar felfrit i över 1 månad nu!

ja... faktiskt SÅ är imo macarna jävla pestade med barnsjukdomar... men ja... vi gick ju över till x86 så ja....... kan ju tänka mig att det har ngt med det att göra

Det folk inte verkar förstå är att man antingen betalar mer och får hög kvalitet eller betalar mindre och får låg kvalitet. Förut var det stora klagomålet på Apple att deras produkter var för dyra, medan kvaliteten genomgående var hög. Nu är priserna låga och kvaliteten klart sämre än förut, och det som fascinerar mig är att (1) ingen verkar förstå det sambandet, och (2) ingen verkar ha insett att vi själva till största delen är att skylla eftersom vi redan har röstat med plånboken.

Det är helt enkelt uppenbart att det inte finns någon lönsamhet i att tillverka kvalitetsprodukter, och Apple har gjort ett affärsmässigt bra val i att rätta sig efter massorna. Det är inte Apples fel att de stora massorna är som en skock får som bara bryr sig om att allt ska vara billigt och skiter i resten. Men jag tycker ändå att de trots det har spottat upp sig beträffande MacBook Pro, senaste revisionerna verkar vara ganska driftsäkra. MacInTouchs användarenkät verkar stödja den tesen:

http://www.macintouch.com/reliability/macbooks.html

Ursprungligen av Samuel K:

Det folk inte verkar förstå är att man antingen betalar mer och får hög kvalitet eller betalar mindre och får låg kvalitet. Förut var det stora klagomålet på Apple att deras produkter var för dyra, medan kvaliteten genomgående var hög. Nu är priserna låga och kvaliteten klart sämre än förut, och det som fascinerar mig är att (1) ingen verkar förstå det sambandet, och (2) ingen verkar ha insett att vi själva till största delen är att skylla eftersom vi redan har röstat med plånboken.

Det är helt enkelt uppenbart att det inte finns någon lönsamhet i att tillverka kvalitetsprodukter, och Apple har gjort ett affärsmässigt bra val i att rätta sig efter massorna. Det är inte Apples fel att de stora massorna är som en skock får som bara bryr sig om att allt ska vara billigt och skiter i resten. Men jag tycker ändå att de trots det har spottat upp sig beträffande MacBook Pro, senaste revisionerna verkar vara ganska driftsäkra. MacInTouchs användarenkät verkar stödja den tesen:

http://www.macintouch.com/reliability/macbooks.html

iofs tycker jag att apple == kvalite fortfarande... macbooken tex är ju grymt välbyggd och proppad med godis imo... men barnsjuk ja...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-11 18:00
Ursprungligen av northernlight:

iofs tycker jag att apple ==kvalite fortfarande... macbooken tex är ju grymt välbyggd och proppad med godis imo... men barnsjuk ja...

Hänger inte riktigt ihop för mig?! Antingen är det kvalité (dvs. att man uppfyller kundens krav på funktion/service/leverans) eller så är det inte det..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-05 13:41

Ja, Apple har Pro-kollektionen och Konsument-kollektionen. Valet är ditt

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2006-10-11 17:06

Någon som vet hur värmeskillnaden är mellan CoreDuo och Core2Duo? Erfarenheter från PC-datorer med de processorerna eller från iMac? Skulle vara intressant att veta om man kan räkna med svalare datorer iom processoruppgraderingen...

en som väntar på att uppgradera...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-11 17:10

Nu vet jag inte om det hänger ihop med chassits material men MBP är enligt min erfarenhet väldigt mycket varmare än MB.

1
Bevaka tråden