Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel meny till min websida?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är inte en hejjare på webdesign men har lyckats knåpa ihop min egen sida: www.klackenstam.com i Dreamweaver.
Men nu skulle jag vilja göra den lite snyggare i förslagsvis Flash, Dreamweaver eller GoLive.

Och då undrar jag.. Hur skapar jag en snygg menu att ha längst ner på sidan.
Skulle vilja ha en väldigt clean menu med bara ljusgrå text och när man för muspekarn över ska för det första texten highlightas och sen utvecklas som bilden jag bifogat..

Har letat som en galning efter en enkel lösning eller script men de flesta färdiga lösningar jag hittar är aldeles för flådiga.

Tacksam för alla svar.

/Magnus

Här har du en förnämlig tutorial och så lär du dig lite stilmallar(CSS) på kuppen:
http://css.maxdesign.com.au/listutorial/01.htm

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-07 17:54

...och från samma webbplats kan du välja och vraka bland olika variantar:
http://css.maxdesign.com.au/listamatic/

Perfekt!
Tacka för hjälpen.
Som fotograf är det här med websidor ganska likt kinesiska...
Jag sitter och trycker på alla knappar för att se vad som händer..

Får se hur det här slutar..

Trevlig helg!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-15 12:30

Tänk på att Flash inte är något alla har, så om du gör en meny i Flash (enbart) så kommer vissa inte kunna navigera din sajt.

Du har ju dock fått bra tips som inte inbegriper Flash, så jag antar att det inte blir aktuellt.

Inser mer och mer att jag borde ta hjälp av ngn istället för att tro att jag klarar av det här själv....
Att göra en enkel sida i html helt uppbyggd på bilder funkar kanske men så fort jag stöter på patrull förstår jag ingenting...

Tror nog det blir Flash trots allt...
Men visst kan alla kolla sidor med flash??

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-15 14:21
Ursprungligen av mklackenstam:

Tror nog det blir Flash trots allt...
Men visst kan alla kolla sidor med flash??

Eftersom det krävs en plugin så är det inte säkert att alla kan se, men de flesta lär det nog funka för.

Ställ dig även frågan – vem riktar sig sidan till?
Om det handlar om formgivare och annat reklamfolk så ökar nog andelen som verkligen kan se din sida, medan farfar Rune som startar sitt modem tre gånger om året ändå inte är intressant.

Ursprungligen av mklackenstam:

Tror nog det blir Flash trots allt...
Men visst kan alla kolla sidor med flash??

Jag stänger ganska ofta av Flash-pluginen eftersom Flash i allt större grad missbrukas av reklammakare på webben som är så jäkla rädda att inte synas att de gladeligen sabotera mitt surfande. Om du lägger in flash på din sida, låt för guds skull, dina besökare välja om det ska flimra och blippa eller ej.
Idag har jag ett helvete med sidor som
datormagazin, nyteknik etc

Stillastående reklam syns också!

/mvh David (som nu sätter sig ner, hämtar andan och försöker svalna en smula)

1
Bevaka tråden