Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt iMac (sept -06)

Tråden skapades och har fått 213 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hurra, äntligen byter jag min trötta iMac 500MHz G3 mot en sprillans 24"iMac

Har beställt 2.16 MHz, 2 GB ram och det feta 256 Mb grafikkortet.

Tror ni det blir stor skillnad mot min gamla G3:a

Vill ha tips på bästa TV lösning !

// Lasse

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 22:42

Beställt en helt standard iMac 20" för några timmar sen, det blir grejor!!!

Har precis beställt 24" iMac:
2.33GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
NVIDIA GEFORCE 7600 GT w/256
500GB Serial ATA Drive
SuperDrive 8X (DVDR-DL/CD-RW)
Kybd, Mighty Mse & Mac OS X-S
Country Kit-SWE

Har tidigare följande: PB12, iMac 17", Mac Mini G4 med Osx Server, Mac Mini Core Duo som mediaserver + diverse Apple produkter såsom Airport express, ipod shuffle, ipod med video (för ungarnas behov = Video i bilen), Ipod Hi-Fi etc.

Känns som en kanonprodukt. Leveranstid beräknad till 27/9 2006 med leverans till mig i Malmö 06/10 2006.

Håller Er uppdaterade.
/Fredrik Svedberg alias frippe99mac

Lasse, bästa TV-lösning hittar du på http://www.elgato.com .vilken du skall ha avgörs av marksänt(boxer), satellit eller kabel.
/Fredrik Svedberg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-07 13:25
Ursprungligen av frippe99mac:

Har precis beställt 24" iMac:
2.33GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
NVIDIA GEFORCE 7600 GT w/256
500GB Serial ATA Drive
SuperDrive 8X (DVDR-DL/CD-RW)
Kybd, Mighty Mse & Mac OS X-S
Country Kit-SWE

Trevlig ide jag beställde exakt samma sak, fast två stycken såklart. Ungen ska ju ha en också, hans gamla iMac Intel Core Cuo 1.8 börjar bli lite seg, hoppas han kan använda firewire 800 slotten till sin nya iPod 60gig, han ville ha en 80, med tanke på hur många långfilmer han har på datan, men allt kan man visst inte få.

Förövrigt anser jag nog att denna dator kommer att platsa väl i min Mac-Park, som består av:

-Mac Pro 16gig, 1 terabyta HD, starkaste processorn och en självmonterad blu-ray brännare. Med en 30 tums Cinema Display HD. Funderar på att utöka med en till. Surfa i fullscreen och ha itunes mini spelare igång på samma skärm är inte så roligt.

-Powermac G5 Quad, 12gig, 500gig HD. Två stycken 23" Cinema Display HD, hade jag förr som workstation, men nu mera som en liten glad surf dator i hallen.

-Macbook den svarta med 120gig HD, passar jättebra på min Poul Kærholm dagbädd, från 70talet.

-I TV rummet, där jag har kopplat datorn med min Pioneer 50" HD tv, Mac mini intelcore solo, går lite trögt vid tillfället därför har jag köpt en Macbook Pro, som kommer lite senare i veckan.

-På fritiden tar jag lite bilder med min Nikon D2Xs, mitt favvo objektiv Nikon AF-S 400/2,8 D IF-ED II, perfekt när jag fottar blåsparv. När jag är ute i mina jaktmarker och fottar brukar jag släpa med mig min Macbook Pro 17" för att lägga över bilderna jag har tagit så snabbt som möjligt, jag är rädd för att data ska gå förlorad därefter så gör jag backupp på en sån där porsche lacie, och på min ipod U2 video, som jag har i bröst fickan.

-På tal om bilder, man får inte glömma datorn jag använder nu när jag skriver detta, min så kallade photoshop dator, som står inne i bibloteket här hemma, den är inte så speciell dan har sisådär 16gig i ram och 700gig hårdisk. Jag kör den självklart med två 30 tummare, eftersom jag även använder aperture för att hålla reda på bilderna, lite då och då.

-Frugan har visserligen klagat över mitt så kallade TEKNIKberoende, men jag fick henne att sluta tjata, när jag gav henne en special lakerad rosa iMac häromdagen. Lackeringen var gjord i usa, så det tog lite tid för den att komma tillverige. Den ser hemskt fin ut där den står i våran så kallade gång garderob (en garderob som är lika stor som ett rum).

-Jag har även en ipod Hi-Fi dock blev jag väldigt besviken på ljudet, jag var berädd på något av en upphätsning vid första öronkastet, dock kan jag inte säga att den mäter sig med min lilla stereo anläggning i matrummet, Audioresearch slutsteg, Quad försteg och Audioresearch CD spelare, med mina fina Quad elektrostater.

Tråkigt nog, så har jag gjort alla dessa beställningar innan jag upptäckte 99bonus, tråkigt, en gratis nano skulle ju inte suttit fel, men nu har jag iaf beställt en på 4gig.

Senast redigerat 2006-09-07 14:34

Förresten... Har jag berättat att jag har 14st Ferraris under min säng?
Och jag ska också köpa en "Blue-Ray skrivare"...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-07 14:35
Ursprungligen av Executive:

Förresten... Har jag berättat att jag har 14st Ferraris under min säng?
Och jag ska också köpa en "Blue-Ray skrivare"...

Ja själv äger jag en porsche boxter och ursäkta missödet, jag menade med all vilja bluray brännare.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 14:37
Ursprungligen av adzam 1:

Trevlig ide jag beställde exakt samma sak, fast två stycken såklart. Ungen ska ju ha en också, hans gamla iMac Intel Core Cuo 1.8 börjar bli lite seg, hoppas han kan använda firewire 800 slotten till sin nya iPod 60gig, han ville ha en 80, med tanke på hur många långfilmer han har på datan, men allt kan man visst inte få.

Förövrigt anser jag nog att denna dator kommer att platsa väl i min Mac-Park, som består av:

-Mac Pro 16gig, 1 terabyta HD, starkaste processorn och en självmonterad blu-ray brännare. Med en 30 tums Cinema Display HD. Funderar på att utöka med en till. Surfa i fullscreen och ha itunes mini spelare igång på samma skärm är inte så roligt.

-Powermac G5 Quad, 12gig, 500gig HD. Två stycken 23" Cinema Display HD, hade jag förr som workstation, men nu mera som en liten glad surf dator i hallen.

-Macbook den svarta med 120gig HD, passar jättebra på min Poul Kærholm dagbädd, från 70talet.

-I TV rummet, där jag har kopplat datorn med min Pioneer 50" HD tv, Mac mini intelcore solo, går lite trögt vid tillfället därför har jag köpt en Macbook Pro, som kommer lite senare i veckan.

-På fritiden tar jag lite bilder med min Nikon D2Xs, mitt favvo objektiv Nikon AF-S 400/2,8 D IF-ED II, perfekt när jag fottar blåsparv. När jag är ute i mina jaktmarker och fottar brukar jag släpa med mig min Macbook Pro 17" för att lägga över bilderna jag har tagit så snabbt som möjligt, jag är rädd för att data ska gå förlorad därefter så gör jag backupp på en sån där porsche lacie, och på min ipod U2 video, som jag har i bröst fickan.

-På tal om bilder, man får inte glömma datorn jag använder nu när jag skriver detta, min så kallade photoshop dator, som står inne i bibloteket här hemma, den är inte så speciell dan har sisådär 16gig i ram och 700gig hårdisk. Jag kör den självklart med två 30 tummare, eftersom jag även använder aperture för att hålla reda på bilderna, lite då och då.

-Frugan har visserligen klagat över mitt så kallade TEKNIKberoende, men jag fick henne att sluta tjata, när jag gav henne en special lakerad rosa iMac häromdagen. Lackeringen var gjord i usa, så det tog lite tid för den att komma tillverige. Den ser hemskt fin ut där den står i våran så kallade gång garderob (en garderob som är lika stor som ett rum).

-Jag har även en ipod Hi-Fi dock blev jag väldigt besviken på ljudet, jag var berädd på något av en upphätsning vid första öronkastet, dock kan jag inte säga att den mäter sig med min lilla stereo anläggning i matrummet, Audioresearch slutsteg, Quad försteg och Audioresearch CD spelare, med mina fina Quad elektrostater.

Tråkigt nog, så har jag gjort alla dessa beställningar innan jag upptäckte 99bonus, tråkigt, en gratis nano skulle ju inte suttit fel, men nu har jag iaf beställt en på 4gig.

:eek: :eek: :eek:
GAAALNING! Vad jobbar man med om man har ett sådant hem?

Väääldigt avundsjuk...

  • Medlem
  • Boston
  • 2006-09-07 14:41

Bestämde mig för en 20", 2gig RAM, 256meg VRAM, trådlöst mus och tangentbord. Och en Airport express. Bara strömsladden ut blir snyggt. Nu får man bara hoppas dom håller leveranstiden.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 15:32
Ursprungligen av badmojo:

:eek: :eek: :eek:
GAAALNING! Vad jobbar man med om man har ett sådant hem?

Väääldigt avundsjuk...

Oh! good lord!. Du måste skämta med mig?

Du ser inte ironin? eller var du så ironisk själv, att det tom. blev för mycket för mig?

Är det så att man "måste" ha 7600 GT grafikkortet om man köper en 24"? Sitter här med världens dilemma. Ska man köpa 20" med mer minne och hårddisk eller lägga ut ett par tusenlappar till på 24" utan större hårddisk men med bättre grafik?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 17:20
Ursprungligen av ahmed_dv:

Är det så att man "måste" ha 7600 GT grafikkortet om man köper en 24"? Sitter här med världens dilemma. Ska man köpa 20" med mer minne och hårddisk eller lägga ut ett par tusenlappar till på 24" utan större hårddisk men med bättre grafik?

Har samma dilemma.
Har beställt en 24:a. Lider nu av PPD (PostPurcaseDisonans):'( Har några frågor:

  1. Är 24" är lika skarp som 20". TFT skärmar har väl den tendensen att bli mörkare och oskarpare ju större de blir?

  2. Behöver man 24 tum? Jag menar den är för liten att användas som TV (iaf för mig) och är kanske onödigt stor som ren dataskärm? Knivit

  3. Måste man ha det fetare grafikkortet?

  4. Kommer man att kunna köra VISTA med full styrka på iMacen?

Nu har jag beställt en 24" iaf. Jag valde det bättre grafikkortet och trådlöst tangentbord och mus som extra utrustning
Aj iz so hepi!!!!!!

* 2.16GHz Intel Core 2 Duo
* 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM - 2x512 MB
* NVIDIA GeForce 7600 GT 256MB SDRAM
* 250 GB Serial ATA-enhet
* Trådlöst tangentbord (lokal) och Mighty Mouse + Mac OS X (int'l English)
* 24-inch TFT display
* 8x double-layer SuperDrive (DVD±RW, CD-RW)
* AirPort Extreme
* Bluetooth 2.0

Kad se kosi nek se mrsi...

Jag har idag köpte mitt livs första mac...*skakad men inte rörd*

Det blev en ny 17" 2,0GHz med allt trådlöst

Och med tanke på att jag är student (pluggar halvtid och jobbar heltid..) så fick det bli mitt livs första mp3 spelare nu när dom ändå var i stort sett gratis.:)

Vad tror ni? har jag gjort ett bra köp? Har tvekat bra länge om jag vågar gå över till den ljusa sidan, nu kunde jag inte låta bli längre.

Ursprungligen av Cristoffer:

Jag har idag köpte mitt livs första mac...*skakad men inte rörd*

Det blev en ny 17" 2,0GHz med allt trådlöst

Och med tanke på att jag är student (pluggar halvtid och jobbar heltid..) så fick det bli mitt livs första mp3 spelare nu när dom ändå var i stort sett gratis.:)

Vad tror ni? har jag gjort ett bra köp? Har tvekat bra länge om jag vågar gå över till den ljusa sidan, nu kunde jag inte låta bli längre.

Jag tvekade ocskå länge när jag skulle köpa min första Mac. Då var det en PB 12" och när jag beställde den var det väldigt nervöst eftersom jag inte varit i kontakt med Mac tidigare. Men jag tror att du inte kommer att ångra dig. Njut istället. Annars kan du ju ha Windows på den i värsta fall (vilket jag inte tror att du kommer ha).

Upptäckte precis det pinsamma i att "skrävla" om min Mac park!! :_) Ursäkta om jag gjort någon upprörd. Har switchat sedan 18 månader sedan och är faktiskt väldigt stolt över att helt gått över till detta fantastiska företags produkter. Började med iMac 17" på test, fortsatte med att ersätta min bärbara VAIO till PB 12" och därefter ersatte jag min Win 2000 server med Mac Mini. Som sagt, ursäkta. Låt oss gå tillbaka till huvudämnet, dvs tråden för alla som beställt nya iMac. Håller Er uppdaterade så fort jag får den.

Vill dock kommentera en sak, Ipod Hi-Fi har bra ljud under förutsättning att den placeras mot en vägg eller i ett hörn och får en låt på att konfigurera sig! Desstuom är jag och övriga familjen nöjda med alla Mac produkterna (skall hålla käften nästa gång). Jag har ingen ferrari!

mvh
Fredrik Svedberg alias frippe99mac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-07 19:05
Ursprungligen av frippe99mac:

Upptäckte precis det pinsamma i att "skrävla" om min Mac park!! :_) Ursäkta om jag gjort någon upprörd. Har switchat sedan 18 månader sedan och är faktiskt väldigt stolt över att helt gått över till detta fantastiska företags produkter. Började med iMac 17" på test, fortsatte med att ersätta min bärbara VAIO till PB 12" och därefter ersatte jag min Win 2000 server med Mac Mini. Som sagt, ursäkta. Låt oss gå tillbaka till huvudämnet, dvs tråden för alla som beställt nya iMac. Håller Er uppdaterade så fort jag får den.

Vill dock kommentera en sak, Ipod Hi-Fi har bra ljud under förutsättning att den placeras mot en vägg eller i ett hörn och får en låt på att konfigurera sig! Desstuom är jag och övriga familjen nöjda med alla Mac produkterna (skall hålla käften nästa gång). Jag har ingen ferrari!

mvh
Fredrik Svedberg alias frippe99mac

Vettu vad, förlåt mig för att jag sa det där. Men jag hade väldigt roligt tillsammans med min vän när vi hittade på allt.
Det är roligt att du gillar Apple, hoppas du inte slutar att göra det.

Men om du ursäktar mig ska jag på kunglig fest, och jag har Madelen till bordet.

Brumm Brumm sa Porschen och shvichs iväg.

(Förresten, så tror jag att ett par Quad elektrostater är bättre än en ipod Hifi

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 20:40
Ursprungligen av adzam 1:

Vettu vad, förlåt mig för att jag sa det där. Men jag hade väldigt roligt tillsammans med min vän när vi hittade på allt.
Det är roligt att du gillar Apple, hoppas du inte slutar att göra det.

Men om du ursäktar mig ska jag på kunglig fest, och jag har Madelen till bordet.

Brumm Brumm sa Porschen och shvichs iväg.

(Förresten, så tror jag att ett par Quad elektrostater är bättre än en ipod Hifi

Well man..if you dont like macskryting, this is fucking wrong place to be...:cool:

Behöver man det fetaste grafikkortet på 256MB?

Nej, du kan vänta och se vilka behov du har

Tydligen har iMac 24" standardkontakter på grafikkorten så att du i framtiden kan sätta in vilket kort som helst !

Detta är ju super och därmed kommer maskinen att hålla många sköna år !

kollla in på
http://www.macsimumnews.com/

// Lasse

  • Medlem
  • 2006-09-10 08:16
Ursprungligen av adelfos:

Nej, du kan vänta och se vilka behov du har

Tydligen har iMac 24" standardkontakter på grafikkorten så att du i framtiden kan sätta in vilket kort som helst !

Detta är ju super och därmed kommer maskinen att hålla många sköna år !

kollla in på
http://www.macsimumnews.com/

// Lasse

Bara på 24" - modellen? =/ Men dessa datorer är väl överlag rätt ogästvänliga att mecka i, eller har det fixats till?

/Fredrik

Min iMac 24" har lämnat fabriken !!!

Jag beställde den 6/9 och den beräknas levereras den 15/9

Mycket snabbare än jag hade hoppats.

Woohaa

// Lasse

Ursprungligen av adzam 1:

Vettu vad, förlåt mig för att jag sa det där. Men jag hade väldigt roligt tillsammans med min vän när vi hittade på allt.

Det var en ambitiös liten historia det där, det lät ungefär som någons dagdrömmar av typen "om jag vann en miljon så skulle jag..."

Ursprungligen av 526:

Har samma dilemma.
Har beställt en 24:a. Lider nu av PPD (PostPurcaseDisonans):'( Har några frågor:

  1. Är 24" är lika skarp som 20". TFT skärmar har väl den tendensen att bli mörkare och oskarpare ju större de blir?

  2. Behöver man 24 tum? Jag menar den är för liten att användas som TV (iaf för mig) och är kanske onödigt stor som ren dataskärm? Knivit

  3. Måste man ha det fetare grafikkortet?

  4. Kommer man att kunna köra VISTA med full styrka på iMacen?

Här kommer lite fakta från en annan tråd.

Ursprungligen av Rickard A:

Och så har 24"aren klart bäst skärm:

Typical viewing angle:
-17-inch model
140° horizontal
120° vertical
- 20-inch model
170° horizontal
170° vertical
- 24-inch model
178° horizontal
178° vertical

Typical brightness: 250 cd/m (17-inch model); 280 cd/m (20-inch model); 400 cd/m (24-inch model)

Typical contrast ratio: 500:1 (17-inch model); 800:1 (20-inch model); 700:1 (24-inch model)

Ursprungligen av frippe99mac:

Har precis beställt 24" iMac:
2.33GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
NVIDIA GEFORCE 7600 GT w/256
500GB Serial ATA Drive
SuperDrive 8X (DVDR-DL/CD-RW)
Kybd, Mighty Mse & Mac OS X-S
Country Kit-SWE

Har tidigare följande: PB12, iMac 17", Mac Mini G4 med Osx Server, Mac Mini Core Duo som mediaserver + diverse Apple produkter såsom Airport express, ipod shuffle, ipod med video (för ungarnas behov = Video i bilen), Ipod Hi-Fi etc.

Känns som en kanonprodukt. Leveranstid beräknad till 27/9 2006 med leverans till mig i Malmö 06/10 2006.

Håller Er uppdaterade.
/Fredrik Svedberg alias frippe99mac

Spöklikt! Jag har med undantag för iPod HIFI samma uppsättning, och beställde en iMac 24" med exakt samma konfiguration. Samma dag! Vad heter din fru?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 20:05

Beställde precis min första "riktiga" mac, en iMac 24"!

2.16 GHz Intel Core 2 Duo
2GB RAM
Nvidia Geforce 7600GT 256 MB
250GB Serial ATA Drive
SuperDrive 8X (DVDR-DL/CD-RW)
Bluetooth tgb o mus

Hoppas de bygger fort nu!

//Anders

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-15 09:53
Ursprungligen av NeoAP:

Beställde precis min första "riktiga" mac, en iMac 24"!

2.16 GHz Intel Core 2 Duo
2GB RAM
Nvidia Geforce 7600GT 256 MB
250GB Serial ATA Drive
SuperDrive 8X (DVDR-DL/CD-RW)
Bluetooth tgb o mus

Hoppas de bygger fort nu!

//Anders

Exakt samma config beställd igår!
förutom BT-mus och Tbord

Ursprungligen av mikado:

Spöklikt! Jag har med undantag för iPod HIFI samma uppsättning, och beställde en iMac 24" med exakt samma konfiguration. Samma dag! Vad heter din fru?

Charlotta,
Och din fru, älskarinna??
/fredrik

Ska beställa en också. Jämförde priser med motsvarande Dell och tog därefter beslutet att köpa Macen med en gång:

Prisjämförelse:
http://www.99mac.se/allt-om-mac/103650-harda-siffor-prisjaemfoerelse-imac-24-vs-dell-xps-24-dellskaerm-dell-nere-pa-k-o.html

Har precis bestallt 24" iMAC 2.33GHz 2GB RAM GEFORCE 7600 GT w/256
Har nu 19" crt gateway 933PIII 384mb ram gma 810 <- Gava fran jobbet
Hade innan 19" lcd cmv Mac MIni Core Duo 1.6 2gb Ram gma??? <- Stulen

Interssant ar att ATI x1600 ar stabilare och kraftfullare an GF 7300 vid 128mb ram i bade HalfLife 2 och farcry med fps upp mot 50% snabbare. Men GF7600 ar markant snabbare an Ati 1600 med 25 fler fps vid 256mb ram i samma grafik installningar...

Men i Doom3 och Quake motorn susar GF mycket riktig sasom apple pastar i 50% snabbare...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 10:15

Jippi!

Beställde en Imac 17' 1,83/512MB/160 förra veckan, nu får jag istället en 2,0/1GB/160, dessutom blir priset 1000,- lägre. BINGO!!!!

Bevaka tråden