Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CS 2 problem - Indesign tappar kortkommandon

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick detta mejl från en god vän:
"Det är en G5 med CS2 jag kör och i Illustr. och Indesign slutar helt plötsligt mina kortkommandon att fungera. Alltså, jag jobbar med spacetangenten för att få handverktyget, kommando + space för att zooma in etc. De bara upphör."
Efter omstart fungerar det igen men gradvis försvinner kortkommdona säger han.

Vad göra? Någon som vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-07 10:46

Jag har ingen lösning men problemet är inte helt ovanligt kan jag säga.

Problemet löst:
Kryssa i rutan "Spara lösenord i Nyckelringen" i Entourage så funkar det som det ska igen.
Logiskt? Inte så mycket... men funkar gör det nu i alla fall...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-07 18:53
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Problemet löst:
Kryssa i rutan "Spara lösenord i Nyckelringen" i Entourage så funkar det som det ska igen.
Logiskt? Inte så mycket... men funkar gör det nu i alla fall...

Skämtar du?

Kan man skylla på Microsoft i denna frågan? Antar att felet inte finns om Office inte är installerat, eller?

  • Medlem
  • 2006-09-07 17:26

Det har inte med tangentbordsspråk att göra? Om man har kvar kommandot för att växla språk (eller layout?) blir det knas i indesign med just det kommandot.

  • Medlem
  • 2006-09-07 17:27

ajfan, för sent igen...

Tack alla!
Mycket bra länk Richard. Bra att ha när jag ska vara med och installera 10.4 och Office paketet på ett antal redigeringsstationer. Jag slipper mardrömmen med att de ringer kl 22.45 och säger att kortkommandona slutat fungera.

Nej, jag skämtar inte. Så löstes problemet.

Jag *tror* det är nära besläktat med ett fel som fanns i en version av Panther, då man anslöt till vissa typer av servrar, vilket även det gjorde att kortkommandon i olika adobe-program slutade funka.

Orsaken (om jag minns rätt) är att av säkerhetsskäl så förhindras vissa typer av inmatning via tangentbord vid olika typer av autentisering, vilket gör att andra tangentmappningar, typ cmd+mellanslag, upphör att funka, och om då de programvaror som spärrar dessa saker inte ställer tillbaka det på rätt sätt så slutar kortkommandon funka

nåt sånt, typ...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-07 19:56

Är det bara Adobe som har detta problem?

Nä det är en del andra program också, bl.a. har Apple självt haft det...

Hej, tack för denna gamla tråd! Jag hade samma problem med Indesign CS 5.5 i OS X 10.6.8 och lösningen med kryssrutan i Entourage fungerade för mig med!!!

1
Bevaka tråden