Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart eller vit, vit eller svart.

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 19:55

Har stor beslutsångest angående färgerna. Har ingen möjlighet att testa och se de live heller tyvärr.

Den svarta är som ny snyggast, men på bilder jag ser på använda svarta så verkar de suga åt sig fingeravtryck något ruskigt.

Även touchpadden verkar få en sliten finish.

Vit verkar klara sig bättre men blir ju givetvis skitig men inte så synligt och fort som den svarta.

Så vad säger ni som har den svarta först och främst. Blir det massa fingrar på den överallt direkt man tar i den typ? Har svårt för sånt

Eller ska man köpa den vita och slippa detta men vara mindre nöjd med själva färgen men slippa kladded..

Svart eller vit, vit eller svart..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 20:04

Svart är en manligare färg tycker jag. Visst, de svarta blir blanka med tiden, men det är en snygg inslitning. (Att datorn på bilden har fläckar beror på att 10 000 personer med otvättade, flottiga fingrar har tagit i den.) De vita blir också nötta, men gulnar och ser ofräscha ut. Svart säger jag alltså.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 20:07
Ursprungligen av Mondo:

Svart är en manligare färg tycker jag. Visst, de svarta blir blanka med tiden, men det är en snygg inslitning. De vita blir ochså nötte, men gulnar och ser ofräscha ut. Svart säger jag alltså.

Med gulnar menar du alltså inte enbart felet från produktionen i ett tidigare stadie utan det gäller alla vita med åldern alltså?
Svart är helt klart manligare, men jag vet att om den blir så där flottig direkt så kommer jag slita ut putsdukarna fort

Så, har de på bilden ätit 300gr OLW eller blir den så flottig vid "normalt" användande?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-12 16:47
Ursprungligen av Mondo:

Svart är en manligare färg tycker jag. Visst, de svarta blir blanka med tiden, men det är en snygg inslitning. (Att datorn på bilden har fläckar beror på att 10 000 personer med otvättade, flottiga fingrar har tagit i den.) De vita blir också nötta, men gulnar och ser ofräscha ut. Svart säger jag alltså.

Svart är manligare färg tycker jag.....mpfmmm...haha!! Har för mig att i läran om jing och jang, så står det vita för det manliga....förresten vem vill ha en svart, ser ju mer ut som en pc.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-09-06 20:16

Svart är hett och vitt är snyggt också, jag sitter själv i samma sits och har svårt att bestämma mig, men jag tycker att 2000 spass för lite svart färg och 20 gb större disk är lite för mycket, framförallt när dom inte ens levererar kablar och sånt i matchande färg..

Att den svarta blir full med fingeravtryck är ju inte så jätte upphetsande heller men jag tror nog att snubben på bilden ätit lite mycket chips när han suttit vid den för så himla känslig verkar den inte.

Jag tror nog att det blir vit för jag tycker den är riktigt läcker och att den gulnar var ju ett produktionsfel, självklart kommer den väl att ändra nyansen med tiden men att den blir så himla ful undrar jag..

Som sagt, svart e jäkligt snyggt men inte värt dom extra pengarna.

Tycker vit är betydligt snyggare och macigare. När jag köpte min macbook, min första mac, så skulle den vara vit!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-28 11:26
Ursprungligen av Andreas Th:

Tycker vit är betydligt snyggare och macigare. När jag köpte min macbook, min första mac, så skulle den vara vit!

Varför skulle vitt vara macigare? Majoriteten av Apples bärbara maskiner genom åren har ju varit svarta eller gråa.

Ursprungligen av rhesus:

Varför skulle vitt vara macigare? Majoriteten av Apples bärbara maskiner genom åren har ju varit svarta eller gråa.

Jag tror det är på det viset att någon är lite för fixerad vid ipod, typ...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-08 01:03

Absolut vit! Tycker svart påminner mer om bärbara pc, och det vill man ju inte ha nu då jag blir en switcher...känns mer unikt med vitt. Fy vad jag längtar tills den kommer!

  • Medlem
  • 2006-09-06 21:08

styrplattan blir blank oavsett vilken färg du väljer, även tangenterna påverkas av att du använder dem... (inget att bry sig om således)

jag skulle köpa en vit. tycker att den är snyggare än den svarta både på bild och i verkligheten

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 21:25

Svart manligare? haha, lattjo asså. Själv valde jag utan att tveka en vit. Kostar ju extra med svart. Det är det inte värt. Vit är snyggare, freshare och MYCKET manligt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-11 18:39
Ursprungligen av Jake_Styles:

Svart manligare? haha, lattjo asså.

Jag är latjo

Men vit får min röst - vit = mac

Jag har en svart som jag tycker är vackrare, men en vit är nog lättare att se tangentbordet på om det är något mörkare i rummet.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-09-06 22:53

Lätt svart! Har haft min i över två månader och den ser mer eller mindre ut som ny!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-07 01:35

Efter ha varit och pillat på båda tycker jag att den vita är lätt mycket snyggare!
Det med fingeravtrycken på den svarta är nog rätt så jobbigt, speciellt när man kan slippa det och komma undan 1500 billigare.

Med tanke på att man betalar 1500 mer tycker man att man borde få till matchande kablar och fjärrkontroll, men icke! - Tråkigt att ha en blankvit fjärr till en svart dator.

Förresten så köpte man en vit i måndags - en vit 2.0 med en gb minne!

Innan jag sett båda live så hade jag lungt sagt vit, men nu så tycker jag att den svarta är så grymt snygg!
Men, jag skulle välja vit. Den är billigare, och matchar Apples andra prylar (laddare, Mighty Mouse, iPod (ja, iPod SKA vara vit!), fjärren, etc..).

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 09:16

Vem bryr sig om en dator är manlig? Väljer man inte en färg för att den är snygg?
Måste datorn definiera ens kön?

Om du inte är övertygad om att svart är ett måste för dig, för att det ska vara roligt att ens köpa datorn, skulle jag aldrig lägga ner de pengarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 17:48

Jag är sjukt förvirrad men det lutar åt en vit macbook 2GHz med 512Mb RAM som sedan byts mot 1Gb och senare ytterligare 1 plus 100Gb HDD.

Fast jag väntar in den där releasen. När är den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 17:49

Vitt är snyggare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-08 20:57
Ursprungligen av Tangen:

Vitt är snyggare

Svart är snyggare längre

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 22:08

Förstår inte hur man kan tycka att mattsvart är snyggare? Så 90-tal...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 19:56

Vad är det för mus till höger?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 20:37

Vet inte men snygg är den inte Eller är den det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 10:47
Ursprungligen av Jake_Styles:

Vet inte men snygg är den inte Eller är den det?

Ser ut som en leksaksdator:D

  • Oregistrerad
  • 2006-09-08 10:02

Hittad!
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49684&product_id=938529

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-09-08 11:28

Blev en svart för min del och jag är toknöjd. Har inte haft några problem med fingeravtryck om man inte är dum nog att äta vid datorn och sen röra den med flottiga fingrar och även om man är det så är det väldigt lätt att bara gnugga bort avtrycken sen.

Tycker inte att den svarta känns lika billig och plastig som den vita.

SVART !

men tänk på följande ... Alla MacBook har glossy skärm och jag tycker personligen INTE om glossy... det ger ibland väldig irreterande reflektioner likt vad en CRT (bildrörs-TV) gör ... MacBook Pro utan glossy är rena himelriket .... men om du endast har råd med en MacBook så ta en Svart ....

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-09-08 11:50
Ursprungligen av Tussen69:

SVART !

men tänk på följande ... Alla MacBook har glossy skärm och jag tycker personligen INTE om glossy... det ger ibland väldig irreterande reflektioner likt vad en CRT (bildrörs-TV) gör ... MacBook Pro utan glossy är rena himelriket .... men om du endast har råd med en MacBook så ta en Svart ....

Jag var också väldigt avigt inställt gentemot glossyskärmen, men måste säga att jag inte stört mig alls på irriterande reflektioner eller dylikt... glatt överraskad!

Ursprungligen av Fem:

Jag var också väldigt avigt inställt gentemot glossyskärmen, men måste säga att jag inte stört mig alls på irriterande reflektioner eller dylikt... glatt överraskad!

det beror mycket på vad för arbetsmiljö man har .. men eftersom det är en bärbar så finns ju sanorlikheten att du kommer jobba utomhus och då kommer ju solens reflektioner på glossy skärmen göra dig gallen ..

jag tycker inte om glossy det minsta ... inte för att vara sur utan för att det helt enkelt är en sådan grej som man ÄNTLIGEN slapp när man bytte ut sin bildrörsTV mot en LCD-TV i storarummet och slapp dom irreterande reflektionerna som gjorde att man var tvugnen att dra ner persienerna ..

jag kan inte rekomendera glosy till någon . MacBooken är nice men eftersom det inte finns som glossy FRI så blir det en MacBook Pro när jag skall ha en bärbar ...

men detta är som sagt en väldigt personlig smaksak ... vad en person tycker är jobbigt och störande kan en annan person tycka att det är harmoniskt och praktiskt ..

Bevaka tråden