Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac växer till 24-tum

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 14:38

Snabbare, större och ännu mer lysande! Konsumentdatorn iMac har vuxit ytterligare ett snäpp, till att numera ha en 24-tums skärm! Den nya 64-bitars Core 2 Duo-processorn sägs vara 1.5 gånger kvickare än sin föregångare. Men nyheterna slutar inte där. De nya iMacarna har mer minne och Superdriveenheter som klarar att bränna DVD-skivor med dubbla lager. Det sistnämnda gäller inte den billigaste iMacen som fortfarande saknar dvd-brännare.

Köp din nya iMac via 99macs bonusprogram, 99bonus så kan du får tuffa premier, helt utan någon extra ansträning.

Mer information om nya iMac

Ovanstående är tillagt av forumets moderatorer.
Nedan följer Hasse Carlssons ursprungliga inlägg.

ja, då har den kommit.
iMac 24".
wow!!!

www.apple.com

Senast redigerat 2006-09-06 15:43

Fett. En sådan kanske man vill ha så småningom...

Sweet! Inte så gräsligt dyr heller, 18995:- på AppleStore.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 14:52
  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 14:55

och en liten firewire 800 port...
såååå sugen man blev just i detta nu!

Rickard: du är snabb som en reptil!

Ytterligare en intressant sak är att 24"aren har Firewire 800.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 14:55

Uppdaterat mini också samt flera val på iMacen finns nu…

Nu börjar vi ha en RIKTIGT trevlig produktlinje, och med specar och allt på dessa är det dessutom prisvärda grejor.

24"aren har inbyggda 24-watt högtalare också.

Och så kan den väggmonteras. Det är den ensam om bland iMacarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 15:05
Ursprungligen av Rickard A:

Och så kan den väggmonteras. Det är den ensam om bland iMacarna.

man har alltid kunnat väggmontera iMac och CD.

Ursprungligen av 20Hz:

man har alltid kunnat väggmontera iMac och CD.

Nope. Första iMac G5 kunde väggmonteras men när den slimmade varianten kom försvann den möjligheten. iMac CoreDuo har aldrig kunnat väggmonteras.

Och så har 24"aren klart bäst skärm:

Typical viewing angle:
-17-inch model
140° horizontal
120° vertical
- 20-inch model
170° horizontal
170° vertical
- 24-inch model
178° horizontal
178° vertical

Typical brightness: 250 cd/m (17-inch model); 280 cd/m (20-inch model); 400 cd/m (24-inch model)

Typical contrast ratio: 500:1 (17-inch model); 800:1 (20-inch model); 700:1 (24-inch model)

Geforce 7300GT eller 7600GT grafikkort.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-09-06 15:07

Har även kommigt en snik model av 17"aren med Intel GMA 950 Graffe och lite andra prisreducerande nedgraderingar, skyst att man kan få en helt ok surf och kontors mac med skärm och hela kittet för under 10000kr, vart riktigt glad nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 15:10

Blev det Conroe eller merom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 15:43
Ursprungligen av tompa747:

Blev det Conroe eller merom?

Core 2 Duo= den nya..

Ursprungligen av Fredric:

Core 2 Duo= den nya..

Suck....
Både desktop o laptopversionen heter Core 2 Duo men har olika namn på kärnorna.
Conroe = stationär o kraftfullare
Merom = laptops o sitter i iMacen

Bra pris på den lilla! Och fräckt med 24-tummaren.

Ursprungligen av tompa747:

Blev det Conroe eller merom?

Det verkar vara Merom, så AppleInsider hade rätt.

Ursprungligen av 526:

24" beställd.

Grattis, då kan du starta tråden "Tråden för alla som beställt iMac (sept -06)"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 16:13
Ursprungligen av Adrian B:

Bra pris på den lilla! Och fräckt med 24-tummaren.

Det verkar vara Merom, så AppleInsider hade rätt.

Grattis, då kan du starta tråden "Tråden för alla som beställt iMac (sept -06)"

Om det nu är merom, varför kunde de inte uppdaterat MBP...

24-tummaren är riktigt sjysst, skulle köpt den direkt om jag var ute efter en stationär..

Ursprungligen av tompa747:

Om det nu är merom, varför kunde de inte uppdaterat MBP...

Därför att iMacen var nästan 8 månader gammal, medan MBP bara är drygt 4 månader gammal, se mitt inlägg ovan.

J-vligt najs dator! Synd att jag inte är i behov av en ny burk.
Men man kanske skulle kunna tigga till sig en sån på nästa jobba man skaffar. Verkar vara en bra arbetsstation.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 11:46

Grymt, grymt måste ha! Det är jäkla synd bara att dem som vanligt tar så sjukt betalt för extra ramminne och att man inte kan välja att beställa 1x1Gb för att sedan beställa mer själv från tillexempel macoteket eller någon annan affär. Och över 7000kr extra för 3GB, det är ju sjukt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-07 12:29
Ursprungligen av FelixSwensson:

Grymt, grymt måste ha! Det är jäkla synd bara att dem som vanligt tar så sjukt betalt för extra ramminne och att man inte kan välja att beställa 1x1Gb för att sedan beställa mer själv från tillexempel macoteket eller någon annan affär. Och över 7000kr extra för 3GB, det är ju sjukt.

Minnen behöver inte vara särskilt dyrt alls. Beställ med lägsta minneskonfigurationen och köp minne från till exempel komplett.se eller datorbutiken.com. Ser ingen anledning till varför man ska behöva betala massa dyra pengar för att beställa från Apple eller Macoteket. Jag bytte minne i min iMac G5 utan några bekymmer, och såvitt jag vet pajjar det inte garantin heller.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 13:58
Ursprungligen av xtimmyx:

Minnen behöver inte vara särskilt dyrt alls. Beställ med lägsta minneskonfigurationen och köp minne från till exempel komplett.se eller datorbutiken.com. Ser ingen anledning till varför man ska behöva betala massa dyra pengar för att beställa från Apple eller Macoteket. Jag bytte minne i min iMac G5 utan några bekymmer, och såvitt jag vet pajjar det inte garantin heller.

Väl talat!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-07 19:18
Ursprungligen av xtimmyx:

Minnen behöver inte vara särskilt dyrt alls. Beställ med lägsta minneskonfigurationen och köp minne från till exempel komplett.se eller datorbutiken.com. Ser ingen anledning till varför man ska behöva betala massa dyra pengar för att beställa från Apple eller Macoteket. Jag bytte minne i min iMac G5 utan några bekymmer, och såvitt jag vet pajjar det inte garantin heller.

Fast i det här fallet verkar det som det är billigare att köpa minne från Apple om man vill konfigurera burken till 2 GB. Det kostar 1700 extra att få 2 Gb från Apple men om man köper från t.ex. från Komplett så kostar det 2898 kr eftersom man får köpa 2x1 GB (à 1449) och plocka ur de 2x512 som kommer med datorn (den har väl bara två kortplatser?).

/H

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-07 20:41
Ursprungligen av Halldor:

Fast i det här fallet verkar det som det är billigare att köpa minne från Apple om man vill konfigurera burken till 2 GB. Det kostar 1700 extra att få 2 Gb från Apple men om man köper från t.ex. från Komplett så kostar det 2898 kr eftersom man får köpa 2x1 GB (à 1449) och plocka ur de 2x512 som kommer med datorn (den har väl bara två kortplatser?).

/H

Ja du har rätt i att det blir billigare men jag hittade 2Gb på komplett för 2.249kr (vilket iofs fortfrande är dyrare än hos Apple. Underligt, normalt sett brukar det ju vara billigare att köpa minne separat. Det är till exempel billigare att köpa en 120Gb hårddisk till MBP än att uppgradera från 80Gb till 100Gb, och då har man ju ändå en 80Gb hårddisk över sen :P.

Länk till billigaste minnet på komplett.se: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322830

*edit.
Fan nu ljuger jag igen, den billiga 120Gb-hårddisken verkar det som om dom tagit bort (dom hade den inte i lager utan det var bara en beställningsvara när jag kollade sist). Men för 170kr än vad 100Gb-uppgraderingen kostar får man en 120Gb så jag tänkte inte helt åt skogen i alla fall ;).

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 23:24
Ursprungligen av Adrian B:

Grattis, då kan du starta tråden "Tråden för alla som beställt iMac (sept -06)"

Hehe:
http://www.99mac.se/emac-och-imac/103644-traden-foer-alla-som-bestaellt-imac-sept-06-a.html#post739258

Max 3GB? Det känns som en udda siffra..

Verkligen underligt, AppleStore erbjuder 3GB som 1x2GB + 1x1GB...

Bevaka tråden