Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad LaCie-disk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-09-06 17:10

Min externa FW LaCie-disk på 160 gig har kraschat.

För ett drygt år sen kraschade den första gången och jag fick den utbytt på garantin, men nu är den äldre än två år gammal. Då precis som nu så användes den mest för att spara lite musik på, så det är ingen totalkatastrof att den kraschat.

Men det är ändå så pass mycket musik att det gjort mitt liv enklare om jag slipper rippa om alla de skivorna utan kan plocka ut filerna från den.

Frågan är hur jag gör?

När jag trycker in den i iMacen (G5 Intel) så står det: "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan" och man kan välja "Ignorera", "Mata ut" och "Formatera...".

När jag väljer "Formatera..." så startas SkivVerktyg och där dyker disken upp som sig bör.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra sen. Det enda jag får fram som verkar som ett alternativ är under Radera/Säkerhetsalternativ/Radera inte data.

Under den står "Raderar kataloginformation så att informationen blir oåtkomlig. Informationen ligger kvar i oförändrat skick på skivan tills skivutrymmet behöver och informationen skrivs över. Tills dess är det möjligt att återskapa informationen. Det här alternativet är snabbast men minst säkert".

Men hur återskapar jag filerna och för över dem till en bättre fungerande hårddisk (som jag inte har för tillfället)?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-09-06 17:12

Kan lägga till att det hela började med att Finder låste sig och inte gick att starta om utan jag fick stänga ner datorn genom att hålla on/off-knappen intryckt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-09-06 17:45

Fick min garantireparerad för ett tag sedan.Jag fick skicka den till Frankrike.
Undras just om inte de har en del kvalitetsproblem. Återförsäljare har på 99mac kanske vill uttala i sig saken....................

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-09-06 18:01

Har något vagt minne av att jag hört flera som haft problem med LaCie och även min fick åka till Frankrike förra gången.

1
Bevaka tråden