Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac möter PC på Onsdag i SVT

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mac möter PC i rafflande match. Mänskigheten har delats upp i två läger. De har delat upp i två läger. Nu är det dags att göra upp, en gång för alla. Hård fajt vankas Login när PC möter Mac i boxningsringen.

Onsdag 21.30 i SVT2

Gör din röst hörd i SVT:s forum!

Senast redigerat 2006-09-06 16:28
  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 15:33

Aj aj aj. Snacka om att det kommer bli blodiga diskussioner efter det här.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-05 15:43

Hoppas det blir en fair fight och inte några amatörer som snackar skit.

Hatar det samtidigt som jag ser fram emot det. Användarvänlighet. Gränssnitt. Utseende. Kompabilitet. Design. Prisvärde. Säkerhet. Stabilitet. Råprestanda. Kan SVT dela upp testet i schysta och logiska grenar vore det toppen...

Annars, face the facts? SVT kommer inte förändra Svenssons inställning till Apple och Macar. Och vad ska man med en sån till? Jag har ju redan en dator - de flesta vet ju inte vad ett OS är eller innebär. Och framförallt: Windows XP - det är det som står när man startar upp datorn. Går det att byta? Kommer inte det bara sluta i krångel? Varför skulle jag?

Jag hoppas innerligt att 1. Apple (som de hårt går in för nu) att en gång för alla avliva myten om att Macar är dyrare än PC-burkar. 2. Att Leopard kommer revolutionera OS X och datorvärlden och framförallt 3. att det är så tydligt att gemene man vet om det. 4. Att nuvarande PC-användare faktiskt kommer vara medvetna om det faktumet, när utdaterade Vista landar.

Reklam. Aggressiv men smart, sexig och isande reklam, Apple style: Kolla bara apple.com! I'm a PC-reklamerna och 10 reasons you'd love a Mac - retoriken är fantastisk, de sistnämnda sidorna är helt underbart skrivna. Försvenska, TV, tidningar, bussar - reklam! (Ja, nu är bättre tid än någon annan att faktiskt göra mainstreamreklam).

En riktig konkurrens med DELL och HP - så att folk faktiskt ser att de har fler än ett val - och att en Mac med OS X Leopard faktiskt är bättre än Vista och en PC. Reklam? Det är nu, 2006 och 2007 som Apple har en allvarlig chans att med Leopard och prisvärda Macar, stationära och bärbara, fullkomligt springa ifrån Microsoft.

Kanske förbättras Vista... Eller kanske kommer allt se ut som idag, de närmsta åren med. Kanske kommer vi fortfarande vara den (o)lyckligt vetande 8% (?) av befolkningen som vet att det finns ett bättre alternativ.

Öhm. Off topic. Halv tio ikväll, var det ja Tack för tipset!

Ursprungligen av disposable:

Det är nu, 2006 och 2007 som Apple har en allvarlig chans att med Leopard och prisvärda Macar, stationära och bärbara, fullkomligt springa ifrån Microsoft.

Kommer inte att handa... For att springa ifran MS kommer det att kravas mkt mer innovativa och helt enkelt mkt battre losningar fran Apple. Apple komemr ocksa att behova ga in pa andra vagar och komma pa andra losningar pa hur man ska forandra varlden (!).

Jag har aldrig riktigt gillat sådana här tester. Jag tycker att det är fel att sätta Macen ensam mot i princip alla andra persondatorer på en gång. Det räcker med att en PC är bättre så är alla PC bättre. För att Macen ska kunna vinna måste den vara bättre än den bästa PC som man kan hitta. Jag hade köpt testen om det varit Apple mot Dell, Dell mot HP, HP mot Apple osv.

Men vi får se hur de tänker göra. Det kan mycket väl bli ett bra test. Åtminstone så länge de inte hyrt in en "expert" från Mikrodatorn.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-06 08:09

Mikrodatorn konstaterade i sin test av MacBooken (den svarta) att den hade vassa kanter, visserligen dyr men prisvärd.

Hoppas vi slipper sånt där ikväll.

Shit! Måste jag se...

hehe lustigt. De har satt kombatanterna i blått och rött - precis som valet. Hm blått mot rött

Hoppas de bara fokuserar på Mac OS X 10.4.x vs. Windows XP Pro

Används macar på SVT, eller hur ligger det till?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-06 15:52
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Används macar på SVT, eller hur ligger det till?

Jag har för mig att de flesta vill ha Mac, men att it-mupparna har bytt ut de flesta mot Dell eller något annat osexigt.

(men det är som sagt bara vad jag har för mig)

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Används macar på SVT, eller hur ligger det till?

Jag satt i ett redigeringsrum på SVT och snackade med en redigerare medans han redigerade nyheterna för kvällen. Där stod det en DELL, med någon version av Avid.
Killen som jag snackade med förstod inte helle varför SVT körde med Dell. Medans jag satt där så fungerade systemet felfritt, så jag tror det kvittar om man kör PC eller Mac om systemet är bra

Jag tror Macen får det tufft. Varför skall vanliga svenssons använda en Mac som faktiskt kräver lite kunskap och meck för att lösa alla Windows-anpassade prylar som WebTV, webradio och en hel del videoformat? Det lär de få svårt att argumentera bort

Windows är standard. Därför var jag tvungen att till 90% lämna Amigan även om det sved.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 16:53
Ursprungligen av Tony Englund:

Jag tror Macen får det tufft. Varför skall vanliga svenssons använda en Mac som faktiskt kräver lite kunskap och meck för att lösa alla Windows-anpassade prylar som WebTV, webradio och en hel del videoformat? Det lär de få svårt att argumentera bort

Windows är standard. Därför var jag tvungen att till 90% lämna Amigan även om det sved.

Vad snackar du om?
Det är ju precis tvärtom.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 15:58

Jag har för mig att jag läste att SVT gått över till Mac och FCP för redigering av nyhetsinslag. Medlemmen Olle som jobbar på SVT vet nog bättre. På TV4 körde man med Mac tills får ett par år sedan. Nu är det peze.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-06 16:09

Det man hoppas nu är att dom hinner uppdatera prigramminnehållet för kvällen med de nya priserna och datorerna!

Då vinner Mac plötsligt mycket större!

En 24" iMac på väggen över bordet, bluetooth tangentbord o mus, alla sladdarna på väggen, apple remote i handen... ååå så väcks man av det ljuvliga ljudet när Macen väcker dig..
måstemåstemåste ha en iMac!

Ursprungligen av Konrad:

Jag har för mig att jag läste att SVT gått över till Mac och FCP för redigering av nyhetsinslag. Medlemmen Olle som jobbar på SVT vet nog bättre. På TV4 körde man med Mac tills får ett par år sedan. Nu är det peze.

Nej det har vi inte alls gjort - men ett par tester pågår för att utröna om FCP skulle kunna fungera till 100% med en del annan utrustning. Tror inte detta är färdigt ännu... kort och gott så kanske det mer handlar om att pressa Avid att sänka licenskostnaderna som är onödigt höga... ja du vet allt är pengar.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2006-11-06 14:37
Ursprungligen av Olle@mac:

Nej det har vi inte alls gjort - men ett par tester pågår för att utröna om FCP skulle kunna fungera till 100% med en del annan utrustning. Tror inte detta är färdigt ännu... kort och gott så kanske det mer handlar om att pressa Avid att sänka licenskostnaderna som är onödigt höga... ja du vet allt är pengar.

Fast och andra sidan så har SVT skickat supportpersonal för att sätta sig in i osx både för klienter och på serversidan. Ingen är direkt avig till det, och man hör faktiskt en del positiva saker från chefer, vilket är ett enormt lyft om man jämför vad som sades för ett par år sedan. Jag hoppas i alla fall att man accepterar utfallet av testerna! Det skulle vara roligt!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 21:19
  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2006-11-07 14:40

Programmen ligger uppe bara en begränsad tid.

Ursprungligen av Puppet:

Fast och andra sidan så har SVT skickat supportpersonal för att sätta sig in i osx både för klienter och på serversidan. Ingen är direkt avig till det, och man hör faktiskt en del positiva saker från chefer, vilket är ett enormt lyft om man jämför vad som sades för ett par år sedan. Jag hoppas i alla fall att man accepterar utfallet av testerna! Det skulle vara roligt!

Att man sänt supportpersonal på kurs för servrarna kan bero på att de tv-sekvenser som du kan få i mobilen sköts av XServer, gäller inte enbart det som kommer från SVT, troligen finns TV3, TV4 och några andra aktörer som köper tjänsten från SVT. Kanske kan Johan Wahlberg ( aka. LilleFridolf här på 99mac - fd. arbetskamrat till mig PÅ SVT/Göteborg ) berätta mer om detta. Du vet hur det är med chefer, dom lyssnar på sådana som vet mer än dom själva och har man tur så råkar dom ha ett förflutet med kunskaper om macen. När Håkan Öster ( förre chefen för SVT Utveckling ) förflyttades uppåt i organisationen så efterträddes han av en yngre förmåga som just viste mer om macen. Heder till Håkan som för 4 år sedan lyssnade på mina argument om varför macen skulle ingå i valet av personalköpsdatorer. Där tror jag att öppningen uppstod då det gällde att testa FCP, när chefen sagt sitt så bockar de andra snällt. Blir det ekonomiskt försvarbart att byta till FCP så tror jag knappast att någon går emot ett sådant förslag. Vet inte hur de som jobbar i Stockholm hanterar sitt material, i Göteborg så är det via Avids Unity... Avid fixade nyligen stöd för OSX, fast där är jag osäker på vilken version av Unity som dom då avser.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-07 20:19

Tv4

Det var nåt program på TV4 som handlade om hur olika textilvaror produceras i Indien (dvs i hemska förhållanden mm). Det jag la märke till var iallafall att journalisten som interviewade dom olika cheferna för Jysk, Indiska, m.m, hade en MacBook Pro...

Vet någon om TV4 använder Macar eller var det bara en privatägd maskin?

Ifall någon undrar varför i hela friden jag lade märke till just den detaljen i programmet så kan dom lika gärna glömma frågan. Så ni vet

(Åååå, mitt 333de inlägg.. spooky-spooky...)

Ursprungligen av boris91:

Det var nåt program på TV4 som handlade om hur olika textilvaror produceras i Indien (dvs i hemska förhållanden mm).

Programmet var "Uppdrag Granskning" som sändes av SVT.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-07 22:36

Jaja, tjat.. Men är det någon som vet?

Hoppas de inte använder sig av en iMac G3 Rev.A som referns till dagens Macar bara... det vore sjukt isf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 16:47

Hur tror ni det blir då? Vinner macen eller pcn. Jag har pc nu men ska köpa macbooken om några veckor.. hopaas jag inte blir avskräckt bara:P hehe

Ursprungligen av Luken:

Hur tror ni det blir då? Vinner macen eller pcn. Jag har pc nu men ska köpa macbooken om några veckor.. hopaas jag inte blir avskräckt bara:P hehe

du kommer inte bli avskräckt:) en gång mac alltid mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-09 13:28
Ursprungligen av sigge.kanon:

du kommer inte bli avskräckt:) en gång mac alltid mac.

Så sant så sant, har själv switchat från PC till Mac nyligen ( äntligen ) och jag kommer aldrig någonsin i mitt liv köpa en PC igen. Allt är bättre med en Mac, helhetskänslan slår allt vad PC har/haft/och troligtvis kommer att ha att erbjuda. Microsoft kan inte ens tänka ut något bra själva, de snor från Apple istället.

Mac ftw!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 16:51

Det är synd att det kolliderar med duellen mellan Reinfelt och Persson i TV4.

Bevaka tråden