Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webkamera till Mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 12:43

Hej!

Finns det ens att få tag på en webkamera till Mac som använder drivrutiner skapade av tillverkaren? Överallt man letar (på detta forumet och andra forum) så hänvisar de till att man ska köpa en kamera som stöds av några mysko tredjeparts-drivrutiner och som (om man läser på diverse forum) ger dålig bildkvalitet.

Finns det överhuvudtaget någon webkamera man kan använda i OS X utan att behöva köpa till extra drivrutiner eller offra bildkvalitet?

Oj vad bra utbud det finns på kringutrustning till Mac.. *hånglar upp min pc*

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-06 12:53

Logitech har webkamror som fungerar med Mac, och dom har egna drivrutiner.
Sök på logitechs hemsida så hittar du.

Ursprungligen av smurf:

Logitech har webkamror som fungerar med Mac, och dom har egna drivrutiner.
Sök på logitechs hemsida så hittar du.

Det stämmer inte längre. Tidigare hade de kameror som var märkta "PC/Mac". Men nu står det bara "PC" vid alla kamerorna på deras hemsida. Jag tror att deras sista (senaste?) modell med officiellt Mac-stöd var QuickCam Pro 4000.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-06 12:56

Det finns en faq här på forumet, kanske hittar du i den något matnyttigt.

http://www.99mac.se/internet/96493-faq-msn-med-webcam-i-os-x.html

Ursprungligen av fredrikm:

Oj vad bra utbud det finns på kringutrustning till Mac.. *hånglar upp min pc*

Hårdvaran finns, men tillverkarna orkar sällan skriva rätt mjukvara. Märkligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 13:06
Citat:

Det finns en faq här på forumet, kanske hittar du i den något matnyttigt.

http://www.99mac.se/internet/96493-f...am-i-os-x.html

Har tittat på den, men den hamnar i kategorin:

Citat:

Överallt man letar (på detta forumet och andra forum) så hänvisar de till att man ska köpa en kamera som stöds av några mysko tredjeparts-drivrutiner och som (om man läser på diverse forum) ger dålig bildkvalitet.

Citat:

Logitech har webkamror som fungerar med Mac, och dom har egna drivrutiner.
Sök på logitechs hemsida så hittar du.

Jag svarar samma som Jesper. Jag har också läst att logitech-stödet på vissa av deras modeller är ganska begränsade till vissa versioner av operativet. Quickcam Pro 4000 har dessutom utgått ur logitechs sortiment.

Frågan kvarstår. Finns det överhuvudtaget någon webkamera som fungerar klockrent till OS X?

Har Apple slutat med iSight eller ?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 13:14
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Har Apple slutat med iSight eller ?

Jepp.

Den finns i AppleStore USA fortfarande...
Visst de bärbara och iMac har ju inbyggd kamera men de med MacPro borde ju kunna fortsätta köpa iSight. Har inte testat den själv men den verkar ju riktigt bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 13:31
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Den finns i AppleStore USA fortfarande...
Visst de bärbara och iMac har ju inbyggd kamera men de med MacPro borde ju kunna fortsätta köpa iSight. Har inte testat den själv men den verkar ju riktigt bra.

Som jag förstått det blev iSighten förbjuden i EU pga någon miljölagstiftning.

Kontenta: Det går alltså inte att få tag på en bra webkamera till Mac nuförtiden utan att använda halvtaskiga tredjepartsdrivrutiner?

Ursprungligen av fredrikm:

Som jag förstått det blev iSighten förbjuden i EU pga någon miljölagstiftning.

Japp.

http://www.99mac.se/nyheter/99854-eu-tvingar-apple-dra-produkter-pa-europamarknaden.html

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-06 13:43

Kan detta vara något?
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=767689

(Det står ”endast Windows” på trettioelva ställen, men det står även att USB-anslutningen passar till OS X. Vad menas?)

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 13:47
Ursprungligen av filuren:

Kan detta vara något?
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=767689

(Det står ”endast Windows” på trettioelva ställen, men det står även att USB-anslutningen passar till OS X. Vad menas?)

Förmodligen är det en äldre modell, den finns inte i några andra webshopar jag tittat på, den har USB 1.1 och den verkar inte finnas med bland Logitechs nuvarande sortiment.

Macam stödjer en hel del webkameror.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 14:00
Ursprungligen av apple4ever:

Macam stödjer en hel del webkameror.

Jo... Men om man läser vad jag skrev:
Överallt man letar (på detta forumet och andra forum) så hänvisar de till att man ska köpa en kamera som stöds av några mysko tredjeparts-drivrutiner och som (om man läser på diverse forum) ger dålig bildkvalitet

Sök själv på 99mac.se så hittar du folk som skriver att det blir dålig kvalitet/dåligt ljus när man använder Macam, därför söker jag efter en webkamera som (chockerande nog) har drivrutiner som är skapade av samma företag som tillverkat kameran. Till Mac verkar detta omöjligt och rykten jag har läst säger att Apple inte har några planer på att tillverka en ny version av iSight inom en överskådlig framtid.

Jag tycker detta är jävligt dåligt av Apple (och av andra tillverkare av webkameror) men hur kan Apple förvänta sig att vinna över användare från PC-sidan när de själva inte ens kan tillhandahålla en sådan simpel sak som en webkamera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 16:22

Man kan använda en vanlig DV kamera ifall man har en sådan. Funkar utmärkt till iChat. Misstänker att det är iChat du vill använda din kamera till. En DV-kamera är ju inte helt bilig, men det funkar. USB-ska tydligen inte vara nåt alternativ enligt dina önskemål. De flesta kameror som använder Firewire skall fungera oxå. Sony gör övervakningskameror som har FW ut. Har ingen aning om vad de kostar men det kan ju oxå var ett alternativ. Hittar du nån kamera som fungerar kan du ju dela med dig av dina erfaranheter.
/Jon

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 09:36
Ursprungligen av jonjon:

USB-ska tydligen inte vara nåt alternativ enligt dina önskemål. De flesta kameror som använder Firewire skall fungera oxå. Sony gör övervakningskameror som har FW ut. Har ingen aning om vad de kostar men det kan ju oxå var ett alternativ.

Nja, vad jag är ute efter är en kamera som tillhandahålls med drivrutiner för OS X, utan att behöva tredjepartsdrivrutiner, eftersom dessa (enligt intrycket jag får från div. forum) ger en sämre bildkvalitet än kameran är byggd för att tillhandahålla.

Och DV-kameror är inget alternativ, lite klumpigt att klämma fast en sån på iBook-skärmen..

Får väl utnyttja amerikanska kontakter och få en iSight hitskickad från USA..

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 16:29

Det är väl inte helt omöjligt att det kommer en ny iSight nu på expot den 12:e... Tillsammans med airport extreme...

Varför inte shoppa en iSight i staterna! Antingen via nån webshop eller om man har nån kamrat där. iSighten är sjukt läcker som kamera så det är värt besvärt.

detta viste inte jag ... ohh f*n jag som snart får en Mac Pro .... jaja .. om inte det kommer en ny iSight / Apple Cinema Display with Build-in iSight så beställer jag en från staterna ... jäk*la EU ..

  • Oregistrerad
  • 2006-09-08 15:04

Jag ska shoppa en till snart (om de inte lanserar en ny på tisdag).. Vi kanske ska samköra? Jag har en kamrat där som jag tänkte skicka på shoppingrunda.

1
Bevaka tråden