Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsleverantörer

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror att det skulle vara bra med en tråd där man tar upp för/nackdelar med olika bredbandsleverantörer. Jag har fått Bostream installerat i veckan och är mycket nöjd. Mina hastigheter vid nedladdningar har hittills legat på 80 - 290 kilobyte per sekund.

Leveransen gick snabbt: jag beställde i slutet av december och fick det den 8 januari. Hittills är jag nöjd och rekommenderar denna operatör till andra eftersom man får en snabb lina, möjlighet att köra server och fast IP-nummer till ett mycket bra pris.

Det vore intressant med fler användarrapporter om de olika leverantörerna, samt info om vilka nedladdningshastigheter man som bäst uppnår.

>>matts

Testa din fart på denna rena och enkla svenska site! Återkom gärna med en rapport. Mit "personliga" rekord med Telias ADSL är 2.15
http://www.macum.org/resurs/uppkopplingshastighet.shtml

Menar du sekunder?

Jag fick 0,6 med min 1,5 MBit kabelmodem

>>iBib

Jo, sekunder, vad kör du för webläsare, NE 4.xx och nyare IE ska tydligen ge en rättvis bild, flera andra webläsare ger felaktiga uppgifter.

0,6 är snabbare än en hårddisk, det är inte dåligt, fick ungefär samma siffra då jag testade med en ny iBook och Bonet.

Som bäst 0,75 med Bostream och IE 5.1.3 klockan 00.40

Helt nöjd!

  • Medlem
  • 2002-01-11 01:44

Får samma som Saffran.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-11 01:54

Testet stämmer inte riktigt tror jag.
Fick 0,75 med mitt chello meastro. 155,4kb/s. Det är omöjligt. Min uppkoppling är ju 640kilobits/s. Gängen efter 2.08 och efter det 2,16.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-11 01:59

Annars tycker jag förresten chello fungerar utmärkt. Det är inte den snabbaste leverantören men de ska iallfall höja meastro i februari till 768kbits/s. Har haft det nära tre år nu tror jag och har aldrig legat nere, utom när kabelmodemet ballade ur. Men då fick jag ju ett nytt dagen efter så...

2,13 med telia adsl
IE 5.1.3

Citat:

Skapades ursprungligen av: ackiboa:
...vad kör du för webläsare, NE 4.xx och nyare IE ska tydligen ge en rättvis bild...

IE 5

Testet är helt opålitligt. Jag får svar mellan 0,71 och 3,15 sekunder.

>>Per Ejeklint

Vad använder du för Webläsare? Netscape 6 och någon av de mindre webläsarna redovisar inte en korrekt hastighet, åtminstone inte då de körs från Mac. Annars när det gäller variationer i hastigheten finns det många naturliga orsaker till det i infrastrukturen, nätet helt enkelt.

Mina hastigheter varierar från 2,15 upp till över 4 när nätet är hårt belastat.

IE 5.1, OS 10.1.2. Även här på jobbet varierar tiderna lite väl mycket. Första körningen: 0.7 s - lite snabbare än vad 2 MBit/s-lina medger, andra körningen 5,58 s! Sen 1,14, 0,82... och det är bara jag som kör just nu. :-/

Jag testade med Mozilla 0.9.7 under Mac OS X 10.1.2. Dock klarar den som andra påpekat, inte av att redovisa någon hastighet (n/a stod det).

Jag testade därför med Internet Explorer och fick en tid på 1,54 sekunder. Vid andra försöket nådde jag 0,88 sekunder. När jag testade en tredje gång blev det 0,95 sekunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-11 16:03

Hmm, vet inte hur mycket jag tror på den där. Jag brukar tanka i 1meg/sec men har toppat på 8meg/sec.. Den sa att jag hade 80k/sec

(ja, megabyte, sitter på 100mbit rakt in i datorn)

/glemme

Vad härligt kritiska många av er är, med de vanligaste webläsarna och i de vanligaste fartena tycker jag att resultatet är trovärdigt. Jag har testat med både NS 4.xx och IE samt modem, Telias ADSL och Bonets dito. Och skulle någon med motorväg rakt in i Macen uppleva att siffran stämmer dåligt må väl det passera. Har man en jättekapacitet så är det ju knappast lika intressant att testa sin fart. Den med motorväg vet att hastigheten är den "högsta".

Helt missvisande test. Jag fick 1.29 med mitt bredbandsbolaget 10Mbit. typ 90k/sec blev det. Omöjligt!! Jag testade sen och ladda en stor fil från en annan hemsida. Gick i 300k/sec!!
Inte direkt ett rättvist test... De borde ha en större fil än 116kb som ska laddas...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-11 19:42
Citat:

Annars tycker jag förresten chello fungerar utmärkt. Det är inte den snabbaste leverantören men de ska iallfall höja meastro i februari till 768kbits/s. Har haft det nära tre år nu tror jag och har aldrig legat nere, utom när kabelmodemet ballade ur.

VA! har ditt chello aldrig legat nere? mer specifikt, VAR bor du?
har haft det tillofrån på tre platser i sthlm i två år, vart med om att det legat nere ett tiotal gånger, vilket dom erkänner om man ringer kundsjänsten.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-11 19:54
Citat:

Annars tycker jag förresten chello fungerar utmärkt. Det är inte den snabbaste leverantören men de ska iallfall höja meastro i februari till 768kbits/s. Har haft det nära tre år nu tror jag och har aldrig legat nere, utom när kabelmodemet ballade ur.

VA! har ditt chello aldrig legat nere? mer specifikt, VAR bor du?
har haft det tillofrån på tre platser i sthlm i två år, vart med om att det legat nere ett tiotal gånger, vilket dom erkänner om man ringer kundsjänsten.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-11 20:27
Citat:

VA! har ditt chello aldrig legat nere? mer specifikt, VAR bor du?
har haft det tillofrån på tre platser i sthlm i två år, vart med om att det legat nere ett tiotal gånger, vilket dom erkänner om man ringer kundsjänsten.

Bor intill Odenplan. Kanske har jag haft tur med fina linor eller nå´t. Har en del vänner som legat nere, men inte jag inte...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-11 22:11

grr, jag har alltid upplevt chello som väldigt instabilt, men det är asså bara vissa av oss..

  • Medlem
  • 2002-01-12 00:08

Fick 2,4 med telia adsl
IE 5.13

Här finns ettt annat test: http://www.bonet.ac/bonet/Speedtest/speed.html?r=1010790224896

där brukar jag ligga på 55-60 kB/s

Bonets test ovan var mycket mer rättvisande. Även om min hastighet inte nådde upp till BBB 10Mbit, så fick jag iaf 340kByte/s, vilket motsvarar typ 2.7Mbits-uppkoppling... Men jag ska kunna ladda nästan 4ggr så snabbt! Dessa tester fortsätter och förbrylla mig. Jag har ju 10Mbit, men varför visar alla tester så fel
(Jag kör med ie 5.1.2)

[ 12-01-2002: Meddelandet ändrat av: ZniBBLe5 ]

[ 12-01-2002: Meddelandet ändrat av: ZniBBLe5 ]

Enkelt svar!
Du delar din 10 Mbit/s med massor av andra människor.

Get real boys, vet ni vad en dedikerad 10 Mbit/s lina skulle kosta?

  • Oregistrerad
  • 2002-01-12 04:06

Jag har fått 9,7mbit/s i tptest från windows med bbb

Citat:

Enkelt svar!
Du delar din 10 Mbit/s med massor av andra människor.

FEL FEL FEL!
Det är 10Mbit till VARJE lägenhet i mitt bostadsområde. 10Mbit ut och in i min lägenhet.
Fast sen har vi ju den uppkopplingen delad mellan 3 datorer via en router i mitt husåll... kanske var nån annan i familjen som laddade nån skitstor fil samtidigt som jag gjorde testet

Vad bredbandsleverantörerna oftast anger är hastighetet INOM det egna nätet. dvs skickar man från BB en fil till en kompis som också har BB så KAN man få 10 mbit. BoNet - BoNet 2,5 mbit osv... så det är nästan omöjligt att ute på internet få full fart.

Jo, det har du iofs rätt i... När jag laddar från andra BBB-användare på JDC går det tokfort! Men på internet kommer jag sällan upp i över 400kb/s
Fast det är ju rätt snabbt det med...

0.33 sek (353kB/sec) med BBB klockan 15.30

Helt ok!

/ [V]

Citat:

Skapades ursprungligen av: ZniBBLe5:
FEL FEL FEL!

Var försiktig med kommentarerna om du inte vet hur det fungerar och inte är säker på din sak.
Någon kan ta irrlärorna som sanning...

Bevaka tråden