Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP - Byta hårddisk

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hitta denna länk som guider hur man gör på macbook pro:
http://www.ifixit.com/Guide/85.6.0.html

Är de riskfritt? Ser jävligt bökigt ut.
har bytt på en massa PC och stationära datorer men aldrig på en bärbar mac.

Andra tips mottages gärna!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 20:01

För det första så bryts garantin och det finns en stor risk att det kanske inte går att sätta ihop den igen.

Ifall du pratar med någon serviceverkstad så kan dom säkert fixa det mot en installationspenning, men som sagt ifall du inte känner dig 100 på det och är ok att du inte kommer att ha någon garanti så är det bara att köra på hårt.

//Adam

Hehe jo!

Det är nog mer nervositeten o pajja ngt så dyrt.. har fipplat en del med datorer, moddat xboxen utan problem.. Men aldrig mixat med en Macbook Pro för ca 24 000

Går nog bra..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 22:33

Ser inte ut att finnas några svåra partier där man kan sabba något livsviktigt. Lite pulande men tar man det långsamt och är nogrann så ska det nog vara enklet. INte som att byta skärmdelen (den vita delen) i en Powerbook G4...

Är det någon som bytt? I guiden står det att man skall pilla bort någon BT- och IR-kontakt som sitter klistrad på hårddisken. Sitter denna hårt eller? Finns det tillräckligt med klister kvar för att den skall fastna på den nya disken?

Ursprungligen av staed:

Är det någon som bytt? I guiden står det att man skall pilla bort någon BT- och IR-kontakt som sitter klistrad på hårddisken. Sitter denna hårt eller? Finns det tillräckligt med klister kvar för att den skall fastna på den nya disken?

1 - Skippa lossa kabeln till track-paden
(sista bilden här: http://www.ifixit.com/Guide/85.6.6.html)

2 - Skippa att lossa hårddisk-kabeln som sitter på moderkortet
(sita bilden här http://www.ifixit.com/Guide/85.6.7.html)

/manne

Någon som vet vad det kostar att byta disk på ett serviceställe med egen inköpt disk?

Uppgifterna jag har fått är 750:-/h * ungefär 1 1/2 timme. Så nästan 1200:-.

Ursprungligen av staed:

Uppgifterna jag har fått är 750:-/h * ungefär 1 1/2 timme. Så nästan 1200:-.

slöseri med pengar..

jag testade precis det hær...men MBPn ville inte starta efter jag stoppade in den nya disken

sen stoppade jag in "originaldisken" - så fungerade det igen!? vad kan jag har gjort før fel?

har anvænt carbon copy cloner btw...

Jag har inte gjort detta än. Ej behov. men har du formaterat din disk? Typ startat med din mac os x skiva och formaterat din disk först. Eller vad fick du för fel med den nya disken i.

antagligen glömde jag bara hålla ner "ALT" när jag skulle boota från extern FW-disk. men jag återkommer med resultat.

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/215523-byta-hd-disk-i-mbp-nagon-med-erfarenhet.html

man kan visst boota på extern USB2 också

Vill bara berätta om att mitt HD byte är genomfört och det verkar fungera bra. Håller på och clonar tillbaks mitt "system" till den större disken. Jag har gjort:

1. Clonat mitt system (60 GB cirka) till en extern USB2-disk
2. Tagit ut disken i enlighet med beskrivning och stoppat i ny disk (160 GB)
3. Startade datorn och höll ner "alt" då dök ikonene för min USB2-disk upp och jag bootade
4. clonar tillbaks systemet till ny disk (160GB)

I arbetet med detta kom jag på den brillianta idén med att ha en bärbar 2.5" disk som portabelt kontor. Du kan ju köra allt ifrån den disken så slipper man vara bunden vid en dator Ex. jag har en MBP på jobb, en stationär iMac hemma och en stationär Mac på mitta andra kontor. Med en extern 2.5" så behöver jag ju inte tänka på saknade filer etc.

Låter bra. Nu kan jag sova gott
Glöm inte backup nu bara ..

  • Oregistrerad
  • 2007-06-04 23:11

Jo - en liten sak - den nya HDn låter. Den förra HDn lät ingenting...den nya låter som en svag fläkt. Inget direkt störande dock.

hm...nog låter disken lite för mycket allt. var först så glad att jag fixade bytet osv att jag inte tänkte på suset från disken. jag hade nog en 4200 varvare i original - den nya är 5400:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=943717&product_id=1001393

förklarar den drastiskt förbättrade xbench-resultaten: gammal = 24.36 (disk test) vs. ny = 36.86 (disk test).

På tal om att byta hårddisk. Pratade precis med Inlife i Stockholm och de konstaterar att garantin bryts. Att byta den där kostar 995+moms vilket jag anser vara hutlöst! Det finns inget sätt att komma runt det? Ser man att man varit inne i datorn och rotat?

Jag kan inte se var "dom kan se" om jag varit inne i datorn - förutom att 160 GB disk inte är standard i just min modell...

På tal om dyra byten. Att byta LCD'n i en MacBook kostar - inklusive arbete 7000 kronor

  • Medlem
  • 2007-06-28 14:18
Ursprungligen av el gringo:

Jag kan inte se var "dom kan se" om jag varit inne i datorn - förutom att 160 GB disk inte är standard i just min modell...

På tal om dyra byten. Att byta LCD'n i en MacBook kostar - inklusive arbete 7000 kronor

De kan möjligen kräva att få se kvitto från en auktoriserad reparatör, men annars undrar jag om de har någon möjlighet, eller egentlig lust, att hindra dig från ett garantiärende.

Ursprungligen av el gringo:

Jag kan inte se var "dom kan se" om jag varit inne i datorn - förutom att 160 GB disk inte är standard i just min modell...

På tal om dyra byten. Att byta LCD'n i en MacBook kostar - inklusive arbete 7000 kronor

Man skulle helt sonika kunna sätta i orginalhårddisken vid ev. service.

För mig funkade det med guiden fram tills man skulle skruva loss dom där två skruvarna till höger om hårddisken. Dom verkar vara fastlödda eller limmade med någon slags superlim. När jag försökte skruva loss dom fick jag ta i så mycket att "korset" på skruvarna tappade konturen, utan att skruvarna rörde sig ens en grad. Har aldrig varit med om det när jag skruvat i någon dator tidigare. Behöver man svavelsyra eller något liknande för att lösa upp limmet eller vad det nu är?

hm...detta hade jag inga problem med. det var väldigt lätt att lossa dessa. lite pilligt att sätta tillbaks dem dock...

Ursprungligen av lukasnoname:

För mig funkade det med guiden fram tills man skulle skruva loss dom där två skruvarna till höger om hårddisken. Dom verkar vara fastlödda eller limmade med någon slags superlim. När jag försökte skruva loss dom fick jag ta i så mycket att "korset" på skruvarna tappade konturen, utan att skruvarna rörde sig ens en grad. Har aldrig varit med om det när jag skruvat i någon dator tidigare. Behöver man svavelsyra eller något liknande för att lösa upp limmet eller vad det nu är?

Använde du en Phillips #0 skruvmejsel? Det brukar inte vara något problem om man har korrekt mejsel till skruven.

1
Bevaka tråden