Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hindra att man "drar" bilder i safari

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt att stänga av safarifunktionen där man kan dra tag i en bild och dra den till en mapp eller dyl?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-05 16:01

nyfiken fråga... varför vill du kunna göra det?

Ursprungligen av myko:

nyfiken fråga... varför vill du kunna göra det?

Jag har en site där kunden vill ha ett ganska specifikt javascript, och det funkar bra, men det ser frukansvärt fult ut i safari när det blir både scriptet och safaris inbyggda drag tag i bilden.

Därför funkar inte heller att "gömma" bilden i en div eller som en bakgrundsbild.

Ursprungligen av livedog:

Jag har en site där kunden vill ha ett ganska specifikt javascript, och det funkar bra, men det ser frukansvärt fult ut i safari när det blir både scriptet och safaris inbyggda drag tag i bilden.

Därför funkar inte heller att "gömma" bilden i en div eller som en bakgrundsbild.

Jag är 99% säker på att det går att lösa i kod ... helt enkelt så har du kodat fel någonstans ... om du surfar lite så lär du hitta info om AJAX där det finns kod exempel där du kan "drag & droppa" bilder utan att safari stör ...

har dock ingen sajt på minnet men har besökt massor med den typen och det fungerar i mitt safari ..

Stänga av den kan du inte men om du bygger sidan så att ett annat osynligt objekt ligger ovanför kommer du inte kunna ladda ner bliden på det sättet i alla fall.
Visserligen finns det andra sätt så det kommer vara svårt att helt stoppa möjligheten.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Visserligen finns det andra sätt så det kommer vara svårt att helt stoppa möjligheten.

Inte bara svårt - omöjligt. Kan bilden visas i webbläsaren kan man spara den.

Ett sätt att hindra det på en sida man bygger själv är genom att lägga in bilderna på följande sätt.

<div style="background:url('sokvag/till/bild.gif'); width:XXpx; height:YYpx;"></div>
  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-05 19:39

Som sagt, bilder går alltid att sno - på ett eller annat sätt.

Man kan ju göra om bilden, så den inte är en bild längre - That's Not a Picture.
Tungt, men effektivt. Men med en skärmdump snor någon bilden iallafall.

Fast Ajax har inget med drag & drop att göra...

1
Bevaka tråden