Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker - Duplicera tabellrader och lägga till ny data…

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 15:55

Jag har ett knivigt problem som jag inte vet hur jag ska lösa i FilerMaker. Here goes:

Jag har en databas med en serie tabeller…

- en tabell heter ARBETE och innehålla alla utfördra sysslor.
- en annan heter REDOVISNING där jag matar in redovsningar som relateras till utfört arbete i tabellen ARBETE

Nu vill jag skapa ett FAKTURAUNDERLAG baserat på REDOVISNINGEN. Här vill jag alltså:

- Duplicera arbetsredovisningen i REDOVISNING och dess relaterade poster i ARBETE
- Ändra det ID-fält jag använder för att länka REDOVISNINGEN med ARBETE, men här så det blir FAKTURAUNDERLAG mot ARBETE. Tanken är att jag ska få en kopia av redovisningen så den som spottar ut fakturan kan modifiera vad som som skall så på pappret där redovisningen kan innehålla mycket mer information.
- Jag vill fortfarande behålla REDOVISNINGEN och sen även få upp en relation mellan denna o FAKTURAUNDERLAGET

Är detta möjligt? Hur gör man?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-04 16:18

Du får nog förklara lite mer vad du vill göra. VIll du skapa en ny tabell FAKTURAUNDERLAGET, eller göra en SQL fråga som retunerar ett fakturaunderlag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 16:45

Först o främst är allt gjort i FileMaker så det är klart och tydligt.

Sedan är jag inte direkt ett programmeringsgeni men har nästan fått till denna databas som jag vill

Om vi säger så här

I tabellen REDOVISNING har jag ett record med redovisnings_ID A00005

Denna hämtar i en lista allt arbete jag rapporterat från tabellen ARBETE med samma redovisnings_ID.

Relationen mellan REDOVISNING och ABRETE är alltså redovisnings_ID = redovisnings_ID.

Vad jag skulle vilja göra är att från REDOVISNING:s record:et med redovisnings_ID A00005 skapa ett FAKTURAUNDERLAG med ex. faktura_ID F00005 som då även får med sig en kopia av allt arbete utfört men som relateras till fakturaunderlaget. Jag vill i fakturaunderlaget INTE påverka redovisningen utan jag vill här kunna redigera allting inför output av detta fakturaunderlag.

I ett senare skede vill man kunna jämföra fakturaunderlag och redovisningsunderlaget, då redovisningen är faktiskt tid, och fakturaunderlaget mer blir fakturerad tid.

Är det tydligare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-04 16:56

Jo tydligare . Jag trode att jag kunde hjälpa till men är inte så säker längre. Jag ska erkänna att jag tyvärr aldrig har använt Filemaker och har inte koll på rapport funktioner och dylik. Det finns säkert massor av folk som har järnkoll här, om inte försöker jag gärna hjälpa till. Min första tanke var att du ville ha hjälp med en SQL fråga som plockade ut rätt data från tabellerna.. läst nog inte tillräckligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 17:01

Ah, okej. Nej, ingen fara även om detta vore kul att få till! Jag insåg nu att det var ganska svårt…

Alla tips välkomnas!

Snabb beskrivning - i ett manus så söker du fram eller försäkrar dig om att bara de poster som skall dupliceras är synliga. Sedan går du till rätt layout (den nya tabellen) och kör manussteget import från den ena tabellen till den andra. Efter importen så är de synliga posterna de som nyss är importerade. Då du står i rätt layout så gå vidare med att gå till första posten, starta en lopp, tilldela ändrade data som du vill till varje post, avsluta loopen med gå till nästa post (avsluta efter alla). Klart!

(Felhantering skall in på ett par ställen i sekvensen ovan - kolla tex att antalet visade poster inte är noll, det finns en hämtningsfunktion som heter "Hittade poster". )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 17:11

You're the man when it comes to FileMaker Taz…

Ska titta på detta senare i kväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 13:28

Nu har jag äntligen fått tid att testa detta och jag får absolut inte till det.

Den enda importen jag hittar är import av filer vilket inte verkar kunna lösa problemet alls. Filemaker importerar då alla ark i tabell 1 till tabell 2 vilket är fel.

Suck…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 13:42

Ha! Jag vann över Filemaker i ovan problem…

More to come later!

1
Bevaka tråden