Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HDD till Macbook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 15:35

60 GB räcker inte långt i min Macbook. Känns som att jag är tvungen att rensa onödigheter varannan dag nu för att få plats med nytt. Därför är det dags för en ny hårddisk!

Är inte så duktig på det här nu, så undrar hur man lättast gör för att föra över innehållet från den gamla hårddisken till den nya? Har ingen större lust att installera om allting igen, då jag hoppades att det var slut med sådant efter switchningen

Vad är det sedan för typ av hårddisk jag bör leta efter?

Tack för svar!

Tilläggsfråga: Om jag vill köpa till mer RAM, säg 1GB, är det något speciellt jag bör ha då för att det ska fungera ihop med de 512 jag redan har?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 20:14

Vilken 2,5" disk som hellst fungerar, finns att köpa hos alla datorbutiker. Skulle nog ta en med 5400 RPM och inte den snabbare 7200 RPM eftersom det kan kanske bli lite varmt. Någon som annars testat att stoppa in en snabbare disk i sin MacBook?

När det gäller ram så kan du enkelt beställa minnen från t.ex. macoteket. På deras hemsidan är det lätt att välja så att du får rätt minnen. Skulle dock tro att du just nu har 2x256 MB ram vilket innebär att om du köper ett 1GB-minne kommer och stoppar i så måste du ta bort en utav dina 256 MB-minnen.

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2006-08-26 21:25

Har du funderat på en extern hårddisk? Jag beställde just en Iomega MiniMax 160 Gb Firewire från Webhallen för 1095 kr (http://www.webhallen.com/prod.php?id=48523)

  • Medlem
  • 2006-08-26 21:49

Sata

Visst ska det vara SATA i de nya MacBook och MacBook Pro? Vanligast i bärbara är väl ATA fortfarande?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 23:27

Det stämmer bra att det är SATA2 i Macbook och MacBook Pro som är bakåt kompatibelt med SATA.

//Adam

  • Medlem
  • 2006-08-27 10:09

Jag ska förstå. SATA2 är snabbare än den klassiska ATA, förmodar jag. Kan man stoppa in en SATA disk i en äldre dator typ PowerBook (rent teoretiskt alltså)? Är det bakåtkompatibelt så också?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-03 16:08

Om jag inte är ute och cyklar så är det andra kontakter på SATA och gamla IDE/ATA

SATA och IDE (PATA) är inte kompatibla med varandra. Det ska vara en 2,5" SATA-disk i MacBook, inget annat.

Angående minnet så sitter det förmodligen 2 st 256 Mb-stickor i din MacBook, så om du köper en till sticka på 1 Gb kommer du få totalt 1,25 Gb minne (eftersom du får ta ut en 256:a).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 14:32

Vet inte om du redan köpt HD, men jag gjorde så att jag köpte en 120 GB 2,5" Seagate plus en extern låda (<http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317452>). Sen stoppade jag den interna HDn i lådan och den nya i datorn (otroligt enkel installation, det enda som behövs är en liten kryssmejsel och en liten torx (#0 resp. T8 tror jag)).

Sen gjorde jag en restore från DVDerna som kom med datorn och kopierade över väsentliga data från den (numera) externa HDn. Annars kan du ju använda SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner och börja (innan bytet) med att klona den nuvarande disken till den nya och sedan byta plats på dem.

1
Bevaka tråden