Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extraknäcker iSight som IR-mottagare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 00:01

Bara nyfiken, upptäckte att min MacBook reagerar när man använder fjärrkontrollen trots att jag håller för IR-mottagaren (den svarta cirkeln nere vid Sleep-indikatorn). Är det iSighten som dubblar som IR-mottagare eller finns det en undangömd mottagare nånstans?

EDIT: Vid närmare tester fungerar fjärrkontrollen även när man håller för iSighten. HUH!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-05 00:13

Jag kan använda min iPod remote tillsammans med min dock, och den funkar även om jag pekar den åt andra hållet (med handen för!).

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-09-05 00:41

Det jag alltid tänkt, Apple har tillgång till alien technology....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-05 07:04

Snarare samma 2.6 GhZ teknologi som Logitech..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 09:46
Ursprungligen av boris91:

Snarare samma 2.6 GhZ teknologi som Logitech..

Nej, fjärrkontrollen kör inte på radio, då hade den fungerat trots att man höll för IR-dioden på fjärrkontrollen.

Det verkar snarare som den vita plasten MacBooken är gjord av är genomskinlig i IR. Testa att lägga fjärrkontrollen på höger handledsstöd och täck över den så att ljuset bara kan gå ner i plasten.

Tänk vad häftig en IR-bild hade varit av MacBooken om det är så.. Ingen som har en kamera med IR-filter?

om ja inte minns fel så ka många mobilkamror se när IR dioden lyser i en fjärkontroll, läste det på forum o trodde inte på det, så testade det med min k750 jag hade och tv fjärkontrollen, o det syns, helt sjukt, men nå stråle eller liknande blir det ju inte

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 12:47

Jo, iSighten kan också se IR, men efter lite funderande har jag kommit fram till att det inte kan vara den som reagerar på knapptryckningar från fjärrkontrollen. Den är nämligen alldeles för långsam för att kunna fånga upp informationen som skickas. iSighten har en framerate på runt 30 fps (gissning, kanske mer, troligen mindre), medan fjärrkontrollen sänder data i minst 2400 bps. För att iSighten skulle hänga med hade den alltså varit tvungen att ta 2400 bilder i sekunden vilket är mer än vad en riktigt bra (och dyr!) högastighetskamera klarar...

Det är -symbolen som tar emot signalen.

Inlägg 3000! Dags för lite toblerone!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 22:03
Ursprungligen av http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302545:

Point the remote at the Apple logo on the front of your iMac.

Äpplet funkar inte som IR-öga på MacBooken.

Ursprungligen av shandar:

Äpplet funkar inte som IR-öga på MacBooken.

DUH!...

Ursprungligen av shandar:

Äpplet funkar inte som IR-öga på MacBooken.

Nej, där ser man ju IR-ögat på ett helt annat sätt.

1
Bevaka tråden