Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten i min MBP låter som en helikopter.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Höger fläkt låter hela tiden, mer eller mindre.. när man idlar datorn utan nåt program alls igång så låter den "flapp flapp flapp flapp", eller frrrrrrrr, lite som en tyst helikopter på tomgång, rätt så störande faktiskt, sen tror ja inte att de var så den första veckan med datorn utan har kommit därefter. Nån som har sama oljud?

MBP 1.83 2Gb ram

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 22:39

Japp, samma här, samma fläkt också.
Och det verkar leda till överhettningsproblem under batteridrift så den stänger av sig själv.

Jag har ställt datorn på högkant och tycker att det har förbättrat det lite, men det låter ändå om man pressar processorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-11 16:22

Nu började andra fläkten låta också... som om man slipade något.
Bäst att börja ta back up på allt.

Nu har faktiskt min fläkt slutat flappra.. men datorn piper ju ändå så de blir till o lämna in efter semestern.

  • Medlem
  • 2006-07-11 18:44

Härligt med kvalitet!

/Fredrik

Visst är de, underbara maskiner

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-07-11 21:42

Min vänstra fläkt började låta riktigt illa för ett par timmar sen och det blir bara värre. Jag tror inte den kommer hålla länge till så det blir att lämna in datorn imorn

Jag tycker det är mycket märkligt, den har inte gett ett ljud ifrån sig (ett svagt sus när den snurrat för fullt bara), men nu helt plötsligt låter den som en 10 år gammal sliten fläkt som är på väg att ge upp. Datorn är för övrigt en ca. 2 månader gammal 1.83GHz MBP, så jag hoppas verkligen att detta går på garantin.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-07-12 01:13

Nu har antingen ljudet från fläkten försvunnit eller så har den lagt av helt och hållet. Jag kan inte upptäcka nån direkt skillnad i cpu temperatur (med CoreDuoTemp), men jag har svårt att avgöra om det kan vara så att den andra fläkten jobbar lite hårdare.

Finns det nåt bra program för att kolla varvtalet på fläktarna på en MBP?

Min fläkt har också börjat låta nu den senaste veckan, min dator är från mars eller något sådant. Riktigt störande, och iSight-pipande har inte slutat det heller?

Har Apple bytt ut några felaktiga datorer ännu?

Jag har inte bytt min nång än, det sägs ju att det ska finnas en ny revision av moderkortet, får se sen när jag lämnar in den om de blir nån skillnad.

Vad menar du med felaktiga? Apple har bytt mobo på massor av datorer som pipit, men om de gjort nån skillnad finns de väl lite olika svar på.

Jag menar datorer som jag har betalat 27 000 för och som låter piiiiip om jag inte har Photo Booth igång och som låter "suuuurrr" så fort jag belastar den nästan inget alls

Jag tänkte bara om Apple tänkt ta itu med problemet eller ignorera det

Nu såg jag i en annan tråd att det länkades hit och tänkte passa på att säga att jag haft min dator inne för pipet och fläkten, dom bytte mobo + fläkt och nu är den helt tyst

Min en vecka gammla MBP 15,4' 2.0 började låta (pipa?) idag, är det bara att lämna in den på en gång eller. Verkar som om det slutar låta när jag satter på Photo Booth, som jag såg att nån hade gjort...

Dessutom så ser eject-tangenten och högerpil lite små skeva ut... är det nått att bry sig om eller?

Ursprungligen av august_crew:

Min en vecka gammla MBP 15,4' 2.0 började låta (pipa?) idag, är det bara att lämna in den på en gång eller. Verkar som om det slutar låta när jag satter på Photo Booth, som jag såg att nån hade gjort...

Dessutom så ser eject-tangenten och högerpil lite små skeva ut... är det nått att bry sig om eller?

Pipet fixas genom byte av logikkort. Ska nog bara vara att lämna in.

Tangenterna till höger på mitt tangentbord är också skeva, men det är ingenting de vill göra något åt. Surt men sant.

Någon som har lämnat in sin MBP för helikopter-ljudet? Hur lång tid tog reparationen? Erfarenhet från MacForum i Göteborg? Min har börjat låta flopp-flopp i högra fläkten och det är riktigt störande. Irriterande att man köper ett arbetsverktyg för 21´000 och sedan måste klara sig utan det i åtskilliga veckor.

Ursprungligen av strlng:

Någon som har lämnat in sin MBP för helikopter-ljudet? Hur lång tid tog reparationen? Erfarenhet från MacForum i Göteborg? Min har börjat låta flopp-flopp i högra fläkten och det är riktigt störande. Irriterande att man köper ett arbetsverktyg för 21´000 och sedan måste klara sig utan det i åtskilliga veckor.

Undrar samma sak. Men i mitt fall är det den vänstra fläkten som gnisslar vid låga varvtal ibland.

Jag undrar också om det är något man kan fixa själv. En droppe symaskins-olja på rätt ställe.. (Låter som ett typiskt lager-gnissel)

Erfarenheter efterlyses!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 00:16
Ursprungligen av strlng:

Någon som har lämnat in sin MBP för helikopter-ljudet? Hur lång tid tog reparationen? Erfarenhet från MacForum i Göteborg? Min har börjat låta flopp-flopp i högra fläkten och det är riktigt störande. Irriterande att man köper ett arbetsverktyg för 21´000 och sedan måste klara sig utan det i åtskilliga veckor.

Jag har haft liknande problem men helt "plötsligt" slutade oljudet. Vid felsökning med AHT fick jag följande felmeddelande:

4MOT/1/400000002: Left_Upper_Front

När jag väl lämnade in datorn så bad jag bara om ett skärmbyte (det var strul med min LCD-skärm) och valde bort fläkten eftersom den låt OK. Nu sitter jag dock här med ytterligare problem med mikrofonen och kanske med en av fläktarna. AHT lämnar nu följande felmeddelande:

4SNS/1/40000000:'TCOP'

Något som enligt sökning på Google och Apples forum verkar vara ett problem med temperatursensorn alt. moderkortsproblem, och där de flesta ganska omedelbums har fått sina moderkort utbytta.

Sensmoral 1: MBP suger kvalitetsmässigt.
Sensmoral 2: Ta tag i symptomen på en gång.

Aj då.
Min vänstra fläkt lade slutligen av i helgen. Har dock kompenserat med att skruva upp varvtalet på den högra med Fan Control så jag är inte särskilt orolig ändå eftersom alla temperaturer är normala faktiskt.

Din rapport ovan avgjorde dock mitt val.. Jag ska lämna in maskinen.

TACK för att du delade med dig av dina erfarenheter

Uppdatering ang. helikopterljudet. Nu har min MBP slutat att låta och därmed har också huvudvärken försvunnit.

1
Bevaka tråden