Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart macbook, blir det märken på den?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej hej

är på vä jakt efter en svart macbook men jag hör rykten om att det blir mycket fingeravtryck på den. jag hade en lombard en gång i tiden och den hade inte de problemen men nya macbooken verkar ganska "glossy" i sin lack.

hur har ni ägare det? mycket fingeravtryck? tycker ni att man ska ta en vit istället? den svarta är ju dock så sjukt snygg.

mvh

anders

glossy? nää, den svarta macbooken är ju mattsvart. det är bara den vita som är blank

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2006-09-04 21:22

Fingeravtryck finns det gott om här, visar ju bara att datorn används..:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 13:05

Den svarta får en del fingeravtryck men den vita tycks ju lida av missfärgningar, så om jag får välja tar jag nog fingeravtryck som går att ta bort med en fuktig trasa.

Jag har dock problem med att bitar av den matta ytan har slitis bort vilket innebär att jag fläckar med en blank yta på datorns kanter.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 22:00

Handkräm & svart Macbook är ingen bra combo...

Jag tycker ytan på svart MacBook är känsligare än ytan på vit MacBook.
Vita MacBook har en hårdare, glansigare yta. Känns mer hållfast och slitstark.
Jag har en vän med den (inga missfärgningar än).
SJälv har jag en svart MacBook och det finns lite repor och skrapmärken på locket. Jag tycker jag har varit försiktig... hm...
Jag använder den som flyttbar mycket.

Med facit i hand skulle jag nog köpt vit istället. Den är inte så snygg, men i längden verkar den vara snyggare. Och visst är det så att på den svarta så märks fettmärkena från fingrarna mer på tangenterna, än på den vita. Så jag rengör tangentbordet rätt ofta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-11 10:55

Har en svart, önskar den var vit... Både för priset och för att den vita inte blir lika skitig. Sambon har en vit...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-11 11:53

Har en svart och visst finns det fingeravtryck, men med en trasa så försvinner de lika fort! Jag är riktigt nöjd med den!

Den blir väldigt flottig om man inte tvättar händerna ofta. Som både (svart) MacBook-ägare och (vit) iPhone-ägare har jag lärt mig att tvätta händerna ofta. Eftersom jag älskar mina två prylar har jag inga problem med det - det är bara kul att (en gång om dagen med iPhone och en gång i veckan med MacBook) ta fram microfiberduken och mysa lite!

Min svarta har fått hörnen blankslitna men i övrigt ser den bra ut. Fingeravtryck kan du lätt torka av med fuktigt papper. Jag tror svarta slits snyggare än vita.

Jag har haft en svart MacBook ca 10 månader och lyckades hålla den fräsch i ca 9 med hjälp av en billig microfiberduk. För en månad sedan råkade jag få en knappt 10 cm repa på locket som bara är någon tiondels millimeter djup - tillräckligt för att gå igenom den svarta ytan och ge ett vitt intryck (ja, maskinen måste vara vit under ytan!?).

Någon som har något tips för att få denna repa mindre synlig, tack?

någon matt färgfyllning borde göra tricket. Eller något svårt vax.

1
Bevaka tråden