Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man kräva kompensation för försenad reparation?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-08-29 14:49

Lämnade in min Macbook den 2 augusti 2006. Då sa dom att pga av semester så är en/flera inte närvarande för tillfället att reperar, då sa dom att de kan ta 3 veckor för att få den fixad. Och nu var de bara skalet som skulle bytas ut (där tangenterna, musen sidan). Och nu är det den 29:e augusti, de har tagit nästan 4 veckor. Ja ringde i fredags, dom sa att skalet kommer på fredag eftermiddag, ja va där igår (Måndag) och då sa dom att skalet kanske kommer efter middag, och nu har dom fortfarande inte fixat det. Kan man kräva Kompensation för försenad reparation?

Mvh/P

varför skriver du med sådan stor text? :D:D om ja inte minns fel så gjorde du likadant i ett tidigare iinlägg.

kan, kan man ju alltid, men tveksamt om du får nån

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-29 22:00

varför gick du ingen annanstans?

Det finns fler serviceverkstäder i stockholm

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-29 22:20
Ursprungligen av ufred:

varför gick du ingen annanstans?

Spelar inte speciellt stor roll just nu, eller hur?

Ursprungligen av walken08:

Kan man kräva Kompensation för försenad reparation?

Du kan alltid kräva kompensation. T ex om det går oskäligt lång tid eller att de vid upprepade tillfällen inte håller vad det lovar. Vad jag vet så finns det dock inte så mycket som säger att de _måste_ erbjuda kompensation.

jag jobbar med sånt här. om du köpt enheten som privatperson så gäller konsumentköplagen. det som gäller är att reparationen är "inom skälig tid" och att säljaren "agerat skyndsamt". f yra veckor är lång tid, men inte så pass lång tid att du kan kräva kompensation eller någonting annat, ur en juridisk aspekt. det handlar om att dom skulle visa goodwill eller vara snälla för att behålla dig som kund, men är jag tveksam till att dom gör. semestertider är alltid semestertider och om dom nu slöat med reparationen, så kan dom alltid skylla på att det tagit lång tid att få in reservdelar - eller just att dom haft mycket att göra och många tekniker varit på semester.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 18:28

Jag lämnade in min den 24/7 hos Inlife. Tröttnade tillslut och tog kontakt med konsumentvägledaren. Ringde Apple och hänvisade till svaret som jag fått från K-vägledaren. Nu väntar jag på ny dator.

Sämre service än hos Inlife får man leta efter. OK om man säger att "vi har gjort fel men hjälper dig hitta en lösning". Fel kan allla göra men då får man stå för felen också. De bytte logikkort när det var batteriet som felade + att de smetade ner chassit med klister av ngt slag.

11e augusti lämnade in min ibook 1.33 ghz (senaste/sista ibooken) för att fläkten sjöng på sista versen. 3 veckor senare hade inget hänt, och när jag pratade med applesupporten skulle fläkten inte komma förrän 20 september. På grund av detta får jag en ny macbook. Supporten var lite seg så jag ringde 3 dagar i rad, så ibland lönar det sig att ligga på lite.

Jag har lämnat in både Powerbook o Ipods hos Inlife ett flertal gånger och skulle nog aldrig göra det igen. Sämre service får man leta efter!

Nu ska jag testa Humac med min macbook...

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-09-06 19:10

Om du haft ordentligt strul med datorn, tex oacceptabelt lång reparationstid, inkompetenta tekniker hos Apple och serviceverkstäder kan man få viss ersättning.

Steg 1. 270kr rabatt hos Apple Store om du handlar för mer än 1125kr.
Steg 2. 540kr rabatt hos Apple Store om du handlar för mer än 2250kr.
Steg 3. 840kr rabatt hos Apple Store om du handlar för mer än 3500kr.
Alternativt kontantutbetalning, max 450kr.

Alla priser inklusive moms.

De ger gladeligen ut trådlös Mighty Mouse eller trådlöst tangentbord som alternativ till rabatt/kontanter.

Jag har nyligen pratat med Apple Care/Tekn.support/Kundtjänst och de avslöjade en del. Gissar att detta varierar från fall till fall.

1
Bevaka tråden