Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini Core Duo vill inte alltid gå i vila...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Mini 1.66 GHz Core Duo som inte alla gånger går i vila. Kan inte härleda det till något specifikt program eller någon hårdvara...

Kör OS 10.4.7.

Vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 22:34

Har du något anslutet via bluetooth som t.ex. en mus?

Ursprungligen av pesc:

Har du något anslutet via bluetooth som t.ex. en mus?

Har bluetooth aktiverat men avslaget på mobilen för att spara på batteri..
Som sagt. Tror inte att det är någon hårdvara då det ibland funkar tillfredsställande...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 11:07

Har ingen aning om mini men har den ett batteri som kunde behöva bytas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 14:10

Under systeminställningar för bluetooth finns det en kryssruta för "Tillåt bluetoothenheter att väcka datorn". Blir det bättre om den inte är iklickad?

Har du någon annan hårdvara ansluten till datorn?

Ursprungligen av pesc:

Under systeminställningar för bluetooth finns det en kryssruta för "Tillåt bluetoothenheter att väcka datorn". Blir det bättre om den inte är iklickad?

Har du någon annan hårdvara ansluten till datorn?

Den var INTE förbockad. Men stängde Bluetooth helt för att se. Får återkomma om det.
Har dock inga bluetoothenheter förutom min mobil och den har blueyooth av för att spara batteri...

En kortläsare och en LaCie Brick hårddisk via USB 2.
Har även ett Apple USB-modem och mitt tangentbord/mus via en USB 1.1 hubb.
En iSight via Firewire.

Men det sjuka är att det har funkat med 10.4.7 och samma grejer runtomkring. Men nu har det inte funkat på flera dagar...

Är du konstant ansluten till internet? Jag hade min hemsida på datorn, dit bland annat tv-widgeten xmltv anslöt för att kolla vilken version som var den senaste. När tillräckligt många började använda widgeten så var det nog för att min dator aldrig skulle gå i vila (den var inställd på att somna efter 10 minuter). Så jag lade versionsfilen på en annan server.

Om du har router och skickar vidare portar till din dator - prova att stänga av dem ett tag och se om datorn somnar.
Annars, kör med Aktivitetskontroll öppen hela tiden och titta efter om det är något program som aktiveras med jämna mellanrum trots att du inte gör något själv med datorn.

Jo den har ju fast uppkopplng via airport och en router.
Ska prova att stänga av port-forwards. Men är tveksam till att det kommer hjälpa. Nu har det funkar i minst ett dygn och kommer säkert fungera tills jag bootar om nästa gång. Men visst. Det är ju en dator även om det står Apple på den.

1
Bevaka tråden