Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har nån använd sNews/Solucija CMS?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-30 12:49

Hittade mjukvaran för några dagar sedan och har försökt bergipa hur den funkar. Tyvärr verkar utvecklarna a(v nåt som ser riktigt trevligt ut) inte fatta vad "användarvänlighet" vetyder...

Det tog 20 minuter innan jag hittade nedladdningslänken (tog 20 minuter) och fattade att "Solucija" var bolaget och "sNews" var produkten (det tog en kvart).

Därefter skulle man klura ur vilken av versionera som var den "bästa", eftersom deras Beta heter 1.4 och det inte fanns hänvisning till t.ex. en stabil 1.3. Sen installerade jag, men det verkar som om det fattas en massa foldrar i hierarkin. Testar jag t.ex. sökfunktionen så får jag svar att foldern "search" (eller va fan det var) inte finns på servern - i sig en helt korrekt upplysning. Ska jag lägga in en sån då? Eller vaddå????

Laddade dessutom ner en snygg template. Blev lite snopen när den bara var en .html-fil utan en enda php-snippet. Så man ska tydligen lägga in php-kodsnuttarna där man vill ha dom, plus headern och lite annat och spara ner filen som php.

Har nån kollat appen och kan/orkar ge en kort vägledning?

Danne

Problemet med sökfunktionen verkar bero på att du inte har mod_rewrite installerat och/eller konfigurerat, det är det enda jag kan komma på. Sen så bygger hela systemet på (om jag har förstått rätt) att man infogar det i en redan befintlig sida.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-30 14:55
Ursprungligen av irrelogical:

Problemet med sökfunktionen verkar bero på att du inte har mod_rewrite installerat och/eller konfigurerat, det är det enda jag kan komma på. Sen så bygger hela systemet på (om jag har förstått rätt) att man infogar det i en redan befintlig sida.

Nyckelfrasen är alltså "Om jag förstått rätt". :-\
Hur länge försökte du fatta vad det handlade om?
(Vill bara veta om fler inte begriper ett smack. Är det bara jag så måste jag gå till doktorn).

När du laddade hem filerna så fanns det en fil i mappen som heter .htaccess.

I den här filen finns "mod rewrite" instruktionerna som webbservern måste få för att det ska funka.

Eftersom namnet börjar med en punkt så ser du den inte. Döp om den med något program (Terminalen, File Buddy, TextWrangler) som kan se osynliga filer så den inte börjar med en punkt. Kontrollera att det inte står något som du inte vill ha på din server i den. Spara den och ladda upp den i katalogen för sNews på din server. Döp därefter tillbaka den till .htaccess, med en punkt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-30 23:27
Ursprungligen av Merovech:

När du laddade hem filerna så fanns det en fil i mappen som heter .htaccess.

I den här filen finns "mod rewrite" instruktionerna som webbservern måste få för att det ska funka.

Eftersom namnet börjar med en punkt så ser du den inte. Döp om den med något program (Terminalen, File Buddy, TextWrangler) som kan se osynliga filer så den inte börjar med en punkt. Kontrollera att det inte står något som du inte vill ha på din server i den. Spara den och ladda upp den i katalogen för sNews på din server. Döp därefter tillbaka den till .htaccess, med en punkt.

tack tack.
den såg inte jag....

Om någon mer än jag undrar vad som diskuteras i denna tråd är det alltså denna sida som gäller:

http://www.solucija.com/home/all-about-snews/

Kan också rekommendera denna webbplats för att hitta alternativa Open Source CMS med möjlighet att testa både frontend och backend (admin-delen) av ett antal vanliga CMS:

http://www.opensourcecms.com/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-02 18:53

Hola,

För att runda av:

Efter att ha spenderat två dagar med 7-8 olika små CMS, så fastnade jag till slut för Limbo, dvs en miniversion av Mambo.

Url?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-03 13:14
Ursprungligen av Taz_1999:

Url?

Ä du seg idag? Testa googla på "cms limbo".
Men det verkar nu som om utvecklarna överger den cms:en också. Nästan ingen aktivitet på deras forum och inga direkt imponerande plugins längre. Pust.....först Mambo, sen Joomla, sen "Mambo/Joomla Light", dvs Limbo och nu har dom (ungefär samma gäng?) startat utvecklingen av CMS Drake.

Trodde att du kanske fattade min vink i mitt förra inlägg - att om du vill ha hjälp med saker så skall du göra det så lätt som möjligt för den som vill hjälpa dig, som tex genom att inkludera en URL i din fråga. Det är artigt, hjälpsamt och bra för forumet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-03 18:09
Ursprungligen av Taz_1999:

Trodde att du kanske fattade min vink i mitt förra inlägg - att om du vill ha hjälp med saker så skall du göra det så lätt som möjligt för den som vill hjälpa dig, som tex genom att inkludera en URL i din fråga. Det är artigt, hjälpsamt och bra för forumet.

Tack för påpekandet. Det skulle jag aldrig kunnat tänkt ut själv.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-03 23:37

Tagga ner nu Danne, Taz har ju en poäng. Ditt påhopp tycker jag var rätt onödigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-03 23:58
Ursprungligen av memark:

Tagga ner nu Danne, Taz har ju en poäng. Ditt påhopp tycker jag var rätt onödigt.

Suck....

1. Jag frågade om någon har använt programmen. Dem som gjort det behöver ingen länk. Den som INTE använt dom berörs inte av frågan utan kan surfa vidare.

2. Jag tänker inte lägga ut länkar till varje program, webbsida, dokument, begrepp eller företeelse som jag skriver om bara för att någon kanske blir nyfiken men inte orkar dra tummen ur rumpan och skriva in åtta bokstäver i Googles sökruta.

3. Vill Taz leka självutnämnd moderator, så får han naturligtvis det. men han ska väl inte räkna med att folk gör som han tycker

4. Det var inget "påhopp" utan en syrlig kommentar. Lär dig lite nyanser.

5. Lev som du lär då. Du borde ha lagt in en länk till nån text där begreppet "tagga ner" förklarades lite bättre. Det är ungefär det du säger.

Tjo

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-04 08:41
Ursprungligen av Danne V:

2. Jag tänker inte lägga ut länkar till varje program, webbsida, dokument, begrepp eller företeelse som jag skriver om

Vilket ingen heller har sagt (var fick du det ifrån?). Det enda jag säger är att det är lite olämpligt att du bemöter en enkel fråga från en främling som vill hjälpa dig med det syrliga "Är du seg idag?".

Ursprungligen av Danne V:

5. Lev som du lär då. Du borde ha lagt in en länk till nån text där begreppet "tagga ner" förklarades lite bättre. Det är ungefär det du säger.

Nej, den liknelsen missar poängen helt. Motsvarande parallell skulle snarare vara att du vänligt frågar mig "Vad betyder tagga ner?" och jag då frågar om du är seg idag. Grejen var ju inte att du lät bli att länka, utan att du var syrlig när någon bad om en enkel förklaring. Om det är så attans lätt att googla borde det vara ungefär två klick jobbigare för dig att klistra in resultatet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-04 09:27
Ursprungligen av memark:

Vilket ingen heller har sagt (var fick du det ifrån?).

Genom att läsa hans inlägg.

Ursprungligen av memark:

Det enda jag säger är att det är lite olämpligt att du bemöter en enkel fråga från en främling som vill hjälpa dig med det syrliga "Är du seg idag?".

Jaha, jag fattade som att du också saknade en länk. Sorry.

Och det håller jag med om. Det skulle ha kanske ha varit en efter den frågan.

Men det störde mig att han började undervisa om vad som är lämpligt och inte lämpligt i ett läge när hans predikan över huvud taget inte har nån relevans. Kanske jag omedvetet sket i att ta med den där smajlien....

Jag har skrivit ett antal inlägg på 99mac. Jag fattar nog ganska bra när det är läge att klistra in en länk eller inte.

Over & out....

Senast redigerat 2006-09-04 09:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 08:44
Ursprungligen av memark:

Tagga ner nu Danne, Taz har ju en poäng. Ditt påhopp tycker jag var rätt onödigt.

Håller med. Du behöver inte skriva en uppsats om ämnet, klistra bara in URL sist i meddelandet eller dylikt så kommer säkert massor av forumanvändare få mer nytta av inlägget

1
Bevaka tråden