Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Crystone webbhotell och Mail.app

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hoppade på Crystone's erbjudande på deras billigaste paket "beginner" för 340:- + moms inkl. en .se-domän vilket ju är riktigt bra pris.

Jag blir inte klok på mailen. Jag får inte det att lira med Mail.app eller någon annan epost-läsare förrutom Entourage, där det fungerar klockrent. Problemet i bl.a Mail.app är när man skapar kontot och den ska verifiera kontouppgifterna, då får man efter en stund ett fel att den inte kan verifiera kontouppgifterna (fel användarnamn/lösenord). Men det fungerar som sagt hur bra som helst i Entourage och via webmail.
Nu är det så att jag VILL köra Mail.app, Entourage tycker jag bara är plottrigt och jobbigt.
Jag har försökt med diverse inställningar i Mail.app men utan framgång.
Någon mer som råkat ut för detta? Hittade ni i så fall någon lösning på det eller har ni bara accepterat det?
Ska tillägga att jag jobbar som teknisk konsult med OSX osv så jag kan hantera grejerna normalt sett, men det här gick jag visst bet på

Jag löste problemet.
Efter en del undersökning med att logga in mot pop-servern via telnet och på så vis ta reda på hur servern frågar efter användarnamn och lösenord och hur dessa skulle skrivas så lyckades jag klura ut hur man skulle konfigurera Mail.app så det fungerar.
Varför det fungerade i Entourage måste bero på att där skickar programmet med både användarnamnet och domänen i ett när servern frågar efter användarnamn för POP, t.ex username@domän.se. Mail.app verkar bara skicka användarnamnet.
I Mail.app gjorde jag då helt enkelt så att jag i fältet för användarnamn för skicka (POP-servern angav username@domän.se. Sen fungerade det.

Det är ganska vanligt att användarnamn/kontonamn/kontoid/username för mailkonton är en hel epostadress, men det borde ha stått någonstans i dina lappar från leverantören.

Jo, så här i efterhand så förstår man ju logiken i det. Det som förvirrade mig var ju att det fungerade i Entourage men det programmet måste troligtvis formatera uppgifterna på nåt annat vis när den skickar det till mailservern än vad t.ex. Mail.app eller Thunderbird gör.
Fick inga instruktioner från webhotellet om hur mailen skulle konfigureras mer än ett användarnamn och ett lösenord och mailserverns adress.
Men men, nu är det löst och jag har lärt mig ytterligare nånting

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 12:24

Jag har problem att få IMAP att fungera mot samma leverantör. Vägrar lista upp mappar...

Tips?

1
Bevaka tråden