Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En fråga angående mouse over i Flash

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en fråga angånde Flash som jag hoppas någon kan hjälp mig med!

Jag har gjort en knapp som jag konverterat till en "Buttom". När man för musen över knappen vill jag att filmen skall flytta sig fra mtill frame 200 och spela därifrån.

strängen jag har lagt in i actionscripts är:

on (rollOvergotoAndPlay(200);
) {
}

Det fungerar inte med detta, är jag ute o cyklar?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 13:55

Om du "på" knappen lägger ditt on(RollOver) så bör du kunna skriva så här istället:

on(rollOver) {
_root.gotoAndPlay(200);
}

"_root" skriver du för att styra "huvud-tidslinjen", vilket jag antar att du vill göra. Det skulle säkert kunna fungera att strunta i "_root" också beroende på var du lägger knappen.

Michael

Ursprungligen av Matador2003:

Har en fråga angånde Flash som jag hoppas någon kan hjälp mig med!

Jag har gjort en knapp som jag konverterat till en "Buttom". När man för musen över knappen vill jag att filmen skall flytta sig fra mtill frame 200 och spela därifrån.

strängen jag har lagt in i actionscripts är:

on (rollOvergotoAndPlay(200);
) {
}

Det fungerar inte med detta, är jag ute o cyklar?

Ok tackar, det fungerar nu! Det konstiga är att jag väljer ju bara bland färdiga commandon:

on (role over) + sedan gotoandplay

Det borde ju rimligtvis också gå då?

Så om jag vill ha en tidslinjeförflyttning vid roll out så blir det då:

on(rollOut) {
_root.gotoAndPlay(200);
}

?????????

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 16:00

Ja. Så är det.

(Ursäkta att jag skriv er onödigt långt, men det går dessvärre inte att skriva bara Ja här…

Det funkar dessvärre inte för mig om jag gör det.

Det jag har gjort är att jag tagit en graphic, gjort den till buttom o sedan infogat dessa strängar. Det fungerar hursomhelst inte ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 16:18

Är det alltså ett button-script vi pratar om? Dubbekolla att ditt script verkligen är kopplat till knappen och inte till en Frame…

Ja, jag har alltså gjort exact detta:

Vid frame 340 så dyker en knapp upp, den är omvandlad till en "buttom". Sammtidigt så har jag ett guided layer som gör at ttidslinjen stannar när knappen dyker upp.

jag vill att när man för musen över den så skall den hoppa till frame 350 och när jag för bort musen så skall den hoppa tillbaka till 340. Jag har fört in följande sträng:

on(rollOver) {
_root.gotoAndPlay(350);
on(rollOut) {
_root.gotoAndPlay(340);
}

Själva processen att jag för över musen fungerar men den hoppar inte tillbaka till 340 igen.
jag har kollat så att själva actionscriptet inte ligger på en frame utan själva "buttom". Jag markerar ju "buttom" innan jag högerklicka o för in scriptet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 16:57

Eftersom det är olika frames där scriptet skall köras, dvs 340 och framåt respektive 350 och framåt blir då min nästa fråga om det verkligen är samma instans av knappen som ligger på scenen på de olika ställena. Ligger knappen i ett eget lager?

Ursprungligen av rasta:

Eftersom det är olika frames där scriptet skall köras, dvs 340 och framåt respektive 350 och framåt blir då min nästa fråga om det verkligen är samma instans av knappen som ligger på scenen på de olika ställena. Ligger knappen i ett eget lager?

Det är samma knapp som ligger på båda ställena och ja den ligger i ett eget lager.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 17:04

Frågan är vad det är som skall hända rent visuellt när du drar musen utanför, det är möjligt att du istället skulle kunna använda ett nästlat klipp snarare än att huvudtidsaxeln förflyttar sig. I mina öron (och utan att veta exakt vad du vill åstadkomma) så låter din lösning lite som om det kanske vore lättare med flera olika movieclips, dvs ett separat movieclip som startar när du går över/utanför knappen… Så hade nog jag löst det hela.

Ursprungligen av rasta:

Frågan är vad det är som skall hända rent visuellt när du drar musen utanför, det är möjligt att du istället skulle kunna använda ett nästlat klipp snarare än att huvudtidsaxeln förflyttar sig. I mina öron (och utan att veta exakt vad du vill åstadkomma) så låter din lösning lite som om det kanske vore lättare med flera olika movieclips, dvs ett separat movieclip som startar när du går över/utanför knappen… Så hade nog jag löst det hela.

Ken asså hanteringen actionscripts/commandon borde ju bli lika dan? Det enda jag vill är att tidslinjen hoppar till en fram när jag för musen över och hoppar tillbaka igen till en fram när jag drar bort musen. Jag har varit borta ett tag från Flash men använde detta utan några som helst problem under Flash 5 tiden.

Tycker logiken att det inte fungerar inte stämmer rikigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 22:49

Det beror som sagt på om det är samma instans av knappen. Detta är väsentligt i detta fall eftersom du byter frame i _root-uppspelningen. Samtliga actionscript är ju kopplade till en specifik instans av ett objekt och inte till objektet som sådant.

1
Bevaka tråden