Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela spel på mac (nybörjare)

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 22:07

Hallå, min första mac är nu inhandlad, en macbook.
Jag är mkt nöjd men har lite frågor ang. spel.
Kan jag spela mina gamla PC spel på macbooken? t.ex. championship manager 5, nfsu2 m.m.
Måste man ladda hem något program eller nån fil för att komplitera med?
Jag förökte installera cm5 men kom aldrig in i installations guiden.

Om jag inte kan använda mina gamla spel kan jag då köpa spela som fungerar på mac isf var?

tack på förhand.
//felix

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 22:39

Du måste installera bootcamp och sedan windows xp...
Eftersom du kan ju inte köra windows spel direkt i osx

Hoppas du förstog...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-02 22:44

Välkommen, felixab.

Titta i tråden Windows på Mac så hittar du info om hur du kör XP på din Macbook.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-03 00:13

jo jag har hört talas om de. Så de finns inget alternativ om man vill ha kvar mac os x på datorn? spel som är lämpade för mac å så?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-09-03 00:27

Dina Windows-spel körs i Windows, om du vill spela i OS X behöver du spel för OS X. Precis som du behöver olika versioner för XBox och Playstation.

Om du installerar XP på din Mac så ska/kan du behålla OS X. Du kan alltså använda båda opertativsystemen på din dator.

Vad gäller utbud av spel för OS X är jag fel person att svara, för jag spelar inte själv. Men Macoteket har en del spel, så mycket vet jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-03 00:33

Ok, tack för snabba svar.

Om någon vet var man kan köpa mac spel så är det bara höra av sig

  • Oregistrerad
  • 2006-09-03 09:43

Kolla på sidor som Tradera, Blocket, QXL osv. Annars så brukar det gå sketabra att Googla efter sånt

Macoteket har ju en del. Nordic Softsales har tyvärr hoppat av tåget (de hade en härlig rea i våras, jag köpte en rejäl bunt), Åhléns också om jag inte har fel. Enligt Nordic Softsales skall någon ta över macspel.se, men det verkar inte ha hänt än.

Spel är lite knepigt såhär i Intel-övergången. En del OSX-spel för PPC kan ju funka, men det är ingen som kan garantera. OS9-spel funkar inte, utom genom emulator. Windows-spel kan också funka genom emulator (Bochs t.ex.) men om man då emulerar Intel på en PPC-emulering på Intel, då får det inte varta några krävande saker.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-03 11:11

ok, tack.

får hålla ögonen öppna. Jag såg att vissa spel fungerar på både PC och Mac OSX, men fungerar de även på intel mac? Jag tycker de borde fungera men de är bäst att fråga innan man lägger ut hundralappar på de.
Spelet jag tänkte på var football manager 2006 på ginza.se och på cdon.com.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-03 11:19

Jag beställde nyligen ett spel från Feral... frakten är kostnadsfri för alla spel:

http://www.feral.co.uk/

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-09-04 00:15
Ursprungligen av felixab:

får hålla ögonen öppna. Jag såg att vissa spel fungerar på både PC och Mac OSX, men fungerar de även på intel mac? Jag tycker de borde fungera men de är bäst att fråga innan man lägger ut hundralappar på de.
Spelet jag tänkte på var football manager 2006 på ginza.se och på cdon.com.

Ja de fungerar på Intel Macarna också. Men däremot så körs Football Manager genom Rosetta eftersom den inte finns som Universal Binary.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 18:48
Ursprungligen av felixab:

ok, tack.

får hålla ögonen öppna. Jag såg att vissa spel fungerar på både PC och Mac OSX, men fungerar de även på intel mac? Jag tycker de borde fungera men de är bäst att fråga innan man lägger ut hundralappar på de.
Spelet jag tänkte på var football manager 2006 på ginza.se och på cdon.com.

Det finns inga spel som fungerar på både Windows och OS X. Däremot finns det ofta både en Mac- och en Windowsversion med i samma paket - kanske på samma CD/DVD också.
De Mac-spel som är märkta med "Universal"-symbolen fungerar även direkt på både PPC- och Intel-Macar. Alla andra måste emuleras i Rosetta om man har Intel-processor.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 14:56
Ursprungligen av Rajje:

Det finns inga spel som fungerar på både Windows och OS X. Däremot finns det ofta både en Mac- och en Windowsversion med i samma paket - kanske på samma CD/DVD också.

Till exempel Warcraft 3 och World of Warcraft.

Ursprungligen av Gås:

Till exempel Warcraft 3 och World of Warcraft.

Min kopia av Spyhunter är också hybrid, och väldigt många barnspel och andra spel som är gjorda i Director (Backpacker t.ex.).

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 16:30
Ursprungligen av Rajje:

Däremot finns det ofta både en Mac- och en Windowsversion med i samma paket - kanske på samma CD/DVD också.

Gör det ? De har jag aldrig sett faktiskt.. (då har jag ändå köpt ganska mycket pc spel)

Jag brukar beställa de flesta av mina spel från usa. det blir ganska billigt jämfört med att köpa den i sverige. http://www.macgamestore.com/

Se till att fråga runt innan du köper ett spel som ska köras genom Rosetta. Kan tänka mig att det finns risk att det laggar lite genom Rosetta. Dubbelkolla det innan du köpoer. Bara ett tips...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 22:35

Ok ska tänka på det. Tack för svaren

Det enda du behöver är World of Warcraft, sen kan du säga upp dig, skilja dig och överleva på dropp. Och inte lägga pengar på andra spel.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-10 11:16
Ursprungligen av Kalabalik:

Det enda du behöver är World of Warcraft, sen kan du säga upp dig, skilja dig och överleva på dropp. Och inte lägga pengar på andra spel.

Bra tips

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 22:01

Hallå igen.
hittade denna sidan: www.speldirekt.com, har någon köpt där ifrån? Championship manager 99/00 eller 00/01 skulle det fungera på en macbook? tycker att de hade bra priser.
Hoppas att någon har några svar.

Ursprungligen av felixab:

Hallå igen.
hittade denna sidan: www.speldirekt.com, har någon köpt där ifrån? Championship manager 99/00 eller 00/01 skulle det fungera på en macbook? tycker att de hade bra priser.
Hoppas att någon har några svar.

Spel från 99-01 borde inte ha några större problem, men jag har inte testat själv (trots att jag har en MBP). Får väl göra det någon gång, det är bara det att min MBP är för jobb och inte spel, och jag har gamla burkar för spel.

Men nyare spel bör ju stödja Intel-Mac från början om det skall vara mer än en chansning.

Ursprungligen av felixab:

Hallå igen.
hittade denna sidan: www.speldirekt.com, har någon köpt där ifrån? Championship manager 99/00 eller 00/01 skulle det fungera på en macbook? tycker att de hade bra priser.
Hoppas att någon har några svar.

Funkar dom i OSX? Är inte dom OS 9 only? Isåfall kommer det inte fungera för dig.

PS: Om du får nått av spelena att fungera... tror det är 00/01 som du kan köpa mig!!!! Är inte så lite nöjd över det kan jag berätta
Just det året så gick det köpa spelare ända ner till Div. 3. Look me up, spelade i Norsjö IF på den tiden.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 22:27

Ja, jag tycker det borde fungera men jag är ny mac användare så det är bäst att höra sig för lite. Någon som har köpt på speldirekt eller testat något av spelen?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 23:24

haha, får göra de då.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 23:29

Är det någon som vet? hittar inga systemkrav till spelen.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-09-12 01:20

Varken CM 99/00 eller 00/01 fungerar i OS X. Dessutom så led CM 00/01 av en tråkig bugg som gjorde att spelarnas statistik hela tiden sjönk.

Varför inte testa Football Manager?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 11:27

hallå igen, har nu football manager och det fungerar fel fritt. Men jag har alltid gillat den här typen av spel och spelat de flesta Championship manager spelen och där har alltid funnits en funktion som heter "Sök spelare/ledare" tror jag och där listades alla spelare och sedan kunde man sortera ut spelare utan kontrakt å så, har den funktionen tagits bort eller är det bara jag som inte hittar den?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-09-15 20:03

Den ska finnas kvar. Har inte spelet installerat men jag har för mig att du hittar sökfunktionen på lagsidans sidokolumn. Kolla igenom där och se om du hittar den.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 20:05

jag hittade den under rubriken manager.

1
Bevaka tråden