Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro har en formgivningsbugg

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-02 13:39

Under skärmen står det MacBook Pro i nåt spegelaktigt material. Det är ju en klantig formlösning som dessutom är helt onödig. Det enda man försöker uppnå är en känsla av något; exklusivitet gissar jag att Apple har siktat på.
Vad har jag emot det då? Den där detaljen speglar mig själv och det som finns bakom mig. Rör jag mig det minsta flimmrar det under skärmen, dvs reflektionen skiftar beroende på hur jag rör mig. Otroligt störande. Lika dumt som de där animerade gif:arna på tidiga hemsidor i internets (publika) barndom.

enkel lösning på ditt problem kan lösas med en liten tejpbit det är inte så snyggt men ändå

  • Medlem
  • 2006-09-02 13:54

Lösningar finns det gott om, men det är inte det som är poängen. Det är illa tänkt på formavdelningen på Apple.

Ja, det där är inte så lyckat.
Tanken var antagligen att följa stuket som öppningsknappen, on/off-knappen och skruvskallarna har. Sen har någon "snålat ur" och bara tryckt i "krom-blank".
Bara insjunkna bokstäver alternativt en lite ruggad yta hade matchat bättre och blänkt mindre.

Men det finns värre, t.ex magsafe's infästning av sladden mot kontakten som på alla MBP jag sett har verkat läskigt buckliga. Där hade man kunnat kosta på en länk eller nått så den inte nöts ut så snabbt.

MBP är vackrast på marknaden, de har bara en del fixar att se fram emot. *klappar min MBP tröstande*

  • Medlem
  • 2006-09-02 14:28

Visst är det värre med rena funktionsfel. Men det är ändå anmärkningsvärt att ett rent dekorativt element kan försämra produktens ergonomi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 14:31

Apple's skärmar leder av samma fel. Jag störde mig som fan på det till en början - nu ser jag det inte längre.

Nej, alltså, varför blir slutet på magsafe kabeln så bucklig? Det ser ju ut som att sladdarna i sladden har knycklats ihop sig mot slutet, att de blivit tryckta på något vis...

I alla fall, blänket ÄR inte helt genomtänkt, opassande på en "pro" dator. Det känns inte som Apple tänkt till så bra angående en sådan detalj, där skulle de gjort en lite bättre målgruppsanalys. Små pojkar som JAG tycker det är häftigt, men jag är ju inte helt rätt målgrupp. Målguppen ligger (nog?) på en sådan nivå då man inte vill ha häftiga, blänkade och störande bokstäver 5mm från sin skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-03 07:40

Snacka om i-landsproblem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 14:00

Exakt, ett enormt i-landsproblem som man faktiskt slutar tänka på efter ett tags användande.

Jag har faktiskt inte tänkt på de föränn jag läste den här tråden Tycker inte att jag märker de heller, även om jag rör mig hit o dit så märker jag inget i reflektionen, kankse beror de på att jag har lite halvskum belysning?

Jag var såååååå sugen på en MBP när de kom... och sedan knallade jag in på MacForum på avenyn i här i Götet och såg loggan under skärmen och tänkte usch och fy. Det ser ju bara billigt ut! Lite som en Intel Inside klisterlapp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 21:05
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag var såååååå sugen på en MBP när de kom... och sedan knallade jag in på MacForum på avenyn i här i Götet och såg loggan under skärmen och tänkte usch och fy. Det ser ju bara billigt ut! Lite som en Intel Inside klisterlapp!

Hehe jo känner inte alla så?

Skämt åsido har jag haft min 17" MBP i snart en månad och jag har faktiskt aldrig funderat på det... Ser Cinema Displayerna likadana ut? Funtar på att köpa en sån...

hm. nog bara jag gillar att det blänker

1
Bevaka tråden