Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mer än min Macbook som stänger av sig?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-30 17:43

Min Macbook har börjat stänga av sig själv rätt så ofta! :< Startar jag tex ett spel dör den direkt oftast.

Ringde till Apple Store igår, killen bad mig kolla om ram-minnerna satt i och hårt. Om det inte var något fel på dem skulle han skicka ett nytt batteri. Checkade dem, tog ut och satt i (vilket var JÄVLIGT svårt, fick ta i så mycket att händerna nästan gick sönder).
Ringde tillbaka idag, fick prata med någon annan. Han sa åt mig att testa att köra Utan batteri (alltså lägga det åt sidan) och köra med ström i en timme, och om problemet fortfarande uppstod skulle den in för service (inget de ville göra utan jag skulle behöva konka in med den till stan), annars skulle de skicka nytt batteri.
Så ringer jag 2 timmar senare, säger att jag kört 2 timmar av krävande saker och den har inte stängt av sig. Då ber en en ny kille (som förövrigt var norrman och omöjlig att förstå ibland) att testa en ny sak, nämligen 6-8(!) timmar (varför så länge när den normalt stänger av sig efter 1-2min?) och även att göra några dumma tangentkombinationer.

Hoppas kan de skicka ett nytt batteri imorn (om de inte ber mig göra tusen fler saker, men varför kan de inte säga ALLT första gången???) och förhoppningsvis så slutar den stänga av sig!
Såg ingen tråd om detta i denna forumsdel, men jag kan väl knappast vara ensam om detta problem?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 17:53

Du är inte ensam. Min MacBook 1.83 Ghz fick också detta irriterande problem "random shutdowns". För mig stängde den av sig oberoende ifall jag körde med batteri eller utan. Den kunde stänga av sig när som helst och när jag försökte starta upp den igen kunde den stänga av sig en 5 ggr i rad under uppstartsprocessen. Det verkade inte ha något med mjukvara att göra eftersom den även kunde stänga av sig i Windows (Boot Camp). Nu har jag sänt iväg min...

Jag rekommenderar dig att söka på nätet om "random shutdowns"... verkar vara ett stort problem. En kille (minns inte var) gav ett tips om att det hjälper ifall man i systeminställningarna och strömspararen stängar av vila för datorn samt för hårdisken. Jag testade detta strax innan jag skickade iväg min och det verkade hjälpa lite... men trots det stängde den av sig. Så nu är den påväg och jag hoppas att jag får en "frisk" MacBook tillbaka...

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-30 19:17

Var har du sänt din, till en macaffär va? Trodde Apple Store skulle ta min dator men de ville som sagt inte ha den.
Och supporten tog aldrig upp att skicka ett nytt batteri? Skulle hoppas att att det hjälper med ett nytt batteri, så slipper man vara utan dator i några veckor.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 19:26

Tog den till Mac-affären jag köpte den ifrån. Jag beskrev noggrant problemets art. Jag hade dessutom läst på, det finns massor över nätet om "random shutdowns" gällande MacBooken. Man får stå på sig. Hoppas att du kommer undan med bara batteriet. Tyvärr kom inte min undan med det. Antingen byter de logikkortet eller något annat. Eller så får jag en helt ny MacBook.

Men problem är till för att lösas. Så jag misströstar inte.

Hoppas att din klarar sig lindrigt undan med enbart batteribyte.

Snackade med Apple idag om min MB som har problemet. Det är väldigt lätt att återskapa problemet genom att belasta maskinen rejält.
Skrev ett progam som belastar cpu:n rejält så nu kan slocknar min maskin inom någon minut.
Apples lösning var att lämna in maskinen på garantireparation ("det är ett känt problem som har en lösning" enligt supporten). Lämnar den på service senare i veckan så får vi se om det inte löser sig till det bättre.

MIn har samma problem så det blir att lämna in den nu!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-30 23:19

Har samma problem med "random shutdowns" ska lämna in min MB på lördag.

Min polare returnerade just sin nyinköpta macbook enligt 14-dagarsprincipen till Apple Store. Problemet är tydligen rätt omfattande. Det finns mängder med diskussioner på nätet, inte minst på Apples egna diskussionsforum. Jag köpte min MB en månad innan min kompis men fick ändå en dator ur en senare serie. Vissa hävdar att problemet är relaterat till vilken serie datorn kommer ifrån.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-08 15:37
Ursprungligen av ogglodg:

Har samma problem med "random shutdowns" ska lämna in min MB på lördag.

Fick besked idag att Logic kortet skulle bytas,problemet är bara att dom har inga sådana på lager och det har inte apple heller så dom visste helt enkelt inte när jag kunde få tillbaks min dator.
Vad tror ni?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-14 21:18
Ursprungligen av ogglodg:

Fick besked idag att Logic kortet skulle bytas,problemet är bara att dom har inga sådana på lager och det har inte apple heller så dom visste helt enkelt inte när jag kunde få tillbaks min dator.
Vad tror ni?

Var i kontakt med macsupporten idag, dom har inte fått "reservdelen " än.
Det är väl tre veckor nu som min MB har legat hos dom .

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-31 19:42

idag har jag lämnat in blackbooken... trodde jag skulle komma undan utan detta problem, men ickke. killen på verkstan sa att dom hade fått in ett antal med samma problem. det gick numera under namnet "Plötslig spädbarns död" på servicen : ) /P

Min har samma problem, efter att ha varit befriad från problemet i två veckor så hände det idag igen då jag väckte den ur vila. Lutar starkt åt att ta kontakt med Apple.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-31 20:44

Bestämde mig för att testa lite mer istället för att ringa idag, ingen mening att skicka nytt batteri om det inte är det som är felet.
Spel, terminalkommandon och vanligt surfande, inget kunde släcka min dator (inget batteri isatt) i ca 10 timmar! Dock var datorn mycket svalare när inte batteriet var isatt, fläkten gick knappt igång när jag körde Starcraft via rosetta, annars brukar den gå på högvarv konstant ända tills jag stänger av spelet.
Var säker på att batteriet var defekt nu, så jag satte på lite mer eftersom jag var säker på att inget skulle hinna. 2 strömmande wmv's i Quicktime, och 6 filmnerladdningar i Camino. Både buggiga betas, båda tog ca 45% cpu och fläkten gick igång. Och viiips så dog datorn
Försökte sätta igång den direkt, gick inte. Igen, gick inte. Väntade en minut, kunde ha igång den en minut. Väntade 5min, och nu har jag skrivit allt detta
Blir nog alltså att ta in datorn till stan imorn (rekommendation? hört att inlife ska ha taskig service)
Utan dator i några veckor alltså :<

Min la av 3 ggr inom loppet av några minuter för en timme sen.
Då kom jag ihåg det här med batteriet , så jag tog bort det och startade med nätström istället.
Och nu har den puttrat i en timma utan att stänga av sig.
Men visst är det märkligt , min har stängt av sig med batteriet i men med nätström påkopplad.
Men batteriet kanske påverkar så mycket ?
Jag ska köra hela kvällen nu utan batteri så får vi se vad som händer.

Jag kommer nu på att i början hade datorn svårt att känna av batteriet det var
bara ett kryss uppe i batterisymbolen. Men det löste jag genom att ta bort och sätta tillbaka batteriet så jag antar att det bara var dålig kontakt , eller så var det ett tecken , vem vet!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-31 21:06

När batteriet och även elsladden är i så kör ju datorn från el och bryr sig inte om batteriet. Så om den dör då så borde väl inte batteriet vara problemet?
Däremot brukar oftast (för mig, och för de jag läst om) burken dö när man kör något krävande och datorn blir varm. Så att ta ut batteriet då hjälper väl lite eftersom datorn blir svalare.
Men det verkar som inte batteriet är felet, utan logibordet eller vad fan det heter. Något inuti datorn är fel iaf Synd att det blir fel på så många, men förståligt att det kan hända när man släpper en helt ny modell. Är väl inte Apple som bygger burkarna heller, får hoppas att de inte får så mycket skit för detta och hittar/löser problemet snabbt!

Logikkortet heter det och det är samma som moderkort för oss som är uppvuxna med pc!:)
Fortfarande inte några problem efter 1 timma och 45 min.

Alltså jag tror inte att det är värmerelaterat och anledningen till det är att i morse
så la den av 2-3 ggr bara en kvart efter uppstarten och då är den ju inte speciellt varm.
Jag hade ju min inne nu i 4 veckor och dom uppfattade inte riktigt problemet på verkstan men det stod på felrapporten att ev felaktigt moderkort och enligt dom så kollades moderkortet men inget fel hittades.
Så jag ger en liten chans att det kan vara batteriet.
Men jag är långt ifrån säker.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-08-31 22:01

Nej jag tror inte heller att det är något värmeproblem i Macbooken, Däremot tror jag starkt att värmen ofta kan trigga problemet. Väldigt många jag läst om stängs av när de kör rosettaprogram eller yes >/dev/null & i terminalen så datorn går på högvarv. Min har också stängts av när den varit sval, men inte lika ofta som när den varit varm.

Och ang batteriet, min har ju dött när inte batteriet varit insatt, så jag är väldigt tveksam att den kan fixa sig med ett nytt batteri.
Aja in åker den imorn, sen är det bara att vänta.

Hittade en sida som behandlade just det här:

Posted July 18, 2006 @ 6:07PM by Boyd Waters
I had this problem.

Random shutdown started, it was about 1-2 times per week. Over the next two weeks it got more common, at 2-4 times per day I wiped the disk, re-installed a clean copy of the OS, applied updates, but no joy. Then I called AppleCare.

The AppleCare tech suggested I remove the battery and run the laptop without the battery installed for a while -- I used the AC wall adapter exclusively. Sure enough, that fixed it.

The express-shipped me a new battery. I have not had the problem since!

TRY REPLACING THE BATTERY BEFORE REPLACING THE LOGIC BOARD!

Så jag kanske , men jag säger kanske är på rätt spår!

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2006/7/18/4689

Jag hade fel , totalfel!
Datorn funkade hela kvällen igår så jag lät den stå på och på morgonen
testade jag den igen.

Surfade en stund och efter ca 10 min blev skärmen svart , omstart , svart efter några minuter
omstart igen och då blev den svart direkt.
Då gav jag upp och åkte till Lanmaster och där är den nu!
Så du hade rätt Joppe , det var inte batteriet!

nää alltså... jag bliiir sååååå less. jag som använder datorn som redskap i arbetet med foto (låter lite prettigt kanske? hehe) har ju inte ork att hålla på att tjafsa med en burk som dör 24/7... hoppas jag är förskonad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-02 13:52

Sånt här får mig att inte våga beställa en Macbook. Kanske blir en PC istället. en Asus W3J. Men jag väntar i några dagar först.

northernlight
Jag använder min dator i jobbet också!
Har ett specialprogram i windowsdelen som jag behöver.
Men det skulle kosta 1300 kr att gå före i kön.
Det var 25 datorer före mig och dom skulle möjligen komma till min
i slutet av nästa vecka.
Elände elände!:(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-02 19:51

Min MacBook har fungerat i stort sett felfritt dygnet runt, sedan jag köpte den för 2 månader sedan. NU, under de senaste tre timmarna har den helt plötsligt börjat stänga av sig, helt utan anledning! Jag har inte installerat någonting nytt de senaste dagarna, och den har heller inte utfört något tungt arbete idag.
Den har stängt av sig ca 20 ggr nu... Har även testat utan batteri med samma resultat.

Har någon annan varit med om något liknande med sin MacBook? Att den fungerat felfritt en lång tid, för att sedan helt plötsligt bete sig på det här sättet?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 20:54
Ursprungligen av Seretur:

Min MacBook har fungerat i stort sett felfritt dygnet runt, sedan jag köpte den för 2 månader sedan. NU, under de senaste tre timmarna har den helt plötsligt börjat stänga av sig, helt utan anledning! Jag har inte installerat någonting nytt de senaste dagarna, och den har heller inte utfört något tungt arbete idag.
Den har stängt av sig ca 20 ggr nu... Har även testat utan batteri med samma resultat.

Har någon annan varit med om något liknande med sin MacBook? Att den fungerat felfritt en lång tid, för att sedan helt plötsligt bete sig på det här sättet?

Exakt så var det för mig med... En helt perfekt fungerande MacBook började efter ca 2 månaders tid att stänga av sig... problemen blev värre och just nu är den på reparation. Har varit borta en vecka nu. Jag hoppas den blir fixad så att problemet försvinner. Jag har tyvärr läst att en del som skickat iväg sina MacBooks för detta problem "random shutdowns" fått tillbaka dem i samma skick... alltså ingen förbättring. Jag hoppas att min blir fixad.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 10:07

Samma här

Ursprungligen av Seretur:

Min MacBook har fungerat i stort sett felfritt dygnet runt, sedan jag köpte den för 2 månader sedan. NU, under de senaste tre timmarna har den helt plötsligt börjat stänga av sig, helt utan anledning! Jag har inte installerat någonting nytt de senaste dagarna, och den har heller inte utfört något tungt arbete idag.
Den har stängt av sig ca 20 ggr nu... Har även testat utan batteri med samma resultat.

Har någon annan varit med om något liknande med sin MacBook? Att den fungerat felfritt en lång tid, för att sedan helt plötsligt bete sig på det här sättet?

Jag har fått exakt samma problem, och ser att fler också har fått det. Två månader, sen nu på morgonen har den stängts av 5 gånger, sista gången hann den knappt starta. Sen provade jag att köra i Windows (Boot Camp) istället och det har funkat hittills. Men det här problemet verkar ju vara enormt mycket större och bredare än vad jag kunde tro.

Det bästa vore ju att få en ny dator direkt istället för massa reparationer och dylikt, men kan förstå att varför man inte får det. Nu ska jag i alla fall byta tillbaks till OS X igen och se vad som händer.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 21:41

Det här låter ju rätt allvarligt. Är det något problem på de som fått sina macbooks den senaste tiden? Typ senare hälften av augusti o framåt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-02 22:16

Jag fick min 28 augusti... Igår när jag skulle visa datorn för en kompis stängde den av sig... den har inte gjort det förut och jag körde i och för sig på batteri men jag tycker det är illa i alla fall!
Har programmet Intel Core Duo igång på datorn, visar datorns temp, hur mycket den använder processorn i procent och processor frekvensen. Igår när jag anväde datorn började den bara använda 1 GHz och köra närmare 100%... väldigt skumt tycker jag när den ska vara på 2 GHz!

Ursprungligen av guskar:

Har programmet Intel Core Duo igång på datorn, visar datorns temp, hur mycket den använder processorn i procent och processor frekvensen. Igår när jag anväde datorn började den bara använda 1 GHz och köra närmare 100%... väldigt skumt tycker jag när den ska vara på 2 GHz!

Har samma konstigheter på min, hittat en lösning?

Jag beställde min MacBook (vit 2Ghz, 1GB RAM & 80GB HDD) samma dag som den kom. Fick den efter två veckor - fungerade prima i två månader, sedan kom problemet du talar om. Fick tillbaka från logikkortsbyte efter en och en halv vecka (tack, Macademic - och Apple som gjorde en global search efter ett logikkort). Fungerade riktigt bra i två veckor, sedan började avstängningarna i fredags igen. Pratade med Apple Support idag, förmodligen behöver topplocket bytas ut (där tangentbordet sitter).

Tydligen så är det där med tre reparationer av samma problem för att få datorn utbytt inte helt satt i sten - de tar hänsyn till hur mycket problem som orsakats. Allt enligt supportkillen jag talade med.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-03 13:43
Ursprungligen av Hunter78:

Har samma konstigheter på min, hittat en lösning?

Har tyvärr inte hittat någon lösning... efter ett tag verkar den bli bättre... men just nu jobbar den på 1.5 GHz 53%...
Är det fler än jag som har detta problem att den inte använder kapaciteten av processorn fullt ut?

Bevaka tråden