Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Intel core 2 duo i iMac samtidigt som MacPro?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allt prat om core 2 duo och Mac Pro är förståeligt då det är den enda (desktop) Mac som ännu inte bygger på Intel-processorer, men borde det inte vara aktuellt att uppdatera iMacen i samma veva? Det var väl ett tag sedan nu?

/Jerker

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 21:57

Jag tror inte att iMacen kommer att få samma prestanda som Mac Pro. Det var nog bara ett gästspel bland de stora grabbarna när iMacen fick en G5:a i sig.

Ursprungligen av Patrick:

Jag tror inte att iMacen kommer att få samma prestanda som Mac Pro. Det var nog bara ett gästspel bland de stora grabbarna när iMacen fick en G5:a i sig.

Men vad jag förstod i en artikel någonstans är Core 2 duo troligvis en ersättare till Core duo då den drar mindre ström med bättre prestanda. Core 2 duo kommer väl finnas som Core 2 duo extrem som skulle kunna vara aktuell för Mac Pro och Core 2 duo till iMac.

Det är väl bara jag som hoppas och drömmer...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 15:49
Ursprungligen av jolander:

Men vad jag förstod i en artikel någonstans är Core 2 duo troligvis en ersättare till Core duo då den drar mindre ström med bättre prestanda. Core 2 duo kommer väl finnas som Core 2 duo extrem som skulle kunna vara aktuell för Mac Pro och Core 2 duo till iMac.

Det är väl bara jag som hoppas och drömmer...

Sorry det var bara jag som blandade ihop och dagdrömde:cool:

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-02 22:49

Jag skulle tro att MacBook, MacBook Pro och Mac Mini kommer få C2D Merom, alla i olika hastigheter där MacBook Pro får den snabbaste, följd av MacBook och sist Mini.

iMac tror jag kommer vara den enda datorn med C2D Conroe. Mac Pro och XServe kommer använda Woodcrest och Kentsfield.

Det är iallafall min gissning.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-02 22:50

Jag skulle tro att MacBook, MacBook Pro och Mac Mini kommer få C2D Merom, alla i olika hastigheter där MacBook Pro får den snabbaste, följd av MacBook och sist samt minst Mini.

iMac tror jag kommer vara den enda datorn med C2D Conroe. Mac Pro och XServe kommer båda använda Woodcrest- och Kentsfield-baserade processorer.

Det är iallafall min gissning.

  • Medlem
  • 2006-06-27 22:40

är det inte ganska självklart att den processorn kommer dyka upp i imac och mini också? i varje fall en likvärdig.. grejjen är ju inte att sätta en sämre processor i en dator, eller bättre i en annan, utan NÄR man gör det.. för mig är det ganska givet att imac kommer uppdateras i sinom tid, när nya powermacen tagit sin plats som råstyrkan "igen"..

core 2 duo är väl ganska sannolikt att vi kommer få se i imac också. intel hade väl valt att kalla både merom och conroe för core 2 duo om jag inte minns fel, vilket borde innebära att c2d merom borde dyka upp i en imac medan mac pro (eller vad det kan bli) kommer ha ensamrätt på c2d conroe. om det inte blir så att mac pro (...) får en kentsfield istället...

Senast redigerat 2006-06-28 16:31
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-12 13:24

Jag skulle inte bli förvånad om Apple släpper tre modeller av iMac istället för dagens två i september. De har tre modeller av MB, MBP & MP. Hoppet från 1,83 GHz och 2 GHz till Conroe 1,86 och 2,13 känns lite fjuttigt nu när det också finns 2,4 & 2,67 (och 2,93). Dessutom är Conroe 2000-3000 kr billigare än mobila Merom på 2,16 och 2,33.

Mac Pro har som standardkonfig. 4x2,66 Xeon. Då skulle den snabbaste iMacen kunna ha 2x2,4 Conroe och ATI X1800 mobile (om den inte blir för varm förstås) och de andra 2,13 och 1,86. Å andra sidan om de ska uppdatera Mac mini också till 1,83 GHz kan de inte ha 1,86 i iMac så det kanske blir 2 modeller med 2,13 och 2,4 Conroe. Ja, man kan alltid hoppas åtminstone :).

Senast redigerat 2006-08-12 13:51

Sedan Apple bytte till Intel har jag tappat koll på alla dessa nya processorer. Jag är med på vad en P3, P4 och en Xeon är för något. Men nu talas det om Conroe, Merom och Core Solo, Core Duo och ännu fler modeller.

Dags för en FAQ skriven av en Intel-kunnig?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-15 22:29
Ursprungligen av Björnström:

Sedan Apple bytte till Intel har jag tappat koll på alla dessa nya processorer. Jag är med på vad en P3, P4 och en Xeon är för något. Men nu talas det om Conroe, Merom och Core Solo, Core Duo och ännu fler modeller.

Dags för en FAQ skriven av en Intel-kunnig?

Glöm inte Core 2 Duo!
Någon FAQ kan jag inte lova men här hittar du utförlig info.

Core är Intels nya processorarkitektur.
Core innebär dubbla kärnor förstås.
Core Solo har en kärna.
Core Duo är den första serien av processorer med denna nya arkitektur med dubbla kärnor.
Core 2 Duo är den andra nya serien (Core Duo blev inte så långlivad, slutar tillverkas på våren).
Yonah är namnet på de mobila Core Duo-processorerna (iMac, MBP, MB).
Merom är namnet på en modell av de mobila Core 2 Duo-processorerna.
Conroe är namnet på en modell av de stationära Core 2 Duo-processorerna.
Xeon är namnet på en annan modell av de stationära Core Duo-processorerna (högre busshastighet, kan köras i par därav Mac Pro Quad).
Namnen kommer från israeliska orter eller städer där dessa processorer utvecklas.

Senast redigerat 2006-08-15 22:41
  • Medlem
  • 2006-08-19 22:39

Jag tror det är ganska så troligt att Merom (laptop-varianten av Core 2 Duo) kommer att hamna i iMac'en för eller senare. Notera att dagens iMac bygger på Yonah, som är föregångaren till Merom, att Merom är pin-kompatibel med Yonah, och att iMac'ens formfaktor är mer lik en laptop än en desktop-maskin. För en bra sammanfattning av vad vi kanske kan vänta oss av Merom i en iMac, se Anandtech's artikel "Mobile CPU Wars: Core 2 Duo vs. Core Duo" -> http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2808

FYI så gjorde de även en test av nuvarande iMac i januari, se http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2685

Sitter för övrigt själv och väntar på skatteåterbäringen för att sedan kunna kosta på mig en iMac, så visst är det lite intressant huruvida en uppdatering väntar runt hörnet... Mitten av september sa någon?

MVH//Kalle

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 03:11

Dum fråga antar jag:
Kan man köra XP Native på iMac ?
Gör det på Macbook, så det borde väl inte vara någon skillnad?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-01 20:12
Ursprungligen av 526:

Dum fråga antar jag:
Kan man köra XP Native på iMac ?
Gör det på Macbook, så det borde väl inte vara någon skillnad?

Japp, äkta XP på alla Macar nu.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 19:27
Ursprungligen av Homy:

Glöm inte Core 2 Duo!
Någon FAQ kan jag inte lova men här hittar du utförlig info.

Core är Intels nya processorarkitektur.
Core innebär dubbla kärnor förstås.
Core Solo har en kärna.
Core Duo är den första serien av processorer med denna nya arkitektur med dubbla kärnor.
Core 2 Duo är den andra nya serien (Core Duo blev inte så långlivad, slutar tillverkas på våren).
Yonah är namnet på de mobila Core Duo-processorerna (iMac, MBP, MB).
Merom är namnet på en modell av de mobila Core 2 Duo-processorerna.
Conroe är namnet på en modell av de stationära Core 2 Duo-processorerna.
Xeon är namnet på en annan modell av de stationära Core Duo-processorerna (högre busshastighet, kan köras i par därav Mac Pro Quad).
Namnen kommer från israeliska orter eller städer där dessa processorer utvecklas.

Tack:)

1
Bevaka tråden