Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen! Idol är tillbaka :D

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns få program som kan få mig att rysa av både välbehag och obehag inom loppet av minuter, men Idol är ett av dem.

Att se sån totalt talanglösa och inkompetenta personer sida vid sida med väldigt begåvade unga musiker är fullkomligt häpnadsväckande, och visar med mer än önskvärd tydlighet hur enormt stor skillnad det faktiskt är mellan att kunna och att bara vilja kunna.

Det är väl iofs en talang att våga göra bort sig så helt talanglös är nog ingen som ställer upp i idol, sen så är det ett faktum att själva auditionmetoden bidrar till att framställa folks sångröster i dålig dager.
Apropå talanglös så kommer jag ihåg Peter Swartling när han drev sitt första skivbolag sicken amatör....Hans skivbolagsbosskarriär mirakelräddades av JustD.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-30 20:58

Dokusåpor... Jag avundas verkligen er som står ut, eller t.o.m får ut något av att se på denna "underhållning". 9 av 10 program idag är ju dokusåpor, så min TV är väldigt oanvänd nu för tiden... =/

Auditionmetoden kan säkert förvärra för dem som ligger på gränsen, men för de fullkomligt hopplösa fallen så kvittar det - att vara tondöv är inte en fråga om tycke och smak, det är så nära man kommer objektiv sanning.

I American Idol så dök det upp ett 11-årigt flickebarn som i sitt första framträdande sjöng så här:

http://youtube.com/watch?v=ioFOw28HwbE

...det är svårt att inte få ståpäls, som Gunde säger.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-31 00:07

Såg lite på programmet idag och blir riktigt paff över hur taskig koll somliga har. Att ingen säger åt dem att de inte kan sjunga innan de ställer upp i ett program som idol. Jag har sett något från american idol och trodde att amerikaner på något sätt var unika i sitt sätt att förneka sin brist på talang. Men nu såg jag även dessa människor i det svenska idolprogrammet. Folk som verkligen är kassa på att sjunga kräver andra motiveringar än att de sjunger illa för att lämna scenen. Sen förstår jag ju att producenterna klipper in de värsta för att skapa lite intresse för programmet. Programmet förlorar förmodligen en stor del av sin publik när det bara finns folk som kan sjunga kvar i tävlingen. Även om jag tycker det är risigt av produktionsbolaget att kapitalisera på dessa stackare så är det trots allt dessa förmågor som gör programmet någorlunda kul att titta på. Jag antar att vi alla har en pervers ådra som gör att vi känner oss bättre när andra gör bort sig.

Ursprungligen av ace4711:

I American Idol så dök det upp ett 11-årigt flickebarn som i sitt första framträdande sjöng så här:

http://youtube.com/watch?v=ioFOw28HwbE

...det är svårt att inte få ståpäls, som Gunde säger.

Ojojoj! Det var helt otroligt. De hade ju lika gärna kunnat lägga ner tävlingen efter det.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ojojoj! Det var helt otroligt. De hade ju lika gärna kunnat lägga ner tävlingen efter det.

Hon vann till slut hela tävlingen. Fantastisk röst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 02:07
Ursprungligen av ace4711:

I American Idol så dök det upp ett 11-årigt flickebarn som i sitt första framträdande sjöng så här:.

Natural born talent,, vissa har det vissa har det inte, lite trist bara att dom som inte har det envisas med att plåga/roa oss, för det är väl iof så är castingdelen av idol det som går att titta på, resten blir bara en pretto resa i schlagervärlden som jag gärna slipper.
Sedan kan jag bara inte sluta förundras över folks självbilder, de flesta sjunger så dåligt så att dom lätt kan få en lök att gråta, men endå tror dom att dom är grymma. Ta stackars hippie regnbågs tjejen? vem har fått henne att tro att hon kunde sjunga? ljuger hennes föräldrar eller? stackars tjej...

Sjukt kul är det att kolla på, bäst just nu..

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-02 10:35
Ursprungligen av ace4711:

I American Idol så dök det upp ett 11-årigt flickebarn som i sitt första framträdande sjöng så här:

http://youtube.com/watch?v=ioFOw28HwbE

...det är svårt att inte få ståpäls, som Gunde säger.

Lite fel... hon har inte varit med i amerikanska idol.. hon var med i ett program som heter "America's got talent" och där vem som helst kunde uppträda med i stort sett vad som helst... sjukt roligt faktiskt

Ursprungligen av kainen:

Lite fel... hon har inte varit med i amerikanska idol.. hon var med i ett program som heter "America's got talent" och där vem som helst kunde uppträda med i stort sett vad som helst... sjukt roligt faktiskt

Inlägg 14?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Inlägg 14?

Kul att bli rättad två ggr i samma tråd. Får jag då rätta rättare #2?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-31 11:02

Jag - som aldrig hajat dans som konstform riktigt - blev däremot väldigt förtjust i den där "So you think you can dance?! (på femman eller nåt). Vet inte om det ska kallas "dokusåpa" riktigt, eftersom man inte manipulerar deltagarna i akt och mening att förnedra dom så mycket som möjligt.

Dels gillar jag att deltargarna - i alla fall efter de första sållningarna - tränar enormt hårt och är mycket målmedvetna. Det är ljusår från vacuumskallarna som vill bli kändisar genom att vara med i Big Brother och Baren och allt vad det är - utan att kunna nåt särskilt.

Dessutom är domarna jäkligt bra/underhållande/bitska, och en del av deltagarna har verkligen fått mig att gilla dans också. Det trodde jag skulle vara omöjligt så sent som i våras....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-31 11:28

Blev också imponerad av deltagarna i so you think you can dance. Och precis som i idol är det ganska underhållande att se de talanglösa deltagarna dansa. Men till skillnad från idol är dansprogrammet fortsatt underhållande när de med mindre talang är ute ur tävlingen, man fortsätter imponeras av finalisternas talang. En annan anledning till att programmet känns bättre att titta på är att vinnaren inte, i samma utsträckning, kommer att få en språngbräda in i nöjespressen. Man kommer inte tvingas att se reklam för deras senaste "alster" i tid och otid. Det känns som om de dansande deltagarna är med för att de älskar att dansa och är villiga att pröva olika stilar. Sångarna verkar i mycket högre grad vara uppslukade av tanken att bli kändisar. De måste också i mycket högre utsträckning sälja sig till den musik som säljer.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-31 11:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att se sån totalt talanglösa och inkompetenta personer sida vid sida med väldigt begåvade unga musiker är fullkomligt häpnadsväckande, och visar med mer än önskvärd tydlighet hur enormt stor skillnad det faktiskt är mellan att kunna och att bara vilja kunna.

Njae, Clabbe har väl faktiskt varit duktig en gång i tiden, så att kalla juryn talanglös och inkompetent stämmer bara till två tredjedelar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-31 13:17

Jag tycker det är hysteriskt roligt att titta på deltagare som kommer in och tror att de kan sjunga, och vägrar gå därifrån trots att juryn sågar de vid fotknölarna.

Som tjejen igår, som hade rengbågens alla färger i tröjan och i håret och sjöng som en tondöv undulat. Och så vägrar hon att gå därifrån. hahah

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-31 18:51

Hoppas på ett lika roligt avsnitt idag med, hahaha!

Vilken tjej. Helt fantastiskt!

Sen tror jag tråden missar en grej här... David "Knight Rider/Baywatch" Hasselhoff är med i juryn på Americas Got Talent, inte American Idol. Am Idol har Paula Abdul och den där elaka britten i juryn...

Hasselhoff var nyligen gäst hos Leno/Letterman (minns ej vilken) för att göra PR för andra säsongen på sitt program och råkar säga fel namn när han ska titta in i kameran och plugga programmet. Han säger konkurrentens namn dvs American Idol... sen raskt rätta till felet men för sent så klart... Veckan efter var det mycket artiklar om Hasselhoffs problem att ta sig nykter genom flygplats A till flygplats B... månne var han deppig över sin tabbe...

Vatten- och limpamannen kom tillbaka!

1
Bevaka tråden