Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cinema display 23" vilken specifikation

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kollade på ny skärm idag och tänkte köpa en cinema display 23". Ville naturligtvis ha en med nya specifikationen men det kunde de inte garantare i butiken. De kunde inte skilja på gamla och nya. Vill ju inte riskera att få en gammal. Nån som vet hur man skiljer på dem?

det borde man väl göra på tillverknings numret .. om man nu vista vad som var nytt eller gammalt ... men en ekel lösning på det hela borde väl vara att beställa en via Apple Store Online eller ringa 020 120 9971 och fråga Apple hur du skiljer en ny och gammal ACD 23 tummare ....

mer om deras frågor innan köp support telefonlinje finner du på http://promo.euro.apple.com/promo/mayihelpyou/se/

Det där är en jäkla soppa. Läs det här:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=593267&tstart=0

Inte ens om du beställer online på Apple Store kan du vara säker på att få den nya modellen.

Tack för länkarna. Skall kolla riktigt noga med deras support innan jag köper.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-08-25 17:03

Min hade serienummer 2A6211xxxxx och det var den nya (mätte ljusstyrkan till 420 cd/m2). Så hittar du en med högre nummer så är det garanterat en ny.

Ursprungligen av moose:

Min hade serienummer 2A6211xxxxx och det var den nya (mätte ljusstyrkan till 420 cd/m2). Så hittar du en med högre nummer så är det garanterat en ny.

Skulle du kunna kolla vilken vecka den är tillverkad?
http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-08-26 23:55
Ursprungligen av daniel_side:

Skulle du kunna kolla vilken vecka den är tillverkad?
http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Den är tillverkad vecka 21 (maj).

Jag gick in på:
Systeminformation
Maskinvara
USB

och hittade där:

Apple Cinema HD Display
Version: 1.14
Produkt-ID: 0x9223

Vad detta står för vet jag emellertid inte.

Ursprungligen av moose:

Min hade serienummer 2A6211xxxxx och det var den nya (mätte ljusstyrkan till 420 cd/m2). Så hittar du en med högre nummer så är det garanterat en ny.

Jagt har också en med serienummer 2A6211xxxxx som jag är nöjd med.
Man borde kunna mäta ljusstyrkan med sin kamera men hur gör man för att få det till cd/m2?

Ursprungligen av moose:

Min hade serienummer 2A6211xxxxx och det var den nya (mätte ljusstyrkan till 420 cd/m2). Så hittar du en med högre nummer så är det garanterat en ny.

Min har S/N 2A6230XXXXX
Vad chipmunk påstår är den tillverkad vecka 23 (juni) och är en gammal modell. Det är högre nummer än din, men ändå äldre? :eek:

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-09-01 12:12
Ursprungligen av Executive:

Min har S/N 2A6230XXXXX
Vad chipmunk påstår är den tillverkad vecka 23 (juni) och är en gammal modell. Det är högre nummer än din, men ändå äldre? :eek:

Min skärm hade 14 pixelfel så jag retunerade den och fick idag en ny. Den nya har s/n 2A6231xxxxx och är tillverkad vecka 23 och har den gamla panelen precis som din.

Den här har dock "bara" tre pixelfel.

Vad håller Apple på med...?

Edit: Executive, lider din av "backlight bleed"? Min nya är extrem...

Senast redigerat 2006-09-01 14:20
Ursprungligen av moose:

Min skärm hade 14 pixelfel så jag retunerade den och fick idag en ny. Den nya har s/n 2A6231xxxxx och är tillverkad vecka 23 och har den gamla panelen precis som din.

Den här har dock "bara" tre pixelfel.

Vad håller Apple på med...?

Edit: Executive, lider din av "backlight bleed"? Min nya är extrem...

Först köpte jag en... Den hade 10 pixelfel och överdrivet backlight bleed. Den jag har nu har 1 pixelfel och lite smått "bakljusblod" uppe i högra hörnet. Men eftersom jag nu kommit på att det är en gammal revision ska jag få den bytad en gång till hos min lokala handlare. När de får in en ny från Apple.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-26 23:24

Låna eller köp en EyeOne 2 och mät upp skärmen och skapa en profil.

Enligt Barefeats är inte den senaste versionen av Apple 23" behäftad med rosa missfärgning, som tidigare.
Mikael

Jag har beställt en ACD 23" från Macoteket. Jag börjar nu bli lite smått orolig över kvaliteten på dom där skärmarna.

Verkligen skumt att Apple skickar gamla skärmar när man beställer från Applestore...

Återkommer med en rapport när jag fått min.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-09-01 19:13
Ursprungligen av daniel_side:

Jag har beställt en ACD 23" från Macoteket. Jag börjar nu bli lite smått orolig över kvaliteten på dom där skärmarna.

Verkligen skumt att Apple skickar gamla skärmar när man beställer från Applestore...

Återkommer med en rapport när jag fått min.

Frågade macoteket om de hade de nya för ett par veckor sedan och detta var svaret jag fick:

"Visst har vi den senaste revisonen, tyvärr har informationen om
ljusstyrka samt kontrast släpat efter på vår webb, men det är ordnat nu.

Det är möjligt att en kvarvarande skärm i vår uppsalabutik är av den
gamla revisinen, men övriga är garanterat purfärska!"

Fast även de nya är långt ifrån problemfria verkar det som. Får hoppas du har mer tur.

Jag skulle inte tippa på att jag har mer tur den här gången.

När iMac G5 kom så snackades det en massa om "moppeljudet". Jag hoppades på det bästa och beställde en i alla fall. När iMacen till sist kom... moppeljud. Bytte den 4ggr utan att få ett exemplar som inte surrade.

Macbook Pro. Läste en massa om att vissa hade missljud i sina ex. Hoppades på det bästa, men... givetvis pep den.

Har nu läst en massa om 23" ACD. Backlight bleed, rosa missfärgningar, många döda pixlar. Hoppas nu på det bästa men jag kan ju gissa hur det slutar.

Fan, att man aldrig lär sig.

Jag antar att det är min Homer Simpson hjärna som tar över. Man vet att det går åt skogen men gör det i alla fall. Ungefär som när jag tog en medicin på fastande mage sekunderna efter att jag läst på burken "tas ej på fastande mage."

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-09-02 17:53
Ursprungligen av daniel_side:

Jag skulle inte tippa på att jag har mer tur den här gången.

När iMac G5 kom så snackades det en massa om "moppeljudet". Jag hoppades på det bästa och beställde en i alla fall. När iMacen till sist kom... moppeljud. Bytte den 4ggr utan att få ett exemplar som inte surrade.

Macbook Pro. Läste en massa om att vissa hade missljud i sina ex. Hoppades på det bästa, men... givetvis pep den.

Har nu läst en massa om 23" ACD. Backlight bleed, rosa missfärgningar, många döda pixlar. Hoppas nu på det bästa men jag kan ju gissa hur det slutar.

Fan, att man aldrig lär sig.

Jag antar att det är min Homer Simpson hjärna som tar över. Man vet att det går åt skogen men gör det i alla fall. Ungefär som när jag tog en medicin på fastande mage sekunderna efter att jag läst på burken "tas ej på fastande mage."

Tyvärr så verkar detta vara en process som man måste gå igenom om man vill ha en felfri produkt från apple idag...

Nu har jag fått min 23" ACD. Inga döda pixlar, missfärgningar osv.
Helt perfekt! Den är tillverkad vecka 29 enligt chipmunk.nl

Ursprungligen av daniel_side:

Nu har jag fått min 23" ACD. Inga döda pixlar, missfärgningar osv.
Helt perfekt! Den är tillverkad vecka 29 enligt chipmunk.nl

Under:
Systeminformation
Maskinvara
USB

Läste jag:
Apple Cinema HD Display
Version: 1.14
Produkt-ID: 0x9223

Vad står det på din?

Ursprungligen av Saffran:

Under:
Systeminformation
Maskinvara
USB

Läste jag:
Apple Cinema HD Display
Version: 1.14
Produkt-ID: 0x9223

Vad står det på din?

Version: 1.14
Busström (mA): 500
Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek
Tillverkare: Apple Computer, Inc.
Produkt-ID: 0x9223
Tillverkar-ID: 0x05ac (Apple Computer, Inc.)

1
Bevaka tråden