Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streck över skärmen på imac intel 20"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 14:20

Hej.. Jag har tidigare skrivit att jag för knappt 2 veckor sedan fick min nya iMac 20"..

Och nu har ett problem uppstått..

Jag har fått ett sträck ca 5 cm in på skärmen som går emellan skärmens övre kant till den undre. Sträcket är av lite mörkare karaktär än sin bakgrund. Det är mycket smalt (knappt en pixel) men det syns ändå om man kollar noga. Det är inte mjukvarubaserat tror jag, då det blir likadant i XP som i OS X.

Jag har startat om. Låtit den stå av en timma, och jag har dragit ur sladden. Men problemet kvarstår.

Har ni några tips vad detta kan bero på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 15:36

Prova bara kort attt byta upplösning på skärmen och sedan ändra tillbaka - kvarstår problemet, så måste du snacka med apple - verkar som du annars fått en risig skärm

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 15:42

Edit:

Problemet försvann men återkom. Jag hade 1.5gb RAM i den.. 1Gb Twinmos + 512mb (orginalminnet)

Jag tog ur 1GB stickan ur datorn, och kör nu bara 512mb.. Då försvann strecket direkt igen..

Kan det vara så att ett felaktigt ramminne ger artefakter på skärmen efter först någon dag?

Senast redigerat 2006-08-31 18:58
  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 21:44

ingen som vet?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 02:07

Ok.. Fortsätter monologen här då

Nu har jag arbetat 7 timmar med diverse krävande program etc. Jag har testat spel etc.
med 512mb minne. Nu finns det inga problem längre.. förhoppningsvis!

Med tanke på att dator gått konstant och felfritt sedan inköp för 2 veckor sedan, och att strecket på skärmen uppkom 24 timmar efter att jag installerat RAM-minnet, och försvann efter jag tagit dän det, så kan det väl knappast ha med ett trasigt grafikkort att göra eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 14:38

never mind! Problemet kom tillbaks igen. Så här ser det ut:

http://img160.imageshack.us/img160/3175/displayissueab3.jpg

Det är med andra ord fel på grafikkortet (eller skärmen)
Hursom så skiter jag i det nu. Apple support var "supportive" den här gången, och en splirrans ny iMac är redan på väg. De satte mig tom. på "Prioritet 1" då jag behöver en ny så snabbt som möjligt. Ganska skönt att även bli av med den lata pixeln i andra hörnet, samt en superdrive som låter knakigt!

Däremot blir jag lite orolig över att felet uppkom när jag satte i minnet. När jag tog ut minnet var det ganska varmt. Skall nog därför dra till butiken och få det utbytt eller återköpt. Någon som vet hur twinmos minnen (som jag köpte) fungerar med iMac?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-01 16:11

hade samma problem. jag lämnade in min imac och nu är flimrandet borta. däremot fungerar inte cd-läsaren. Grrr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 16:27

bra att Apple löste det på bsta sätt -med en ny

/Tangen

  • Medlem
  • 2006-09-01 16:30

Felet du visar är en trasig TFT-display, där en hel rad kristaller i skärmen gått sönder, uppifrån och ner. Fick samma på min iBook och fick genast hela TFT-skärmen utbytt. Bara att gå in på ditt lokala Apple Service Center. Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 17:08
Ursprungligen av Korsriddaren:

Felet du visar är en trasig TFT-display, där en hel rad kristaller i skärmen gått sönder, uppifrån och ner. Fick samma på min iBook och fick genast hela TFT-skärmen utbytt. Bara att gå in på ditt lokala Apple Service Center. Lycka till!

Njaa.. Jag tror inte det är skärmen, då felet inte är konstant. Det kommer tillbaka i 10minutersintervaller med några timmars mellanrum typ. Däremellan ser det perfekt ut.

Nu får jag ju en ny dator, så jag behöver inte gå till något lokalt service center.

  • Medlem
  • 2006-09-02 13:44

Good for you Då är det ju skit samma. Får nog helre en ny dator än att de reparerar den gamla.......brukar bli struligt när man läst andras berättelser Cheers!

1
Bevaka tråden