Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska bygga nätverk på jobbet, input önskas!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-01 11:17

Som sagt, jag ska bygga ett helt nytt nätverk på jobbet, vi har idag 6 macar (snart 7) och två PC datorer med administration (SPCS). alla sammankopplade på enklast möjliga vis med en bunt trassligt ihopkopplade switchar med nätverkskabel från Biltema och en del hejkomåhjälpmig dragningar chockadskeptisk.gif
Vi är på väg mot mycket mer databasbaserade lösningar med kundregister och administration, därför ska vi skaffa server/servrar istället för som idag när spcs databasen ligger på den ena PC'n (blir ruggigt segt från den andra burken).
Vi tänker även bygga för framtiden med mycket uttag och kapacitet för betydligt fler användare på både pc och mac sidan.
Här ser ni hur jag tänkt mig upplägget:

Det jag nu börjar fundera på är om jag verkligen behöver två olika servrar, Xserve är Dyr, Xraid är ännu dyrare, lagringsutrymme kommer i framtiden behövas om vi ska arbeta från servrarna direkt. Där kan man spara in pengar på att köra PC endast efterssom jag har plats för 10 enheter (1 dvd+9 hdd) och vantliga SATA diskar kostar noll och ingenting jämfört med ADM diskar.
Nackdelen då är att man missar vissa trevliga funktioner som kommer till OSX leopard, bland annat time machine. För att inte tala om hur mycket enklare OSX är generellt vs Windows.
Kanske kan en PC med Linux (som jag aldrig ens pillat på ska tilläggas) vara något? billigt är det ju ialla fall.

Ber om ursäkt för babblet wink.gif

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 15:36

Rossen,

Vad gäller nätverket, så låter det som att du mer eller mindre tänker dig att börja från "scratch" d.v.s. att fastigheten saknar ett modernt nätverkskablage.

Några tips:

- Min rekommendation & erfarenhet är att satsa på trådbundet nät, med trådlöst som ett komplement.

- Skilj inte på data respektive telenät. Kablaget & uttagen är de samma, det är i korskopplingen du avgör/kopplar respektive uttag till antingen en dataswitch eller mot växeln.

- Räkna med minst 4 uttag per arbetsplats, då behovet av anslutningsmöjligheter varierar med tiden. Det kostar mer att komplettera med uttag, än att dra/installera dem direkt.

- Installera även uttag i rum som idag inte används för arbetsplatser, såsom konferensrum, fikarum, reception o.s.v. Du vet aldrig var det kommer att hamna arbetsplatser.

- Dra ett standardiserat kablage, med minst KAT-5 kvalitét och INTE separat, sämre kablage för telefoni.

- Vad gäller skärmat kontra oskärmat kablage, så finns det lika många teorier om vad som är bäst, som det finns nätverkstekniker... Oskärmat räcker gott i normala kontorsmiljöer, men handlar det om industrilokaler med massa högspänning, radiovågor och annat, så kan skärmat vara att föredra...

- Använd endast helgjutna patchkablar, då allt för många nätverksproblem beror på glapp i billiga, taskiga kablar...

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-01 16:14
Citat:

Vad gäller nätverket, så låter det som att du mer eller mindre tänker dig att börja från "scratch" d.v.s. att fastigheten saknar ett modernt nätverkskablage.

Stämmer, tanken är att riva ut befintligt kablage och ersätta med högre kvalitét.

Citat:

Några tips:

- Min rekommendation & erfarenhet är att satsa på trådbundet nät, med trådlöst som ett komplement.
- Torkel

Inga planer på Wlan finns idag men det är ju inga problem att komplettera senare.

Citat:

- Skilj inte på data respektive telenät. Kablaget & uttagen är de samma, det är i korskopplingen du avgör/kopplar respektive uttag till antingen en dataswitch eller mot växeln.
- Torkel

Tanken är att gå över på IP telefoni och därför slippa telekablaget helt.

Citat:

- Räkna med minst 4 uttag per arbetsplats, då behovet av anslutningsmöjligheter varierar med tiden. Det kostar mer att komplettera med uttag, än att dra/installera dem direkt.
- Torkel

Hade själv räknat med två men kanske ska tänka om, kabel är ju inte så dyrt.

Citat:

- Installera även uttag i rum som idag inte används för arbetsplatser, såsom konferensrum, fikarum, reception o.s.v. Du vet aldrig var det kommer att hamna arbetsplatser.
- Torkel

Kommer ialla fall förbereda och bereda plats i switchar för det.

Citat:

- Dra ett standardiserat kablage, med minst KAT-5 kvalitét och INTE separat, sämre kablage för telefoni.
- Torkel

KAT-5E FTP är planerat.

Citat:

- Vad gäller skärmat kontra oskärmat kablage, så finns det lika många teorier om vad som är bäst, som det finns nätverkstekniker... Oskärmat räcker gott i normala kontorsmiljöer, men handlar det om industrilokaler med massa högspänning, radiovågor och annat, så kan skärmat vara att föredra...
- Torkel

Som sagt, FTP är "bokat"

Citat:

- Använd endast helgjutna patchkablar, då allt för många nätverksproblem beror på glapp i billiga, taskiga kablar...
- Torkel

Ok, då slipper jag fundera mer på det

Citat:

Lycka till,

Tackar!

Vi har under dagen diskuterat en del om vad för servrar som egentligen behövs och efterssom FileMaker tydligen inte ska ha några problem att snacka mellan plattformarna, och lagringsutrymme till Xserve kostar som det gör så överväger vi allvarligt att helt enkelt skippa Mac servern helt och endast köra PC server. Nackdelen med det är ju att Mac OS Server förmodligen är mycket trevligare att arbeta med... jag är lite kluven i frågan men money talks. (PC server med 4x250gb RAID 10 = 12'000:-, Xserve + Xraid med motsvarande lagring = 40-60'000)

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-09-01 22:12
Ursprungligen av Rossen:

Tanken är att gå över på IP telefoni och därför slippa telekablaget helt.

Med ip-telefoni slipper man inget kablage däremot ökar behovet av kablage av "datanätklass" dvs kat5 eller högre.

Ursprungligen av Rossen:

KAT-5E FTP är planerat.

Som sagt, FTP är "bokat"

FTP har man bara behov av i extrema miljöer. Jag rekomenderar att istället dra kat6 och ställa krav på att installationsfirman mätar med ett riktigt instrument och lämnar mätprotokollet till er. För det är inte vilken kabel man har som är det viktigtaste utan hur man drar och kontakterar i patchpanel och uttag som avgör om man får en problemfri drift.

Ursprungligen av Rossen:

Vi har under dagen diskuterat en del om vad för servrar som egentligen behövs och efterssom FileMaker tydligen inte ska ha några problem att snacka mellan plattformarna, och lagringsutrymme till Xserve kostar som det gör så överväger vi allvarligt att helt enkelt skippa Mac servern helt och endast köra PC server. Nackdelen med det är ju att Mac OS Server förmodligen är mycket trevligare att arbeta med... jag är lite kluven i frågan men money talks. (PC server med 4x250gb RAID 10 = 12'000:-, Xserve + Xraid med motsvarande lagring = 40-60'000)

Ursäkta men en dum fråga.. vad ska ni köpa för pc-server för 12kkr och vilket OS ska ni köra på den.

Sen bör du också funderar på vilka switchar som passar in, kostar man på ett bra kablage bör man inte montera in det billigste skrotet som orsakar en massa problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 17:00
Ursprungligen av Rossen:

Hade själv räknat med två men kanske ska tänka om, kabel är ju inte så dyrt.

Jo, två uttag per arbetsplats BÖR räcka, men du kan ge dig f-n på att det här & var kommer att behövas fler. Med en dator & en IP-telefon vid arbetsplatsen, ja redan då är de två uttagen upptagna.

Tids nog kommer behovet av fler uttag vid arbetsplatsen, så som en personlig skrivare, en bärbar dator, ytterligare en telefon för att ta några exempel..

För att inte tala om när ytterligare en medarbetare flyttar in i rummet som till en början var avsett för en person. Då är man glad att man drog åtminstone 4 uttag till just det rummet...

Visst kan man sätta dit en lokal liten switch, eller med en splitter i var ände kunna köra 2 anslutningar per uttag, men då anser jag att man börjat tumma på driftssäkerheten & de interna "standarder" man ursprungligen satt upp..

Detta & tidigare inlägg i denna tråd baseras på egna erfarenheter såsom beställare av ett nytt nät med ursprungligen 5400 uttag.

Vi i projektet ville ha ännu fler uttag, men ledningen ville inte avsätta mer $$.

Tro mig, det tog inte lång tid innan vi var tvugna att börja komplettera...

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Behöver Ni folk!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 15:57

Jag tror man inte missar timemachine, men däremot iCal server som verakr vara en exchangelösning delux - eftersom den funkar med iCal, Outlook, och mozilla vad den nu heter.

(jag kan ha fel men tror inte det)

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 16:00

4 uttag per arbetsplats är mycket?
vi har 5 per 2 arbetsplatser, dvs två nät två telefon - och då har vi kvar två lediga - då telefon är en split av en kabel.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 16:01

Kan du inte sätta en PC server vid arbetsstationerna för adm folket - och bara ha backup av fil till macserver?

/Tangen

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-01 16:21
Ursprungligen av Tangen:

Kan du inte sätta en PC server vid arbetsstationerna för adm folket - och bara ha backup av fil till macserver?

/Tangen

Både PC och Mac burkarna kommer stå blandat i kåken som är ca 30x10m och vi har ett och ett halvt plan av huset. Så att samla PC datorerna kommer inte hålla.
Om allt går som vi självklart vill så kommer PC burkar användas för saker som konstruktion (cad) och liknande, men i dag används de bara till administrationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 16:23
Ursprungligen av Rossen:

Både PC och Mac burkarna kommer stå blandat i kåken som är ca 30x10m och vi har ett och ett halvt plan av huset. Så att samla PC datorerna kommer inte hålla.
Om allt går som vi självklart vill så kommer PC burkar användas för saker som konstruktion (cad) och liknande, men i dag används de bara till administrationen.

Då fattar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 16:22

Du behöver inte ha en Xserve för att köra server - vi har en G5´a - skulle inte byta bort OSX server måt nåt annat idag. Vet inte hur man gör med externa diskar till servern, men det finns det gott om flk hr som vet
Vi har en 2*2 PM G5 som server med en extra disk till. Begagnad fungerar bra, du får en för 10 - 12 tusen md bra med RAM, komplettera med diskar efter rekommendation.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 16:24

En billig G5 tilsammans med OSX Server Leopard kan i alla fall ta hand om alla som gillar Mac

/Tangen

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-01 16:40

Ska sitta i 19" rack tyvär annars hade jag inte tvekat en sekund.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-01 22:28

jag skulle väl välja HP switchar med livstids garanti framför SOHO grejer.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-09-05 22:51
Ursprungligen av Bijan:

jag skulle väl välja HP switchar med livstids garanti framför SOHO grejer.

Hp skulle jag också rekomendera, bra kvalitet och garanti och med funktionerna man behöver och massa. Samtidigt som dom inte kostar skjortan i inköp, en annan fördel är att man behöver inte offra själen eller röka något misslagomt för att vara vän med deras OS.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-06 00:54
Ursprungligen av Erik_J:

Hp skulle jag också rekomendera, bra kvalitet och garanti och med funktionerna man behöver och massa. Samtidigt som dom inte kostar skjortan i inköp, en annan fördel är att man behöver inte offra själen eller röka något misslagomt för att vara vän med deras OS.

Syftar du på IOS eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 08:11

Är du 100 på att SPCS-server KRÄVER win-miljö för serverdelen? vad det nu är...
Nu är mina server/nätkunskaper inte direkt up-to date (mera från 80-90 talen) men åtminstone på den tiden var en gemensam databas i win-miljö bara en textfil som klientprogrammen läste från och skrev till. Visste inte ens att lågprisprogrammet SPCS hade en serverlösning men frågan är alltså: har du kollat så det verkligen är en applikation som måste gå i win-servermiljö? i annat fall borde det funka klockers med endast en OSX server för alla. Även om det är så att det krävs en serverapp i SPCS skulle jag titta på de olika lösningar som finns numer. Crossover/Paralells etc. Att stoppa in en win-server bara för att adminprogrammet KANSKE kräver det känns inte riktigt optimalt. Det finns förmodligen en framtid också.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-09-07 21:25
Ursprungligen av Bijan:

Syftar du på IOS eller?

Japp det var det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-19 17:13

Bijan,

Hur har det gått med Ert nya nätverk på Skyllermarks!?

- Torkel

1
Bevaka tråden