Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB Webcam med bra bild (via Macam)?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-25 08:16

Hej!

Vilken bra, men ändå hyfsat billig USB webcam ska jag köpa till min dator? Kör för närvarande med en Creative Vista Plus (billigaste som finns), men jag tror vare sig kamera är särskilt bra - men framförallt så tror jag inte att Macam-drivrutinerna gör webkameran någon rättvisa.

Vilken kamera kör DU med och är nöjd med? Skulle vilja ha någon billig som ändå ger bra bild tillsammans med Macam + där dessa drivrutiner har stöd för kamerans olika inställningsmöjligheter (vilket inte är fallet med Vista Plus).

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 11:54

Hej!
Jag har dessvärre inget svar, men en liknande fråga och tänkte haka på denna tråd. Hoppas det är ok, Fredrik.
Eftersom det är svårt att få tag i en iSight nuförtiden (Macoteket har inte i alla fall) behöver jag tips på en USB-kamera. Jag kommer att använda iChat USB Cam-programvaran, vilket ska innebära att de flesta USB-kameror ska funka. Frågor då:
• Finns tips på någon bra webkamera på runt 500-700 spänn?
• Funkar det i fler program än i iChat, te x Mercury och aMSN, bägge har ju stöd för videochatt.

  • Medlem
  • 2006-09-01 15:11

Vad jag vet är följande:

Förutom Macam, som är en mjukvara som ska fungera med diversen PC-webkameror på marknaden, så finns även ett annat program form IOXperts. Enligt Macams webbsida så fungerar deras programvara med rätt många kameror. På IOXperts hemsidan finns en något mindre lista med mer "udda" kameror, men även kameror från Philips och Logitech.

Jag har provat att köra vår "budget" USB webkamera Crative Vista Plus med Macam - och det fungerar okej. Tyvärr emulerar Macam "sådär" om jag ska vara ärlig. bilden är gulare, mer utfrätt och med linjer, något som inte finns när man kör med Creatives drivrutiner på en PC.

Vad jag har läst mig till så är det främst kameror som stöder firewire som ska vara lämpliga att köra med Os X. Men hur många webkameror använder det? I så fall pratar vi väl iSight (som inte görs längre, då den innehöll något miljöfarligt ämne) samt alla videokameror med DV-utgång, vilket torde inkludera de flesta. Men att köra med en DV-kamera känns sannerligen overkill.

Sen har jag förstått att Quickcams "pro-serie" tydligen ska vara bra: 4000, 5000 - serien antar jag då. Men det där har jag bara hört. Just nu håller jag på att testa kameror för en importör här i Göteborg, kameror som ligger inom en rimlig peng MEN som ger överlägsen kvalitet på bilden om man jämför med de mer vanliga märkena på marknaden. Dessa kameror heter Kinstone och deras ÅF finns som sagt i Göteborg. På deras web finns bland annat jämförande tester med diverse kända märken.

Dessa kameror är verkligen trevliga, men när man kör med Macams drivrutin så blir bilden helt enkelt inte som den ska vara. Jag har testat några av kamerorna med Skype Betan (.77) och då krashar Skype ideligen.

Man vill ju *naturligtvis* kunna göra bildinställningar i det programmet man nu ska använda tillsammans med kameran, och där finns väl i dagsläget enbart aMSN och ev. något mer program. Men - thats it. Sen är det stopp. Låt oss hoppas att Skype kommer med stöd för bildinställningar inifrån programmet, och antingen en egen drivrutin, eller så får vi hoppas att Macam-Drivarna blir bättre, för som de är nu så känns de inte bra alls. Man ser en bild, men inte mycket mer. Dock ska jag säga att när jag provade Macams EGNA program för att testa kameran man anslutit, så fick jag efter lite pillande på reglagen i programmet en helt okej bild på vissa kameror (i Kinstone-serien) - men det verkar rätt labilt alltså, tyvärr.

Såg att nya numret av MacWorld just damp ner i brevlådan. Där finns en genomgång av hur man kan "Videochatta med alla". Dock är denna genomgång rätt dålig, Macam nämns inte ens - och det står väldigt lite om typer av webcams osv. Tyvärr.

Man får ju hoppas att tillverkarna av kamerorna släpper drivrutiner till OS X, men som jag har försått och hört, så är det Logitech som ligger bakom XP drivrutinen till de vanliga kamerorna, och de släpper tydligen inte denna drivrutin för Mac. Hur surt är inte det då?

/Fredrik, med iBook utan inbyggd cam. =/

Ps. iChat USBcam ger enbart bild till iChat via en PC-cam, och är inte tänkt för funktion till annat program. Så har jag uppfattat det i alla fall. Men är det iChat du främst vill pilla med, så kan ju det vara en lösning. Kostar dock någon slant.
Ds.

  • Medlem
  • 2006-09-01 15:19

Hittade detta...

- - - - -

Question

Will my QuickCam work on a Macintosh computer?
Answer

Mac OS X
To use a Logitech camera on your Mac OS X computer, please consider the following models: QuickCam Sphere, QuickCam Pro 4000, QuickCam Zoom P/N 961325-0403 and the Pocket Digital 130. The Logitech Pocket Digital 130 is supported natively, so all you have to do is plug it in.

If you would like to use any of the other cameras mentioned, you must install QuickCam 8.0.1, included with the camera. Note: QuickCam 8.0.1 should only be installed in Mac OS 10.1.5 - 10.2.6.

Mac OS 9
To use a Logitech camera on your Mac OS 9 computer, please consider the following models: QuickCam Pro 3000, QuickCam® 4000 and the QuickCam® for Notebooks Pro. In order for these cameras to work, you must install QuickCam 5.0.1, which is included with the camera.

- - - -

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-09-01 15:25

Ytterligare ett tillägg: Letade reda på den där Logitech programvaran (som bland annat fanns för nedladdning till QuickCam Pro 4000). Där stod det dock, precis som ovan, att senaste OS som stöds är 10.2.6.

http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/software/SE/SV,CRID=1794,contentid=6023,OSID=9

Någon som testat eller som kan testa med en QuickCam-kamera i Pro, serien eller av de andra som nämns i förra inlägget?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 01:29

Hej!
Tack tipsen. Köpte (mest för att testa) en lågbudgetmodell idag (Logitech Webcam Chat), laddade hem Macam. Då funkade det i Mercury och aMSN. Efter att ha hämtat shareware av iChatUSBCam funkade den även i iChat. Så då kan jag i alla fall vinka och säga hej till ungarna från min gamla iBook, även om kvaliteten är långt ifrån den bästa. När det blir mer avancerat och plånboken tillåter anammar jag de modeller du tipsar om ovan. Har dock inte testat mot någon PC ännu, så vi får väl se...Hittar du någon (inte för svindyr) kamera till din iBook som du blir mycket nöjd med. Tipsa gärna...

  • Medlem
  • 2006-09-02 09:10

(efter att du läst detta inlägg, läs även nästföljande då problem dök upp)

En riktigt bra kamera och en fungerande drivrutin.

Eftersom jag själv länge varit på jakt efter en bra webkamera som även fungerar till PC, så har jag gjort ganska mycket research på området. Detta letande förde mig till importören av Kinstone webkameror (www.kinstone.se). Flera av dessa kameror är avsevärt (!) bättre än många av de kända märkena. Eftersom både importörer och jag är nyfikna på vad som funkar med Mac, så fick jag ta hem några olika kameror och testa.

Just nu har jag tankat hem Macam, inte den senaste "officiella" versionen då denna krashar mot senaste Skype, utan den senaste utvecklingsversionen, som även den finns att hämta på Macams hemsida.

Bilden är toppen. Helt okej bild med lite ljus. Automatisk vitbalans. Tyvärr matchar inte Macams drivare med alla dess funktioner kameran helt, men det fungerar och det ger bra bild - dvs mitt enda krav. Men som sagt, jag är i en testperiod - men det funkar bra.

Kameran jag använder just nu är den som jag anser är bäst, och som fungerar med Mac. Den heter Kinstone KS-1218D. Kolla gärna in på den superba hemsidan där man även kan jämföra stillbilder mellan olika kameror. Vad jag märkt i mina tester är att det diffar rejält med vidvinkeln mellan olika kameror, och även bildkvalitet, även om de flesta kameror som förs här i Sverige är av mycket och överraskande bra, om inte superb, kvalitet.

Nackdelar då? Tja, kamerans fästanordning, en stor fjäderklämma är inte den vackraste lösningen, men man kan även vinkla denna klämma och använda kameran stående mot ett plant underlag.

Får jag tid över så ska jag göra en längre recension. Förhoppningsvis blir Macam-drivrutinerna än bättre, men som sagt - just nu funkar det i aMSN och i senaste Skype Videobetan. För att få bild i iChat så krävs mycket riktigt ett annat program. Dock sitter jag inte så mkt vid iChat då jag har så få vänner som använder programmet.

Hoppas detta ger lite mer kött på benen!

Hälsningar /Fredrik

Senast redigerat 2006-09-02 10:21
  • Medlem
  • 2006-09-02 10:18

Hmm. Nu sitter jag och testar i *dagsljus* och märker att programvaran (Macam) inte räcker till eftersom bilderna blir för ljusa. I Skype finns ej heller någon möjlighet att ställa in ljus, kontrast, gamma osv - men det kanske kommer? Jag är absolut inte någon expert, men om Macam kan förfina sina drivrutiner samt om nu Skype fixar inställningsmöjligheten, så kan denna kamera bli riktigt intressant.

Så - avvakta lite. Men - det ÄR en bra kamera. Synd bara att programmen / mjukvaran inte är riktigt utvecklad. Ibland funkar det, och bilden blir bra. Andra gånger är hela bilden utfrätt. =/

Fast allt det här löser väl sig om man köper en Mac med inbyggt iSight? *s*

/Fredrik

Senast redigerat 2006-09-02 10:29

Lite gammal tråd men jag är på jakt efter en budgetmodell.

Nifo: Fattar inte det du skriver om Kinstone, de är ju inte listade överhuvudtaget bland de supportade kamerorna...

Logitech och Creative verkar vara de märken som finns i budgethandeln och som har stöd för vissa modeller. Någon som provat och kan ge tips i prisklassen under 800 kr?

  • Medlem
  • Nybro
  • 2007-01-19 11:47

videokamera på Mac

Är lite förundrad över hur lamt det är om denna fråga på de flesta Macsiter.
Det förefaller som om den inbyggda kameran gäller och då nyinköpta Mackar förutsätts.

Själv använde jag min sons PC-kamera tillsammans med macam och det fungerade bra tills sonen flyttade 30 mil bort.

Därefter har jag först försökt att få tag på en lös iSight, utan miljöskadliga ämnen. Väntade på denna version, som utlovades i något forum under slutet av 2006. Icke så.

Hoppas på någon tidskrift, något forum eller - tror inte att de har intresse av dessa i sin hype just nu - Apple, och att de "förbarmar" sig över dem som sitter med inte alltför gamla Mackar, men utan inbyggd kamera, och lägger ut information om vilka kameror som fungerar tillsammans med macam.

Macams egna tips fungerade inte på min nyköpta, ganska dyra, PC-cam. Den fick vår äldsta dotter till sin PC.http://www.99.se/images/smilies/tveksam.png

hej! jag har köpt en logitech 5000 pro och bild fungerar fint - men så fort jag sätter igång ichat el skype så försvinner ljudet!? jag har även testat en mindre version av logitech web cam - och har samma problem. detta på en mac mini (intel). skall det verkligen vara så här svårt att köra ichat på sin mac!? tröttsamt!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-03 21:52

Webkamera, Logitech, OSX 10.3.9

Hej, har köpt en Logitech Quickcam Pro for Notebook, men får ingen kontakt genom min Mac (iBook G4, Mac OSX 10.3.9). Har anslutit via den interna USB-porten, och via min externa hårddisk, men inget funkar. Det är som att datorn inte känner av webkameran. Har laddat ned macam och även drivrutin från ioxperts, men inte heller dem känner av kameran.

Har någon av er råkat ut för samma sak? Hur löser jag problemet?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-27 01:58

4 frågor

1.hur funkar alla webcams i leopard? 2. funkar webcam i mercury?

3. vilken cam ska man ha, jag vill ha en billig sak som är lätt att få tag på. prisklass ca 200- 350. helst att den går att få tag på den i någon elektronik affär som typ Pc city eller liknande.

4. är det enkelt att få den att fungera med t.ex mercury eller andra program?

tacksam för svar

  • Oregistrerad
  • 2008-01-28 12:56
Ursprungligen av ceda:

4 frågor
1.hur funkar alla webcams i leopard? 2. funkar webcam i mercury?

Nej, absolut inte alla av världens några 1000 tals olika kameror fungerar i Leopard eller någon annan version av OSX för den delen. Dom enda kamerorna som har direkt stöd i OSX är Apples egna.

Ursprungligen av ceda:

3. vilken cam ska man ha, jag vill ha en billig sak som är lätt att få tag på. prisklass ca 200- 350. helst att den går att få tag på den i någon elektronik affär som typ Pc city eller liknande.

Jag skulle inte rekommendera någon om du vill ha en BRA kamera i den prisklassen. Själv kör jag Creative Live Optica AF som är lite dyrare men jävlar vilken kamera.

Ursprungligen av ceda:

4. är det enkelt att få den att fungera med t.ex mercury eller andra program?

Njae. Du måste köra Macam för att få det att fungera i överhuvudtaget. Undersök vilka kameror du kan tänka dig (prislapp) och kolla om dom har support i macam. Om dom har det så är det väldigt enkelt. Då kommer Mercury, Skype osv att upptäcka att du har en kamera och använda den. Fotobooth och andra "apple" program kanske dock inte fungerar optimalt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-27 17:56

någon som har svar på mina frågor?

1
Bevaka tråden