Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att konvertera till SATA i G4

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är dags att uppgradera hårddisken i min Powermac G4 MDD. 120-gigabytaren är knôkfull, och mer ska in. Läge för en större hårddisk.

Jag tänker skaffa mig en 320 GB Seagate Barracuda 7200.10. Dessa finns ju såväl i P-ATA som i SATA-utförande. Är det värt det att samtidigt köpa till en SATA-PCI-controller och köra SATA-tåget hela vägen? Jag upplever inte direkt att min gamla hårddisk är långsam, men ibland får den stå och skriva/läsa ett tag innan nåt händer.

Har nån gjort detta, installerat SATA i en MDD?

Jag har i alla fall för mig att det ska gå bra att installera controller på PCI-kort, och att det finns kort som gör HD:n bootbar. En trevlig sak med lösningen är ju att man kan ta med sig HD:n till sin nästa dator.

Hoppsan! Jag sökte reda på tråden som jag startade för länge sedan med samma fråga. Gissa vem som svarade? Det blev visst lite rundgång…

http://www.99mac.se/datalagring-lagringsmedia/50039-vaert-att-koepa-pci-kort-foer-serial-ata.html?

Jag testade aldrig SATA-lösningen, så jag har tyvärr ingen erfarenhet att komma med.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Hoppsan! Jag sökte reda på tråden som jag startade för länge sedan med samma fråga. Gissa vem som svarade? Det blev visst lite rundgång…

Wow! Jag är i universums mittpunkt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-11 23:39

Japp! Ett Sonnet SATA PCI-kort med två Seagate SATA-hårddiskar.

Ursprungligen av bossep:

Japp! Ett Sonnet SATA PCI-kort med två Seagate SATA-hårddiskar.

Okej... vad kan du berätta om hastigheten? Är systemet lika pålitligt fortfarande? Vill veta allt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-13 15:28
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Okej... vad kan du berätta om hastigheten? Är systemet lika pålitligt fortfarande? Vill veta allt!

Känns snabbare men har ingen benchmark. Systemet är lika pålitligt som vanligt. Jag fick helt plötsligt problem med att systemet kraschade. Det visade sig att firmware för mitt Sonnet SATA-kort behövde uppdateras. Nu har jag en glad och trevlig Digital Audio igen. Den stora fördelen är naturligtvis att du kan stoppa in de riktigt stora diskarna. Jag har totalt 500GB. Kan rekommendera det hela men snåla inte med PCI-kortet. Ett dåligt sådant gör ditt liv surt.

Jag tror inte att hastigheten är någon större skillnad, även om det är snabbare interface vet jag inte om diskarna ens klarar av att arbeta med den hastigheten (förrutom de dyra grejorna)

Okej, nu är SATA-grejerna installerade. Det är:
• Exitdata Explosion PCI SATA-controller
• Seagate 7200.10 320 GB Serial-ATA

PCI-controllern fungerar bra. Installation utan den minsta drivrutin; bara in med den och kör. Bootbart och fint med Tiger. Två interna kontakter, ingen extern.

Hårddisken är råsnabb; typ 35 procent snabbare än den gamla. Det beror givetvis inte enbart på att det är serial-ata, utan att den är större, har 16 MB cache, NCQ-teknik, perpendicular recording (högre datatäthet) och så vidare. Totalt når den 80 MB/sekund, så vettefan om det var nödvändigt att gå till S-ata, men kul var/är det.

Vad gäller akustiskt välbefinnande så är hårddsiken i det närmaste ljudlös. Förr hade jag gummiringar runt skruvarna, men nu sitter den metall mot metall och hörs inte.

Det enda som inte är bra är att datorn står och visar grått äpple vid starten i närmare två minuter innan den börjar snurra. Men såhär är det tydligen med PCI-controllers.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-31 21:20
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Okej, nu är SATA-grejerna installerade. Det är:
• Exitdata Explosion PCI SATA-controller
• Seagate 7200.10 320 GB Serial-ATA

PCI-controllern fungerar bra. Installation utan den minsta drivrutin; bara in med den och kör. Bootbart och fint med Tiger. Två interna kontakter, ingen extern.

Hårddisken är råsnabb; typ 35 procent snabbare än den gamla. Det beror givetvis inte enbart på att det är serial-ata, utan att den är större, har 16 MB cache, NCQ-teknik, perpendicular recording (högre datatäthet) och så vidare. Totalt når den 80 MB/sekund, så vettefan om det var nödvändigt att gå till S-ata, men kul var/är det.

Vad gäller akustiskt välbefinnande så är hårddsiken i det närmaste ljudlös. Förr hade jag gummiringar runt skruvarna, men nu sitter den metall mot metall och hörs inte.

Det enda som inte är bra är att datorn står och visar grått äpple vid starten i närmare två minuter innan den börjar snurra. Men såhär är det tydligen med PCI-controllers.

Nu börjar det gå upp en Liljeholmens här!:D
Mitt hårddisk problem är nog snarare ett PCI-controller problem?:confused:
Fick igår upp rutan 'skivan skriv-skyddad' när jag skulle spara ett dokument. Jag har inte fått det meddelandet tidigare.
Flaskhalsen tycks vara PCI-kortet?
Jag trodde inte OS X stödde NCQ-tekniken men det gör den tydligen. Jag är på g att köpa en likadan hårddisk. Tänker göra en backup på den och sedan kasta ut min nuvarande 1sta skiva.

NCQ ligger ju i hårddisken i sig, och inte i OSet. Tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-01 10:32
Ursprungligen av marcushedenstrom:

NCQ ligger ju i hårddisken i sig, och inte i OSet. Tror jag.

Det är sant men jag tror mig ha hört eller läst något om NCQ och Mac. Men fungerar det så fungerar det.:D

1
Bevaka tråden