Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilen som BT headset till skype?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-08-28 00:41

Jag vet att frågan har varit uppe förut men det var ett tag sen och då fanns det ingen lösning, tänkte se om det hänt något på den här fronten.

Jag har precis införskaffat en SE K800i och försöker komma på så många roliga användningsområden som möjligt. Bl.a. skulle jag vilja veta om det är möjligt att använda mobilen som ett trådlöst headset till skype via bluetooth, det borde väl inte vara någon omöjlighet eller?

Jo, det är förmodligen omöjligt med den aktuella mjukvaran. Det handlar nämligen om hur bluetoothprotokollet är uppbyggt, varje enhet måste vara "master" eller "slave". En mobiltelefon (precis som ett headset) har slavfunktioner inbygga, men dessa är ofta begränsade till att fungera som modem etc. Det finns helt enkelt ingen logisk anledning till att tillverkarna skulle bygga in en funktion som väldigt få skulle använda.

Med Skype på frammarsch kan däremot detta ändras, men håll inte andan.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 11:32

Har sett det i flera telefoner att, när man ansluter dom till datorn har ett BT "headset" dykt upp på datorn (Framförallt windows). Och det har fungerat. Det var min P800 och min T68i tror jag som jag testade det på (Det var då jag körde windows).

Så nog kan det fungera, men det beror på vad för BT klasser telefonen supportar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 22:28

Jag har också sett det i windows men inte fått det att fungera i macen. Ingen som har nån idé? (Har en P800 just nu)

Lite trist att det inte funkar, när telefonen (som i mitt fall, v600i) stödjer BT-profilerna HF Voice Gateway samt HS Voice Gateway. De borde dyka upp som alternativ i audio in-/output.
På PCn lyckas jag para telefonen med datorn via dessa profiler, men jag lyckas inte få igenom något ljud den vägen ändå (oavsett applikation).

Jag lyckas inte få min mac att hitta mitt nya fina BT-headset SE HBH-IV835, som jag vill använda med Skype.
MacWorld detta headset högst betyg i senaste numret. Jag har testat med Bluetooth inställningsassistent, men datorn hittar den inte.

Min setup: OSX 10.3.9 / D-Link DBT-120 med uppgraderad firmware / SE HBH-IV835

Kan det vara att jag inte kör OSX 10.4?

1
Bevaka tråden