Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CAS Latency - välja minne.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur stor skillnad är det mellan CAS Latency, dvs. CL3, CL4 och CL5 - vid vanligt datoranvändande typ musik, fotoshop, ordbehandling. OM man är hyffsat ointreserad av att spela spel på datorn bör man då handla minnen med endast CL5. Har förstått att det kan handla om tusenlappars skillnad mellan DDR2 CL3 och DDR2 CL5.

Senast redigerat 2006-08-29 20:42

det är minimalast möjliga skillnad skulle jag vilja påstå, lägger man pengarna på mesta möjliga minne isf snabbast möjliga minne så får man mer krut för den pengen.

jag vet inte ens om macarna kör lägre än cas5 oavsett vilket minne man har...?

Ursprungligen av gabriela:

jag vet inte ens om macarna kör lägre än cas5 oavsett vilket minne man har...?

Glömde nog skriva att det gällde byggandet av en PC som ska köra Linux och vill då finslipa på allt som gör att upplevelsen verkligen infinner sig. Har jag fel på minnet (mitt) då jag tror mig ha sett CL 2,5 på macar ??

Ett dyrt minne

Skillnaden annat än i kliniska tester är lika med eller mindre än noll. Precis som ovanstående tycker jag man ska satsa på mycket minne isf snabbt.

för ddr2-667 är cas5 eller möjligtvis cas4 'standard'. långsammare minnen har oftast lägre latency.

hur som helst, mer är bättre helt enkelt. det gäller så gott som alltid med mycket få undantag.
annars, kolla om ditt moderkort öht pallar med cas3 i 667MHz.

Ursprungligen av gabriela:

...kolla om ditt moderkort öht pallar med cas3 i 667MHz.

Öhh.. vet att följande gäller men osäker på CL3: "Dual channel memory architecture
4 x DIMM, max. 8GB, DDR2-800/667/533, ECC and non-ECC, un-buffered memory "

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-30 15:58

Ni som påstår att skillnaden enbart visar sig i kliniska tester kanske ska kika in på www.sweclockers.com forumet. Där finns ett par pojkar som är beredda att påstå motsatsen

Finns en massa bra info i deras FAQ också

1
Bevaka tråden