Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Muff på FW-kabeln?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På den bifogade bilden syns en FireWire-kabel med en grå plastkapsel på. Kapseln går att öppna och är därmed möjlig att avlägsna från kabeln. Plastkapseln innehåller någon som jag gissar är en magnet av nåt slag.
Kan någon förklara för mig nyttan av denna muff. Är det bara humbug eller är gör den någon reell nytta?
Den aktuella kabeln används för att ansluta en DVkamera till en G5:a. Men jag tycker mig se såna här kabelmuffar i andra sammanhang också.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-08-30 11:38

Ingen magnet utan Ferrit (tror jag).
Hur som helst så finns den där för att minska störningar av något slag.

edit
Verkar som om Ferrit är magnetisk men saknar elektrisk ledningsförmåga (eller har väldigt låg sådan)

En del går ju iaf att ta av, andra är gjutna på kabeln.
Självklart är de ju där av en anledning men på en USB-kabel från en kamera till en dator så känns det som att det inte ska kunna bli så fel. Eller...

Vi testade att flytta över muffarna på en annan längre kabel. Den längre kabeln visade sig vara smalare så muffarna ville inte sitta där kvar där man satte dom. Räcker det att hålla dom på plats med en tejp eller bör man skaffa 'skräddarsydda' muffar till den andra kabeln?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-30 12:03

Jag plockar alltid bort dom där (dom är vanligast på USB-sladdar). Har aldrig haft problem. Det är inte humbug, men väldigt teoretiskt. Misstänker man interferens vid störningar kan man ju sätta på en och se om det blir bättre.

Dom är till för att dämpa störningar in och ut från datorn eller anslutna enheter. Ofta sätts dom där eftersom tillverkaren inte lyckats styra upp produktens utgående elektriska störningar eller produktens känslighet för störningar från utsidan. Dessa krav sätts av CE standarder (i Europa) eller av FCC standarder (i Nordamerika). Fö så ställer CE standarden krav på störokänslighet som inte ställs i FCC standarden; i övrigt är dom tekniska kraven likvärdiga.

Så "muffen" är knappast teoretisk, utan ofta väldigt praktiskt. Dock skall man komma ihåg att bara för att en produkt inte uppfyller CE/FCC kraven så innebär det inte att produkten inte fungerar - det innebär att den riskerar att störa andra omkringliggande apparater eller att den kanske blir lättare störd av andra apparater (primärt den apparajt som den är kopplad till i detta fallet).

I vilket fall så finns den där av en anledning, och jag ser ingen bra anledning till att plocka bort dylika anordningar.

Angående frågan om ferriten måste vara "skräddarsydd" så borde det gå alldeles utmärkt att använda tejp - den skall då sitta nära kontakten pss som på orginalet. En sak som i regel förbättrar prestandan på en ferrit är att man "loopar" kabeln ytterligare ett varv genom ferriten; detta är dock inget man behöver syssla med i dessa fall.

/CX

Tack Charles för ett uttömande och bildande svar!

1
Bevaka tråden