Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.4.8

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 19:30

Vi kan samla allt om Mac OS X 10.4.8 här. Första versionen på väg till testare. En typisk underhållsuppdatering verkar det som. Läs mer här: http://www.appleinsider.com/article.php?id=2001

Tänk om man kunde få lite nya funktioner med de här uppdateringarna ibland. Jag tycker det är lite girigt att spara alla nya funktioner till nästa version av Mac OS X, som man måste betala för. Det skulle i varje fall göra en massa användare glada.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-30 07:29

Har aldrig hänt, kommer aldrig hända. Alla dylika upptaderingar är fixar som motsvarar vad första releasen skulle varit.

Ursprungligen av Snooze:

Har aldrig hänt, kommer aldrig hända. Alla dylika upptaderingar är fixar som motsvarar vad första releasen skulle varit.

I stället får man kanske det system som de borde levererat från början. "Varsågod, här får ni ett system som har mindre buggar". Ska man vara tacksam för det, när man får sitta och ladda ner det och starta om datorn? Nån liten morot kunde man väl få?

Ursprungligen av Snooze:

Har aldrig hänt, kommer aldrig hända. Alla dylika upptaderingar är fixar som motsvarar vad första releasen skulle varit.

Nån enstaka mindre funktion har väl smygit in någon gång, men generellt sett handlar det bara om underhåll av OS:et, så i princip har du rätt. Och nu är Tiger så pass moget att det är ännu mindre troligt att något större händer. Buggfixar, optimeringar och säkerhetsuppdateringar är vad vi kan vänta oss. Vilket ju inte är helt fel det heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-30 07:30

Jag vill att dom fixar problemet som jag har med ljudjusteringen.

Yes!!

  • Medlem
  • 2006-08-30 12:22

Jag har splittat tråden och glömde att påpeka det. Ber så hemskt mycket om ursäkt.
Ta kommentarer på modereringen i Feedback.

Admin

http://www.99mac.se/internet/103144-webbmail-fran-goeteborgs-universitet-fungerar-daligt-pa-mac.html

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-30 12:52

Jag har ett ganska jobbigt problem med min MacBook. Det ska ordna sig med 10.4.8 enligt Apple.

När jag jobbat med den ett tag och startar om så måste jag återställa pram varje gång. Annars blir det massa vertikala linjer i fina färger över hela skärmen.

Har pratat med Apple om detta och de säger att det är ett mjukvaruproblem. Den tillfälliga lösningen ska vara att installera om att inte installera 10.4.7 utan endast 10.4.6.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 12:55
Ursprungligen av EJ:

Jag har ett ganska jobbigt problem med min MacBook.

När jag jobbat normalt med den ett tag och startar om så måste jag återställa pram varje gång. Annars blir det massa vertikala linjer i fina färger över hela skärmen.

Har pratat med Apple om detta och de säger att det är ett mjukvaruproblem. Lösningen ska vara att installera om att inte installera 10.4.7 utan endast 10.4.6. Får hoppas det blir ordning på det med 10.4.8.

Är det någon annan här som har detta problem?

"- Graphics and Graphics applications" står som en punkt. Håll tummarna!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-30 22:04
Ursprungligen av EJ:

När jag jobbat med den ett tag och startar om så måste jag återställa pram varje gång. Annars blir det massa vertikala linjer i fina färger över hela skärmen..

Har du testat att ändra upplösning till något annat, och sen tillbaks till 1280x800? Det funkade för mig. Inga linjer sen dess.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-01 01:40
Ursprungligen av EJ:

Jag har ett ganska jobbigt problem med min MacBook. Det ska ordna sig med 10.4.8 enligt Apple.

När jag jobbat med den ett tag och startar om så måste jag återställa pram varje gång. Annars blir det massa vertikala linjer i fina färger över hela skärmen.

Har pratat med Apple om detta och de säger att det är ett mjukvaruproblem. Den tillfälliga lösningen ska vara att installera om att inte installera 10.4.7 utan endast 10.4.6.

Samma problem för mig löste sig genom att jag ändra upplösning på skärmen, startade om, ändrade tillbaka till standard och startade om. Ränderna har inte kommit tillbaka än.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-01 15:27
Ursprungligen av amolle:

Samma problem för mig löste sig genom att jag ändra upplösning på skärmen, startade om, ändrade tillbaka till standard och startade om. Ränderna har inte kommit tillbaka än.

Har inte märkt av det sedan jag uppdaterade till 10.4.8. Peppar, peppar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 12:53

HFS Journalförd och något Bluetooth program för seriella prylar är två lite större saker som tillkommit.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-08-30 20:20

"two button on touchpad"- klick tillkom i 10.4.7 på ma book pro

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-30 21:02

Kan ju förtydliga att jag inte menade något illa med mitt förra inlägg, det är BRA att Apple fixar till OSet i efterhand. Men visst vore det kul med lite nytt någon gång.

Vi ska inte klaga på Apple som har släppt 5 "major releases" av OS X under tiden som Microsoft har släppt en (1) ny version av Windows. OK, man kan väl säga att WinXP SP2 kan liknas vid en större release men den tillförde inte så mycket som någon av Apples releaser.

Ursprungligen av cable_guy6:

Vi ska inte klaga på Apple som har släppt 5 "major releases" av OS X under tiden som Microsoft har släppt en (1) ny version av Windows. OK, man kan väl säga att WinXP SP2 kan liknas vid en större release men den tillförde inte så mycket som någon av Apples releaser.

Jo, det är väl bra, men det jag menar är att man har behövt betala för varje ny stor uppdatering. För mig så kändes det som att man köpte Tiger nästan bara för att Dashboard inte fungerar i Panther, typ. För närvarande kan jag inte se varför jag ska uppgradera till Leopard när det kommer. Men det hade varit kul om de släppt Dashboard och Spotlight till Panther i efterhand. Men då hade det kanske inte varit Panther längre . . .

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-31 09:27
Ursprungligen av cable_guy6:

Vi ska inte klaga på Apple som har släppt 5 "major releases" av OS X under tiden som Microsoft har släppt en (1) ny version av Windows. OK, man kan väl säga att WinXP SP2 kan liknas vid en större release men den tillförde inte så mycket som någon av Apples releaser.

Windows XP (två smaker+SP1/SP2), Windows Server 2003 (fyra smaker eller så), Windows XP X64 (baserad på 2003's källkod, inte XPs), Windows MCE, Windows Mobile 5.0, Windows XP Embedded.... Windows för Itanium.

Ja, en enda major release...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-30 21:33

Vad gäller Microsofts releaser så väljer jag att inte ens yttra mig...

  • Medlem
  • 2006-08-30 22:33

Jag hoppas att problemen att spara till vissa servrar är borta med nästa release. Vi kan inte spara från CS2 till mappar direkt på en server om man inte har skapat mappen själv.

Ursprungligen av Baron:

Jag hoppas att problemen att spara till vissa servrar är borta med nästa release. Vi kan inte spara från CS2 till mappar direkt på en server om man inte har skapat mappen själv.

Det låter mer som rättighetsproblem är OS X problem men men jag kan ha fel.
Jag skulle börja med att sätta er serveradministratör att titta på det där.

  • Medlem
  • 2006-08-31 13:27
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det låter mer som rättighetsproblem är OS X problem men men jag kan ha fel.
Jag skulle börja med att sätta er serveradministratör att titta på det där.

Det var nåt som kom med 10.4.6 och våra tekniker är medvetna om att det är ett problem.

Skall 10.4.8 åtgärdar batteri/värmeproblem?

Min 17" PB 2.16 Duo blir så varm att hålla kvar handen mot den är helt omöjligt. Vid mycket sparsam användning, typ mail och webbläsning håller batterierna för 2 timmar; Photoshop etc 1,45 timme och ladda igen. 5,5 timmar skall det vara enlig spec. Vad har ni andra för erfarenhet???

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-31 07:23
Ursprungligen av Kalle-lumi:

Min 17" PB 2.16 Duo blir så varm att hålla kvar handen mot den är helt omöjligt. Vid mycket sparsam användning, typ mail och webbläsning håller batterierna för 2 timmar; Photoshop etc 1,45 timme och ladda igen. 5,5 timmar skall det vara enlig spec. Vad har ni andra för erfarenhet???

Om jag va du skulle jag skicka in den för lagning eller kräva ny dator om du precis har fått den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-31 07:32

Jag kan hålla med om att batteritiden gjorde mig besviken. Jag har iofs inte varit så sparsam, men dashboard, iWeb, lite surfande med airport osv och runt 2h var sådär. Använder jag inte airport utan bara läser öppna dokument/pdfs eller skriver i iWeb kommer man upp runt 2.5h. Jag har en 7200rpm 100gb 2.0 Ghz och 2Gb Macbook. När det gäller den större hdn så spinner den mer eller mindre aldrig upp så jag skulle nog inte anklaga den för halveringen av batteritiden.

  • Medlem
  • 2006-08-31 09:41

Lämna Windows och fokusera på Mac OS 10.4.8. Annars blir det svårt att hålla fingrarna borta från raderaknappen.

Admin

Windows workgroup fungerar inte i 10.4.7 om man inte gjort installningarna i en tidigare version.
Inte heller gar det att byta decmaltecken fran komma till punkt, nagor som fungerade i tidgare OS X versioner och OS 9 och OS 8 och OS 7 (viktigt for oss som publicerar data pa engelska)

Laga nätverksstacken?
Macar tycker jag har problem med detta, saker mellan Win o OSX går ganska sakta exempelvis.
Samt tycker jag det är "svårare" att komma upp i högre hastigheter jämfört med exempelvis andra datorer med winbajs på samma nätverk.
Fast det beror kanske på vilka routrar o dyl man använder.

1
Bevaka tråden