Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på moderkortet? (PB 12" 1,33GHz)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en ganska gammal PowerBook Alu 12" 1,33GHz.

Det började med att jag var tvungen att montera ned hela datorn bit för bit för att öppna dvd-läsaren och få ut skivan som fastnat. Det visade sig att en skruv hade lostnat och låst utmatningsmekanismen. Nöjd med att felet var åtgärdat pillade jag ihop alla komponenter igen och skruvar omsorgsfullt tillbaka alla skruvar på rätt plats.

So far so good.

Men när jag skall starta burken så vaknar den aldrig. För att vara detaljerad så går hårdisken igång, fläkten snurrar i en sekund, skärmen flimrar till och dvd-läsaren börjar jobba (om det sitter en skiva i). Det som inte händer är att den grå bakgrunden dyker upp, den lilla dioden på framsidan börjar lysa och startljudet går igång.

Skit, någon del sitter löst! Så jag skruvar upp datorn igen och testar med alla komponenter lösa. Då funkar det! Nöjd och lättad över att den lever igen så skruvar jag ihop allt, men då slutar den återigen fungera.

En massa googlande senare (och sökningar här på 99mac) så hittar jag några saker det kan bero på:

Jag måste återställa PMU
Letar reda på att man skall trycka shift+ctrl+alt+power, men det hjälper inte ett dugg.

Hårdisken är trasig
Testar att mata in Tiger-skivan och håller inne C under uppstart. Inget händer. Däremot så läste jag att den beryktade Toshiba-hårdisken saknar lufthål i klistermärket vilket gör att den lätt blir överhettad. Men datorn var ju avstängd när den pajjade så det verkar inte troligt.

Skärmen är trasig eller ljusstyrkan nedskruvad
Nix, då skulle fortfarande startljudet uppstå. Dessutom så ser man tydligt att skärmen blinkar till och blir lite ljusare svart nyans.

Moderkortet är trasigt
Ganska troligt, men då skulle det väl inte fungerat en gång??? Jag hoppas verkligen att det inte är fallet eftersom ett nytt kostar massvis! Vore en tragedi om mitt ömsinta pillande krashade det.

Batteriet är helt slut
Jag har batteriet urplockat och använder enbart laddaren medan jag testar. Laddaren lyser grönt och indikerar att allt är som det skall med strömförsörjningen. Om jag däremot kopplar ur "DC-to-DC"-kortet (vet inte det vsneka namnet) så lyser dioden oranget istället och datorn är stendöd när jag trycker på powerknappen.

Något i POST-test går fel
Helt riktigt, annars skulle väl startljudet uppstå? Men hur får jag reda på vad som är fel??? Om jag förstått allt rätt så räcker det med att någon komponent inte fungerar som den ska för attt testet inte skall godkänna uppstart?

Återställa NVRAM
Jag försökte boota Open Firmware genom commando+alt+o+f men ingenting kom upp så jag kunde inte skriva "reset-nvram". Testade även commando+alt+p+r men inga pip kom

Någon som har någon erfarenhet eller är duktig på området och kan hjälpa mig? Jag är inte sugen på att lämna in den till någon Elgigantenliknande tomte här i Jönköping.

Edit: Några tillägg

Senast redigerat 2006-08-29 23:48
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-29 23:46

Kollat om minnet sitter som det ska i det, så det inte glappar eller liknande.
Vet hur det är att skruva i de där maskinerna. Själv varit där ett flertal gånger.
Men det låter verkligen som om något på mobot är veck.

Nytt mobo går på $499.95 på ifixit.com allafall. Men såg att det var out of stock.

1
Bevaka tråden