Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Front Row på extern skärm

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-03 17:02

Har en 20" Intel iMac. Visst, Front Row är hur snyggt som helst och fungerar väldigt smidigt. Men om verkligheten ska fram, vad har jag för nytta av Front Row om jag bara kan se det på min interna skärm? Jag vill ju självklart att det ska vara aktiverat på min externa stora skärm och inte på min iMac-skärm.

Finns det en inställning som gör det jag önskar?

Kör den externa skärmen som primär bildskärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-03 17:15
Ursprungligen av hansfilipelo:

Kör den externa skärmen som primär bildskärm.

Ingen hållbar lösning. Man vill ju helst ha dockan och menyfältet på den skärmen man jobbar med.

Tack ändå.

Instämmer med fredHo, en lösning på detta vore perfekt!

Bildskärmsspegling?

Ursprungligen av irrelogical:

Bildskärmsspegling?

Vad är meningen med det då? Då kunde man ju lika väl kört det på den primära skärmen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 01:16

Man vill ju kunna se sitt skrivbord samtidigt som man har Front Row igång på sin externa skärm eller TV ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 01:11

Detta var onekligen en ganska, tycker jag, vital sak att få en lösning på. Konstigt att Apple inte tänkt på det (front row på en dator känns tycker jag lite sådär, men front-row på TV:n i soffran känns jäkligt snutt).

Skärmdubblering eller TV som primärskärm känns som lösningar, om än mycket dåliga sådana.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-08 01:15

instämmer.. vidare är front row smutsigt skrivet.. som någon påpekkade här tidigare ritas saker och ting upp som skall animeras in i på skärmen utanför skärmen. så även om man får det att rulla på en extern skärm kommer du ha massa skuggor och bilder flygandes omkring på din primära skärm.. dåligt, apple..

  • Oregistrerad
  • 2006-06-23 18:03

Nån som har en lösning på det här ännu? Som nybliven switcher är jag förvånad och ganska besviken över att det inte "just works"...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-11 13:03

Jag ställdes inför ett annat problem idag. Kopplade in MacBooken på Pioneers nya 5000 skärm. Den har upplösningen 1920x1080 alltså högre än vad den interna skärmen klarar. Då försvann alternativet skärmbildsdubblering. Samtidigt blir den ju default primär men inte kan man visa filmer genom frontrow för det. Front Row syns men när man spelar film blir skärmen svart fast ljudet hörs.

Kasst!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-11 13:46

Det fungerar bra för mig på min 1680x1050-skärm, jag kör inte skärmdubblering, men har den externa skärmen som primär skärm. Då startar FrontRow på den externa och filmer visas även där utan några problem.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-11 14:50
Ursprungligen av stefan_yes:

Det fungerar bra för mig på min 1680x1050-skärm, jag kör inte skärmdubblering, men har den externa skärmen som primär skärm. Då startar FrontRow på den externa och filmer visas även där utan några problem.

I spoke to soon. Väntade ett tag och körde igång front row igen. Då hoppade det igång så fint. Så nu har jag kört några 1080p filmer på denna skärm. Blir bra kan jag säga. Däremot klarar bara MacBooken av att skicka ut 1080i men men... det är faktiskt inte helt kasst det heller.

Senast redigerat 2006-07-11 16:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 13:54

Det går inte att "knäcka" frontrow om man kör med virtual desktops då?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-07-11 21:18

är inte 1080i den högsta HD upplösningen??

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-11 23:25
Ursprungligen av kesperse:

är inte 1080i den högsta HD upplösningen??

Nej och ja, 1080 är den högsta upplösningen, men den kan vissas antingen interlaced eller progressivt. Alltså i eller p.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-07-12 12:40

vilket är bäst, och vad är skillnaden.. Är det att nån av dom förstorar en lägre upplösning eller? jag är dum, haha

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-12 13:00
Ursprungligen av kesperse:

vilket är bäst, och vad är skillnaden.. Är det att nån av dom förstorar en lägre upplösning eller? jag är dum, haha

Dum vet jag inte, men på det här området en smula okunnig kanske. Nu riskerar den här tråden på att spåra ur en smula då detta inte alls handlar om Front Row. Hur som haver så kan du läsa på mer angående progressive och interlaced här http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced.

Progressive is tha' thing!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 13:19

Helt OT, Men frågan är om det är så stor skillnad... 1080i50 eller 1080p25. Det bästa HD-materialet du kommer hitta idag är 25 fps (troligen 1080i50), men bara för det är interlaced 50 fps kan det upplevas som 25 fps progressive. Handlar bara om hur man hanterar interlaceing.

På samma sätt kan du idag får 25p på en vanlig PAL-TV.

720p50 är en hela annan femma dock.

För att följa god sed och inte starta en ny tråd om ämnet:

--> Någon som har en idé om hur man får Front Row på sin stora LCD-TV och inte på den lilla söta 13,3" när man tänkt se på DVD med vänner eller flickvän? Det är såna stunder Front Row och MacBooken inte imponerar för fem öre.

"Ojdå, ska bara..." (klickar menu för att komma ur Front Row, går till datorn och klickar sig fram till DVD-spelare, manuellt").

Hur kan Apple inte ha tänkt på det? Och som så många andra sagt: bildskärmsdubblering eller att köra en LCD-TV, ca 40 cm från ögonen som primär bildskärm är inte smidiga lösningar...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-29 17:58

Jätteirriterande det här faktiskt. När man kör den externa skärmen som primär och drar igång frontrow så släcks ju den andra...

Jag tror vi kommer se en lösning i Frontrow 2 som släpps i början på 2007 ...

för er som har era Video_TS filer på datorn och inte på DVD kan jag rekomendera
DVD Assist för Frontrow ...

http://www.machtpc.com/archives/2006/08/28/video_ts-playback-for-front-row/

"--> Någon som har en idé om hur man får Front Row på sin stora LCD-TV och inte på den lilla söta 13,3" när man tänkt se på DVD med vänner eller flickvän? Det är såna stunder Front Row och MacBooken inte imponerar för fem öre"

Vad är problemet?
Jag kör front row på min 40" lcd-tv utan några som helst problem?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-29 19:45

När jag har min MacBook stängd och bara kör TVn funkar allt utom filmuppspelning i Frontrow, mystiskt.

Ursprungligen av latjo:

När jag har min MacBook stängd och bara kör TVn funkar allt utom filmuppspelning i Frontrow, mystiskt.

Koppla ihop dator och tv, stäng ner skärmen och väck datorn med fjärrisen, då borde FR funka på TV:n. Det gör det för mig i alla fall.

Varför måste Macbooken vara stängd?

Jag sätter Macbooken vid tv-bänken och pluggar in minidvdn och sen är det väl bara att köra?
Men jag har ju iofs inte luckan stängd utan ser samma bild där.

1
Bevaka tråden